Fiecare treapta de viteza are un rol:
treapta 1: numarul de rotatii al motorului este mult mai mare decat rotatia rotilor
treapta 2: numarul de rotatii al rotilor creste
treapta 3: numarul de rotatii al motorului cu cel al rotilor sunt egale
treapta 4: rotile se rotesc mai tare ca motorul
treapta 5: se rotesc mai tare rotile iar motorul se tureaza mai greu
si tot asa
rolul schimbatorului este in primul rand alegerea directiei fata sau spate si in al doilea rand alegerea vitezei cu care vrei sa mergi.
gandeste-te ca tu mergi cu 100 km/h si motorul se tureaza foarte tare si face zgomot, il pui in treapta a 5 a si nu se mai tureaza deci numai e zgomot mergi linistit.
poti sa iti iei o masina cu cutie automata si ai doar acceleratie si frana.
sper ca te-am ajutat!
Ai vazut vreodata o bicicleta cu viteze, ai vazut ca are 5 sau 6 rotite pe roata din spate si tu ai schimbator ca sa schimbi lantul de pe o rotita pe alta. Tot asa e si la masina, daca ramai pe viteza 1 prea mult motorul se ambaleaza prea tare si consumi benzina prea multa degeaba, exact asa cum pedalezi prea mult in gol la bicicleta pe rotita cea mai mare, dar schimband viteza pe a doua, a trea, nu se mai ambaleaza motorul asa cum la bicicleta nu mai pedalezi in gol schimband pe o rotita mai mica.