RCA, impozit, vignieta, ITP ca fiind veche trebuie facut anual, revizii, benzina si ce mai pica la ea... ca o sa pice la o masina de atatia ani
Depinde putin de motorizare. Iti dau exemplu ceva 1.7-2.0:
-impozit 140-200 lei in municipii (la tara e mai ieftin)
-asigurare 700-1800 lei pe an (depinde de datele soferului)
-itp 130 de lei anual
-rovigneta tot ~130 lei.
Apoi, mai pui o revizie obligatorie pe an (ulei + filtre), care incepe de pe la 400 de lei la o masina foarte simpla (Logan).
Pe langa astea mai sunt:
-distributia pe curea se schimba la 60-80. 000km sau dupa 4 ani, costa minim 500 de lei
-basculele (bratele) de pe fata se schimba atunci cand incep sa prinda joc, la fel si restul pieselor de suspensie/directie (telescoape, arcuri, capete de bara, bielete, rulmenti, etc)
-bateria la motoarele pe benzina poate tine si peste 5 ani, la diesel se cam duce dupa 3 ani (intre 200 si 800 lei)
-anvelope trebuie sa ai doua seturi, unul de vara, si unul de iarna. un set de anvelope decente sunt cam 800-1200 de lei, si te tin minim 40. 000km.
Instalatia de franare se revizuieste atunci cand se consuma placutele, cam la 3 seturi de placute schimbi si discul, iar la schimbarea discului e o ocazie buna sa desfaci etrierii si sa-i reconditionezi (curatat, gresat, garnituri noi). Nu pot da un termen ok, dar placutele tin vreo 20. 000km sigur. Discurile in schimb se pot strica mai repede de 20. 000km, daca se ovalizeaza (materiale proaste/condus agresiv/probleme tehnice).
Ca sa pui de ex discuri si placute pe fata, la masini banale, marca bunicica, dai vreo 600 pe piese, si 200 pe manopera.
Depinde si cati km faci cu masina, ca sa stii cat de des ajungi sa schimbi piese.
Ia-ti o Dacie Sandero cat mai noua, sau noua, fara geamuri electrice si nimic extra si cei acea ceve mai putine cheltuieli.
Sunt masini foarte fiabile
Eu is la a 3 a masina deja.Am avut Seat ibiza 2000 1. 9tdi, VW bora 1. 9TDI 2004, Seat exeo 2. 0TDI 2011( actuala).Ca costuri trebuie sa platesti asigurarea, rovineta si ITP si impozit an de an.Deci cam cu 600-800 lei sa zic ai rezolvat totul pe partea de acte indiferent de motor (maxim 2000cmc). Daca vrei sa cheltui cat mai putin pe partea mecanica recomand ceva cu motor MPI(motor simplu pe benzina) de la o firma la care gasesti piese usor in Romania(VW,opel,skoda,ford, etc, etc).La diesel cam toate piesele is mai scumpe si daca se strica ceva(EGR, Turbina, injectoare) ai dat de naiba...(cele pe benzina nu au asemenea piese). Cred ca cel mai sigur e sa cumperi o dacie Sandero/Logan fiindca au motoare reusite, mecanica simpla si piese peste tot.Hyundai i30/Golf 5 /Ford Focus/Renault Megane 3 sunt masini mai bune/confortabile/sigure decat o dacie dar is mai scumpe de achizitionat sau intretinut. Oricum orice ai alege atata timp cat are un motor simplu pe benzina e ok.
Cat despre costuri, orice iei trebuie sa ii schimbi uleiul, filtrele si distributia deci s-o cam dus 1000-1200 lei. Dupa o data la 10. 000km trebuie sa schimbi filtrele si uleiul.4 cauciucuri te costa cam 800 lei in medie, sa faci franele tot cam 600-800 lei, etc.Totusi in afara de ulei si filtre, restul schimbi o data si nu ai probleme.Eu personal pe o masina diesel dau anual cam 2000-2500 lei in mentenanta + acte(fara surprize neplacute). Daca cumperi ceva pe benzina o sa dai mai putin decat mine garantat.Recomand I30 1.4MPI/1.6MPI daca nu iti place Dacia. I30 se poate compara usor cu Golf 5 ca cum se simte.Are motoare simple si reusite 1. 4MPI/1. 6MPI si in general masini ieftine de intretinut.
Bafta
raducristian1 întreabă: