Calca ambreajul pana in podea si vezi la ce turatii schimbi a 1a cu a 2a... n-ar trebui sa-ti huruie motorul
Cred ca vrei sa zici ca tu zmucesti atunci cand schimbi ideea este urmatoarea ai plecat de pe loc cum stie toata lumea bagat viteza 1 frana de mana jos iei usor de pe ambreiaj si in acelasi timp accelerei usor, ii dai pana la 3000 ture(sau pana auzi motoru mai „tarisor sa zicem asa„ o sa te inveti cu timpu si nu o mai stai dupa turometru) acum nu e nevoie sa lasi acceleratia fin ca la ambreiaj poti sa o lasi de odata, lasi acceleratia apesi ambreiajul schimbi treapta 2 acum ridici usor ambreiajul si accelerezi fin in acelasi timp cu ridicatul ambreiajului. exerseaza si o sa intelegi mecanismul depinde de la masina la masina
Depinde ce motor ai.
Unele diesel-uri isi modifica turatia ceva mai greu (1.9 TDI, 1.9 CDTI, 1.8 TDDI), dai drumul usor la acceleratie, concomitent cu apasarea ambreajului (sau cu o intarziere mica la ambreaj, dar sub o secunda), si trebuie sa fii mai atent la cuplarea urmatoarei trepte, sa eliberezi ambreajul usor si eventual sa accelerezi putin inainte de a cupla. Sincronizarea asta acceleratie/ambreaj in mers, o inveti dupa ce conduci putin masina respectiva. Si mie imi iau vreo 10km, pana schimb corect cu un diesel din asta mai mare.
Alta masina 'imputita' la schimbarea treptelor, e Loganul 1.5 dci. Am facut scoala pe asa ceva, trebuia sa ridici ambreajul cu mare atentie, ca sa nu faca socuri. Se poate conduce si el lin, dar trebuie sa acorzi atentie manevrei de schimbare a vitezelor. Mai ales daca esti incepator, iti ia ceva timp pana te inveti sa schimbi lin.
Mai sunt si masini pe benzina care te incurca din cauza lag-ului, sau au cuplul foarte slab la plecare. Exemple:
-Octavia 1.6 benzina, motor slab de 75cp; pleca de pe loc cu greeeeeeu, si cand plecarea era gata, si viteza de deplasare parea sa coincida cu turatia motorului, smucea singura, parca intrerupea motorul. Aceeasi faza am vazut-o si la BMW 316, dar nu la toate.
-Chevrolet Aveo 1.4 16V: ramane accelerata in gol vreo 2 secunde, apoi scade cuplul treptat; plus ca are un cuplu foarte puternic pentru capacitatea motorului. Schimb viteza, desi am lasat acceleratia ea inca se tureaza in gol pe la 1500-2000, si cand accelerez din nou si eliberez ambreajul, pana se 'prinde' motorul ca nu mai trebuie sa revina la relanti, ci sa-mi dea putere, da in nas, apoi incepe sa traga smucind.
Masini la care dai drumul ambreajului lejer dupa ce ai schimbat, fara smucituri, sunt cele cu motoare mici. De exemplu Dacia 1310 care e pe carburator si nu prea face frana de motor, Logan 1.2 la care nici nu simti ca ai motor, Corsa 1.2, Polo 1.0. Sunt motoarele mici, si 'accepta' turatia foarte usor, nu se impun. La Dacii mai ales, dau drumul ambreajului foarte repede dupa ce am schimbat, doar cand retrogradez pentru putere si o 'iau' de la 2500rpm in sus, manevrez mai fin ambreajul.
N-ai cum sa faci ce vrei tu decat daca patinezi nitel mai mult ambreiajul sau daca nu decuplezi total in treapta I. Un mic soc este normal sa se resimta, treapta I este o treapta ''grea''.