Trebuie ca atunci cand citesti un text, sau il privesti, sa nu vezi doar cuvinte si propozitii. Trebuie sa intelegi informatia. De exemplu, daca citesti ceva despre o revolta. Nu doar tocesti anii, personajele, locurile. Trebuie sa intelegi DE CE a izbucnit revolta. De exemplu, intr-o tara regele era foarte dur si crud. Oamenii nu au mai putut indura, si s-au revoltat. Nu doar citesti propozitiile astea, ci trebuie sa le intelegi. Trebuie sa te pui in locul oamenilor care s-au revoltat. De exemplu, de ce mai intai s-au rasculat in sate? Pentru ca erau mai putin pazite, nu erau foarte multi soldati. Cu fiecare sat in care treceau puteau sa isi stranga oameni, puteau sa se hraneasca, sa isi faca arme din lemn (tepuse, furci, sunt primitive, dar eficiente). Regele a dat foc satelor. De ce? Ca sa nu mai aiba oamenii hrana, adapost. Sa ii faca mai slabi. Oamenii s-au descurcat, si au ajuns in capitala, unde au scapat de regele crud. Cum? Oamenii au avut un scop pentru care au luptat, desi infometati, au gasit sprijin de la oamenii din capitala, care au luptat si ei pentru libertate. Multi dintre soldatii regelui s-au alaturat poporului, si astfel au reusi sa scape de tiran.
E mai usor sa retii, asa, ca pe o poveste decat sa tocesti:
In anul 500 a avut loc o rascoala in urma careia regele a fugit din tara.
Adica sa nu inveti o lectie ca pe o poezie. Sa intelegi, da, ce se spune acolo, sa absorbi o informatie pe care apoi poti sa o reproduci.
Broasca traieste in mlastina e o propozitie simpla si pare usor de retinut. Dar un enunt mai stufos il retii mai usor daca iti imaginezi exact informatia si nu te concentrezi pe forma ei, adica nu te straduiesti sa reproduci exact cuvintele din lectie. Trebuie sa intelegi esenta, si sa o poti reda cu cuvintele tale fara sa ii schimbi sensul.
Nu stiu daca asta ai vrut sa afli, asa am inteles eu din cele doua intrebari ale tale.
Alex_6294 întreabă: