| PomutMarian a întrebat:

Salut, grup cum se leagă un condensator la motor cu 3 fire?

2 răspunsuri:
Bula
| Bula a răspuns:

Presupun ca, vorbesti despre un motor trifazat, rebobinat sa fie folosit la curent monofazat (220V).
In acest caz, din cele 3 fire, doua se fac de culoare identica, pe care va fi legat permanent 220V, in timpul functionarii.
Condensatorul (de pornire) se conecteaza doar pe timpul cat motorul ia turatia normala, intre al treilea fir si unul din cele doua de culori identice (alimentarea cu 220V). Condensatorul se leaga inseriat cu un buton de pornire.
In functie de care fir de alimentare se conecteaza condensatorul, motorul se va invarti intr-un sens sau invers.

| relian a răspuns:

Din ce am vazut ca povestea un inginer, de asta electric, la motoarele astea trifazate, pana in 1.5 KW putere, se poate folosi, doar un condensator simplu, sau de functionare, cum spun oamenii.

Deci nu este nevoie si de condensator de pornire.

Trebuie facuta legatura triunghi, asta sa functioneze fara probleme. Daca lasi legatura stea, cand pui sarcina pe acel motor, se poate opri, chiar de ai condensator.

Mai ai nevoie si de un intrerupator, poti folosi si unu de asta normal, dar de 15 amp sau 20 amp daca ai.

Ori poti lega un cordon, direct la borne si bagi in priza, desi e cam incomod sa tot bagi sa scoti mereu.
Cu intrerupatorul pus acolo linga motor e mai comod.

Deci legi triungi, apoi nulu legi de borna din stinga sus, faza de borna din mijloc de sus.

Condensatorul legi un cablu de borna de sus din dreapta si alt cablu de la condensator la borna din mijloc de sus, unde e faza.

Nulu si faza pui un stecher si bagi in priza, sau daca ai intrerupator treci faza de la acel cordon prin intrerupator si nulu direct la borna ce am spus sus stinga.
Faza sus la mijloc si dus la intrerupator, cablu alantu de la cordon tot la intrerupator,

Poti folosi intrerupator la care legi atit nulu cit si faza, nu stiu cum se numesc alea, dar au 2 poli, legi cordonul ambele fire intr-un capat, in capatul alantu fire ce vin de la bornele motorului ce am zis stinga si mijloc.

Condensatorul trebuie sa il calculezi, asa in mare, daca stii puterea motorului, aia in KW faci ceva genul :
Condensator = 70 x KW motorului = marimea micro farad a condensatorului ce trebuie folosit.

Ce am spus eu, este pentru un motor deja cu legatura triunghi, sa iti zic cum sa faci sigur, trebuie sa vii si spui cum sunt notate bornele la motor.

Daca ai notarile de la borne, iti fac un desen si fac poza, o pun aici, dupa legi dupa desen si cam aia e tot.

Daca motorul are multi kw, adica peste 2 kw, atunci trebuie inca un alt condensator, de ala pentru pronire si un buton de ala cu revenire, asta daca condensatorul de pornire este simplu.

Pt ca sunt condensatoare de pornire cu placuta electronica, acolo nu-ti mai trebuie buton de pornire, legi linga condensatorul de functionare si ala da curent doar la pornire, apoi piesele alea ce am zis electronice scoate ala dupa ce sa pornit, nu mai stai tu sa apesi pe 2 rinduri de butoane laughing

Dar nu stiu in RO ce fel is acondensatoarele astea de pornire, aici la mine unde locuiesc, asa sunt toate, astea de pornire, au acea placuta electronica, il legi fara buton, sta acolo isi face treaba.

Deci vino cu informatii, cutia cu borne cum este notata si puterea in kw a motorului si iti fac o schita aici.