| paulp a întrebat:

Unde stau este o panta abrupta pe care deseori se depune polei. Eu, cu masina mea fara abs, am foarte mari emotii cand o cobor, de mult ori derapez punand frana si ma tem sa nu ajung intr-un gard. Nu pot nici sa nu pun frana deloc fiindca fiind abrupta as prinde prea mare viteza si in partea de jos este o curba de 90 de grade. Ii vad insa pe altii ca coboara destul de lejer acea panta. O fi din cauza ca ei au abs? O fi contand si masina desigur (mai grea), insa chiar ajuta asa mult o masina dotata cu ABS la coborarea unei pante cu gheata?

16 răspunsuri:
suntserios
| suntserios a răspuns:

ABS impreuna cu frana de motor si cauciucuri bune fac minuni

| NoTurbinaNoGood a răspuns:

1. Foloseste frana de motor in treapta 2 sau 3, combinat cu franari lungi din pedala (cine a zis ca e bine sa franam in mai multe reprize scurte e un dobitoc comunist).
2. Monteaza niste cauciucuri mai aderente, nu neaparat premium (Debica Frigo, Sunfull sf 982).
3. ABS intervine abia dupa ce soferul a facut-o deja de oaie si a pierdut aderenta, nu e un program de asistare la condusul normal, deci probabil vecinii tai au mai multa experienta, si anvelope mai bune.
4. Verifica instalatia de franare la un centru ITP, ca s-ar putea sa fie ineficient sau cu dezechilibru la franare, si din cauza lui sa pierzi controlul la vale.
Masinile fara ABS sunt dotate cu un repartitor de frana care dirijeaza forta de franare intre puntile din fata si spate, in functie de cat de tare se apasa masina pe spate. Cand mergi la vale si franezi, forta de franare de pe spate se cam intrerupe, masina fiind inclinata spre bot. Poate de aici si eficienta scazuta in cazul tau.
Masinile cu ABS nu mai au acest repartitor, ele franeaza tare cu toate cele 4 roti, si corecteaza traiectoria numai in caz de derapaj in timpul franarii (intrerupt sacadat forta de franare la rotile care au pierdut aderenta).

| paulp explică (pentru NoTurbinaNoGood):

Articol pe care l-am gasit acum: https://www.4tuning.ro/......33084.html
citez:
* atunci cand cobori o panta, mai ales o sosea inghetata, cea mai proasta alegere este sa blochezi frana.
* Si cum simti ca ai blocat rotile, ridica usor piciorul de pe frana, ca sa redobandesti putina directie.

| Iote a răspuns:

Nu crezi ca te-ar ajuta mai mult cauciucurile de iarna? Poleiul nu se face vara.

| paulp explică (pentru Iote):

Offf... normal ca am cauciucuri de iarna, luate anul trecut de noi, nu-s cele mai ieftine dar nici cele mai scumpe - sunt Nokian. Folosesc si frana de motor, insa tot nu ajuta indeajuns de mult.
Io intrebam strict daca ABS-ul ala ajuta atat de mult...

| Iote a răspuns (pentru paulp):

Ajuta... sa nu se blocheze rotile cand franezi.
Mai trebuie sa ai si experienta.

| paulp explică (pentru Iote):

Explica la ce te ajuta experienta in cazul asta?
deci am o panta abrupta (nu e drum principal, nu se prea curata de zapada, noaptea ingheata si se face gheata). Folosesc frana de motor, merg subturat putin ca sa nu ajung sa prind viteza ft. mare; stiind ca la frana mi se blocheaza rotile nu tin continu apasat ci tot ridic si apas. Panta are vreo 300 m (poate chiar mai bine), e abrupta rau. Cacuciucuri relativ noi, franele sunt OK. deci un abs m-ar ajuta substantial sau am nevoie eu de mai multa experienta ca sa cobor panta aia?

| Digikey a răspuns (pentru paulp):

"stiind ca la frana mi se blocheaza rotile nu tin continu apasat ci tot ridic si apas"
Poate ar fi cazul sa repeti scoala de soferi.
Cine te-a invatat sa faci ca ABS-ul? Doar smucesti masina ca sa inceapa sa derapeze.

| paulp explică (pentru Digikey):

Tocmai ca ajuta ceea ce fac. poate nu m-am facut chiar bine inteles. ridic de pe frana piciorul cand simt ca incepe sa derapeze; si legat de scoala de soferi. acolo nu te prea invata asa ceva

| Digikey a răspuns (pentru paulp):

Daca ai motorul pornit si nu atingi ambreiajul rotile nu se blocheaza, cel putin cele de pe fata care franeaza cel mai mult.

| paulp explică (pentru Digikey):

Frana de serviciu actioneaza pe toate cele 4 roti; nu inteleg ce vrei sa zici.

| Digikey a răspuns (pentru paulp):

Cand franezi normal pe teren drept rotile din fata franeaza 70%.
Cand cobori o panta procentajul creste.Si asta nu doar din cauza repartitorului, din cauza fizicii.

| paulp explică (pentru Digikey):

Am inteles. ce nu inteleg eu ce ai vrut sa zici legat de ambreiaj?

| Digikey a răspuns (pentru paulp):

Nu trebuie sa-l apesi. apesi doar frana.

| Digikey a răspuns:

Anvelope premium in primul rand.

| GouDidodino a răspuns:

Foloseste frâna de motor si ajuta masina foarte putin cu frâna de serviciu