1. Foloseste frana de motor in treapta 2 sau 3, combinat cu franari lungi din pedala (cine a zis ca e bine sa franam in mai multe reprize scurte e un dobitoc comunist).
2. Monteaza niste cauciucuri mai aderente, nu neaparat premium (Debica Frigo, Sunfull sf 982).
3. ABS intervine abia dupa ce soferul a facut-o deja de oaie si a pierdut aderenta, nu e un program de asistare la condusul normal, deci probabil vecinii tai au mai multa experienta, si anvelope mai bune.
4. Verifica instalatia de franare la un centru ITP, ca s-ar putea sa fie ineficient sau cu dezechilibru la franare, si din cauza lui sa pierzi controlul la vale.
Masinile fara ABS sunt dotate cu un repartitor de frana care dirijeaza forta de franare intre puntile din fata si spate, in functie de cat de tare se apasa masina pe spate. Cand mergi la vale si franezi, forta de franare de pe spate se cam intrerupe, masina fiind inclinata spre bot. Poate de aici si eficienta scazuta in cazul tau.
Masinile cu ABS nu mai au acest repartitor, ele franeaza tare cu toate cele 4 roti, si corecteaza traiectoria numai in caz de derapaj in timpul franarii (intrerupt sacadat forta de franare la rotile care au pierdut aderenta).
Articol pe care l-am gasit acum: https://www.4tuning.ro/......33084.html
citez:
* atunci cand cobori o panta, mai ales o sosea inghetata, cea mai proasta alegere este sa blochezi frana.
* Si cum simti ca ai blocat rotile, ridica usor piciorul de pe frana, ca sa redobandesti putina directie.
Explica la ce te ajuta experienta in cazul asta?
deci am o panta abrupta (nu e drum principal, nu se prea curata de zapada, noaptea ingheata si se face gheata). Folosesc frana de motor, merg subturat putin ca sa nu ajung sa prind viteza ft. mare; stiind ca la frana mi se blocheaza rotile nu tin continu apasat ci tot ridic si apas. Panta are vreo 300 m (poate chiar mai bine), e abrupta rau. Cacuciucuri relativ noi, franele sunt OK. deci un abs m-ar ajuta substantial sau am nevoie eu de mai multa experienta ca sa cobor panta aia?
___7WiA întreabă: