Pentru a deveni insotitor de bord, este nevoie sa urmezi cursuri speciale de pregatire. Acestea pot fi facute la Scoala Superioara de Aviatie Civila, iar pentru a te inscrie este obligatoriu sa fi implit 18 ani, sa ai diploma de bacalaureat si sa fii sanatoasa tun. Pentru a fi admisa, la testele de limba engleza si geografia Romaniei si a Europei trebuie sa iei minimum 7.
Daca treci de testele preliminarii, incepe pregatirea teoretica. Aceasta dureaza 192 de ore, adica echivalentul a 32 de zile lucratoare si costa cam 1200 de euro. Notiunile predate la cele 12 materii, printre care doua limbi straine (dintre care engleza este obligatorie), legislatie aeronautica si proceduri de urgenta sunt verificate saptamanal. La finalul cursului se dau exemene finale la care trebuie sa iei minimum nota 7.
Urmeaza instruirea practica. Lectiile prin care te familiarizezi cu aeronavele, cursuri practice pe simulatoare de Boeing 737 si cele 20 de ore de zbor te mai costa inca 1200 de euro.
Pentru a obtine licenta de insotitor de zbor, la finalul cursurilor trebuie sa sustii un examen. Acesta se da numai la Autoritatea Aeronautica Civila Romana si costa circa 100 de euro.
Avantaje:
- Salariu atractiv – desi salariul efectiv nu este foarte mare- la inceput cam de 1000 de lei, acesta este rotunjit de sporuri si diurne.
- Ai ocazia de a calatori in toata lumea
- Intri in contact cu oameni din culturi diferite.
Dezavantaje:
- Program de lucru obositor: sunt si zboruri de noapte, iar notiuni precum cea de weekend sau sarbatoare nu prea exista.
- Desi sansele de a fi implicat intr-un accident aviatic sunt infinit mai mici decat acelea de a avea un accident de masina, meseria de insotitor de bord implica multe riscuri.
- Cu toate ca majoritatea cerintelor discriminatorii au fost scoase, inca mai sunt companii care impun anumite standarde de inaltime/ varsta/ greutate. In trecut, erau companii care angajau numai stewardese cu infatisare de menechin si, obligatoriu, necasatorite. De aici si barfele care au inceput sa circule despre stewardese.
Trebuie sa ai o facultate, trebuie sa cunosti cel putin 2 limbi de circulatie f bine, sa nu ai rau de inaltime, etc, etc.sunt cursuri pentru stewarzi.
Sa incepem cu inceputul, tu cum ai inceput?
N-am visat niciodata sa ajung stewardesa. Mi se parea ceva de neatins. Era imposibil. Credeam ca nu sunt potrivita pentru ca nu oricine poate sa se faca insotitor de bord. Trebuie sa ai ceva. Sa indeplinesti mai multe conditii, sa ai numite calitati.
Mai exact?
Trebuie sa fii inspirat, sa ai farmec, sa ai priza la oameni, sa fii si istet si sa fii si pregatit.
Ce pregatire iti trebuie?
Chiar daca unora li se pare ca insotitorii de bord nu stiu decat sa stea pe culoar si sa serveasca, ei fac o scoala.
Pregatirea se face la scoala de aviatie si dureaza minim 6 luni, daca nu iti dai interesul poti sa prelungesti perioada asta si la un an. Sunt examene, se face si un curs teoretic - vreo o luna si jumatate. Trebuie sa faci ore de zbor, apoi simulator si, la final, se da examen la autoritate - Autoritatea Aeronautica Civila Romana. Dupa examen se face zborul de control si abia cand termini toate astea te poti angaja
In ce consta cursul teoretic?
Cunoasterea aeronavei, legislatie, proceduri de urgenta, geografie, meteo, limba engleza. Se fac cursuri, se dau examene si, in functie de notele pe care le obtii, faci practica si simulatorul.
Ce este simulatorul?
Practica - tot ce ai invatat in scoala ai ocazia sa pui in practica atunci. Simulatoarele nu se fac la noi in tara. In momentul acesta se fac la Istanbul. Bineinteles ca dupa fiecare examen luat, fie el practic sau teoretic, ti se elibereaza un certificat. Toate actele astea le aduni pe parcursul scolii si iti sunt de folos la angajare. Se mai face si vizita medicala - trebuie sa fii apt si fizic.
Si cand a fost primul zbor?
Eu am inceput destul de tarziu. Am lucrat in Otopeni - agent check in si acolo am prins gustul aviatiei. Am lucrat pentru British Air si Turkish Airlines si vedeam mereu insotitoarele de bord. Mi se parea o meserie frumoasa. Ma gandeam: "ia uite, se plimba, arata si bine, mereu zambeau, ce viata frumoasa...toata ziua in avion!". Vedeam din afara si mi se parea asa frumos dar, cum ti-am zis, nu mi se parea a fi o meserie chiar pentru oricine. Acum am vazut, oricine poate sa faca scoala, daca isi permite. Costa in jur de 3.500 de euro si este, totusi, o investitie.
In primul rand, trebuie sa iti si placa foarte mult meseria asta. Daca nu iti place, nici nu o s-o faci mult timp, n-o faci cu drag si atunci pare obositoare.
Dar acum, din interior, ti se mai pare frumoasa?
Mie imi place in continuare. Sunt genul de om care persevereaza. Nu vreau sa fac altceva, nu ma intereseaza altceva.
Ce-ti place cel mai mult la meseria asta?
Imi place sa vad oamenii multumiti cand coboara din avion. Bine, sunt si nemultumiti, e normal. Dar cand ii vorbesti omului, cand vezi ca are incredere in tine… Sunt multi care au teama de zbor sau e prima data cand merg cu avionul si imi place sa le acord atentie si sa ii fac sa se simta bine. Cand ii vad ca se schimba am o satisfactie.
Care e cel mai greu lucru?
Nu vad cel mai greu lucru in meseria asta. Poate sa fie obositoare daca nu ai grija de tine si nu iti calculezi foarte bine timpul. E o munca epuizanta, totusi. Poti sa zbori si 12 ore. E obositor si, mai ales cand sunt si intarzieri sau daca e vremea proasta si trebuie sa stai in avion cu pasagerii, nu e tocmai placut.
Au fost momente neplacute?
Turbulente... au fost cateva. De exemplu, acum vreo doi ani, pe toamna, cand au fost furtuni in Bucuresti. Aterizam de la Roma si era cam intunecat, pe la 9 seara. Treceam prin ultimul strat de nori sa aterizam, luminile erau pe "dim" - diminuate - lumina din avion trebuie reglata sa fie la fel ca cea din afara si ploua, batea grindina in avion. Avionul era plin cu copii si tipau la fiecare hop… Imi venea sa tip si eu. Eram in spatele avionului si imi venea sa tip. Imi era frica. Imi doream sa aterizam mai repede, sa simt ca atingem pamantul. A fost prima data cand m-am speriat.
Conditii de admitere la concurs:
- peste 19 ani,
- inaltime minimum 1, 65 m (fete) si 1, 70 m (baieti),
- diploma de bacalaureat,
- engleza scris si vorbit,
- abilitatea de a inota,
- abilitatea de a ajunge la aeroportul de baza in mai putin de o ora,
- experienta in relatia cu oamenii,
- abilitati de vanzator,
- excelente abilitati de comunicare,
- flexibilitate si posibilitati de relocare,
- lucru sub stres,
- munca in echipa,
- tatuajele si piercingul sunt acceptate, doar daca nu sunt vizibile,
- vedere buna.
Daca va tenteaza acest job, mergeti pe link-ul de mai jos (sau transmiteti-l mai departe unor prieteni interesati): http://wizzair.com/career/cabin_crew/
Succes!
anonim_4396 întreabă:
sorinaa0 întreabă: