Buna!
Am sa iti scriu mai intai in romana,apoi iti voi traduce in engleza.
În cultura populară se spune că Robin Hood și banda sa trăiau în pădurea Sherwood, din Nottinghamshire. O mare parte a acțiunii din baladele mai vechi se petrece în Nottinghamshire, cea mai veche balada prezentându-i pe bandiți luptând în padurea Sherwood. Celalalte balade îi plasează în zona Barnsdale, cunoscută acum ca South Yorkshire (la granița cu Nottingamshire) și, de asemenea, în Yorkshire.
Unele manuscrise de la sfârșitul secololui al XVI-lea servesc ca dovada că Robin Hood s-a născut în Loxley, South Yorkshire, în timp ce fântâna din Yorkshire ce-i poartă numele a fost asociată cu personajul încă din 1422. Despre mormântul său se pretinde că este în West Yorkshire, după cum insinuează varianta secolului al XVIII-lea a baladei „Moartea lui Robin Hood", unde se află și o piatră funerară de o autenticitate îndoielnică.
Prima referire clară la „poeziile lui Robin Hood" se găsește în „Piers Plowman", o poezie din secolul al XIV-lea, însă cele mai vechi copii ale baladelor narative în care se povestește despre el provin de la sfârșitul secolului al XV-lea și începutul secolului al XVI-lea.
În cultura populară, Robin Hood este văzut drept contemporan și susținător al nobilului Richard Inimă-de-Leu, fiind proscris de către John (Ioan Fără de Țară), fratele cel rău al regelui, în timp ce acesta era plecat la cruciadă. Această variantă s-a răspândit la începutul secolului al XVI-lea, și are foarte puțin suport didactic, iar în baladele mai vechi nu se întâlnește deloc. Cea mai veche baladă ajunsă până la noi, „Robin Hood și călugărul", susține chiar mai puțin imaginea lui Robin Hood ca fiind un partizan al adevăratului rege. Baladele mai vechi sunt situate de către oamenii de știință în secolele al XIII-lea sau al XIV-lea, deși este recunoscut faptul că nu au consistență istorică.
Tot aceste balade ne explică clar statutul social a lui Robin Hood, acela de yeoman. Deși sensul cuvânului s-a modificat între timp, esența sa rămâne aceeași, „nici cavaler, dar nici țăran", ci undeva la mijloc. Știm că în secolul al XIV-lea, meșteșugarii, cum ar fi morarii, erau considerați ca fiind yeomen.
Din secolul al XVI-lea s-a încercat ridicarea lui Robin Hood la rangul nobilimii, iar un rol important în aceasta l-a avut Anthony Munday, care, la sfârșitul secolului al XVI-lea, îl prezenta ca fiind conte de Huntington, așa cum e prezentat deseori și în zilele noastre.
Ca și baladele, legenda a fost transmisă și de către Jocurile lui Robin Hood, sau de către alte jocuri importante din cadrul festivităților medievale târzii, sau ale modernismului timpuriu. Prima menționare a unui Joc al lui Robin Hood a fost în anul 1426 în Exeter, dar aceasta nu arată cât de vechi, sau cât de răspândit era acest obicei la vremea respectivă. Este cunoscut faptul că Lady Marian împreună cu un călugăr voios, identificat ca fiind călugărul Tuck, au intrat în legendă în timpul Jocurilor de Mai.
Baladele mai vechi îl pun pe Robin Hood în locuri reale, perfect identificabile, și mulți sunt convinși că el a fost o persoană reală, al cărui portret a fost prezentat cu mai multă sau cu mai puțină acuratețe. În același timp este posibil ca Robin Hood să fi fost doar o persoană fictivă, iar folcloristul Francis James Child declara: „Robin Hood este fără îndoială, o creație a muzei baladelor", iar punctul său de vedere n-a fost contestat. Altă teorie este aceea că Robin Hood își are originile în folclor sau în mitologie și, în ciuda frecventelor trimiteri creștine din baladele mai vechi, s-a presupus că Robin Hood ar avea legături cu o religie păgână, care a existat în perioada medievală, după antropologul britanic Margaret Murray.
In popular culture Robin Hood and his band of merry men are usually portrayed as living in Sherwood Forest, in Nottinghamshire, where much of the action in the early ballads takes place. So does the very first recorded Robin Hood rhyme, four lines from the early 15th century, beginning: "Robyn hode in scherewode stod." However, the overall picture from the surviving early ballads and other early references suggest that Robin Hood may have been based in the Barnsdale area of what is now South Yorkshire (which borders Nottinghamshire).
Other traditions point to a variety of locations as Robin's "true" home both inside Yorkshire and elsewhere, with the abundance of places named for Robin causing further confusion. A tradition dating back at least to the end of the 16th century gives his birthplace as Loxley, Sheffield in South Yorkshire, while the site of Robin Hood's Well in Yorkshire has been associated with Robin Hood since at least 1422. His grave has been claimed to be at Kirklees Priory near Mirfield in West Yorkshire, as implied by the 18th-century version of Robin Hood's Death, and there is a headstone there of dubious authenticity.
The first clear reference to "rhymes of Robin Hood" is from the late 14th-century poem Piers Plowman, but the earliest surviving copies of the narrative ballads which tell his story have been dated to the 15th century or the first decade of the 16th century. In these early accounts Robin Hood's partisanship of the lower classes, his Marianism and associated special regard for women, his outstanding skill as an archer, his anti-clericalism, and his particular animosity towards the Sheriff of Nottingham are already clear. Little John, Much the Miller's Son and Will Scarlet (as Will "Scarlok" or "Scathelocke") all appear, although not yet Maid Marian or Friar Tuck. It is not certain what should be made of these latter two absences as it is known that Friar Tuck, for one, has been part of the legend since at least the later 15th century.
In popular culture Robin Hood is typically seen as a contemporary and supporter of the late 12th-century king Richard the Lionheart, Robin being driven to outlawry during the misrule of Richard's brother John while Richard was away at the Third Crusade. This view first gained currency in the 16th century, but it has very little scholarly support. It is certainly not supported by the earliest ballads. The early compilation A Gest of Robyn Hode names the king as "Edward," and while it does show Robin Hood as accepting the King's pardon he later repudiates it and returns to the greenwood.
The oldest surviving ballad, Robin Hood and the Monk gives even less support to the picture of Robin Hood as a partisan of the true king. The setting of the early ballads is usually attributed by scholars to either the 13th century or the 14th, although it is recognised they are not necessarily historically consistent.
The early ballads are also quite clear on Robin Hood's social status: he is a yeoman. While the precise meaning of this term changed over time, including free retainers of an aristocrat and small landholders, it always referred to commoners. The essence of it in the present context was "neither a knight nor a peasant or 'husbonde' but something in between." We know that artisans (such as millers) were among those regarded as "yeomen" in the 14th century. From the 16th century on there were attempts to elevate Robin Hood to the nobility and in two extremely influential plays Anthony Munday presented him at the very end of the 16th century as the Earl of Huntingdon, as he is still commonly presented in modern times.
As well as ballads, the legend was also transmitted by "Robin Hood games" or plays that were an important part of the late medieval and early modern May Day festivities. The first record of a Robin Hood game was in 1426 in Exeter, but the reference does not indicate how old or widespread this custom was at the time. The Robin Hood games are known to have flourished in the later 15th and 16th centuries.It is commonly stated as fact that Maid Marian and a jolly friar (at least partly identifiable with Friar Tuck) entered the legend through the May Games.
The early ballads link Robin Hood to identifiable real places and many are convinced that he was a real person, more or less accurately portrayed. A number of theories as to the identity of "the real Robin Hood" have their supporters. Some of these theories posit that "Robin Hood" or "Robert Hood" or the like was his actual name; others suggest that this may have been merely a nickname disguising a medieval bandit perhaps known to history under another name. One historian has claimed Robin Hood was a pseudonym by which the ancient Lords of Wellow, Nottinghamshire were once known. It is interesting that the village has such a strong connection with maypole celebrations, considering Robin Hood's links with the same.
At the same time it is possible that Robin Hood has always been a fictional character; the folklorist Francis James Child declared "Robin Hood is absolutely a creation of the ballad-muse" and this view has been neither proven or disproven. Another view is that Robin Hood's origins must be sought in folklore or mythology; Despite the frequent Christian references in the early ballads, Robin Hood has been claimed for the pagan witch-cult supposed by Margaret Murray to have existed in medieval Europe.
Am incercat sa scot esentialul dintr-o carte de legende.Sper ca te-am ajutat si ca nu ti-am dat prea mult de scris!
P.S:Incearca sa verifici sa nu se fi strecurat vreo greseala.
Buna!
Am sa iti scriu mai intai in romana,apoi iti voi traduce in engleza.
În cultura populară se spune că Robin Hood și banda sa trăiau în pădurea Sherwood, din Nottinghamshire. O mare parte a acțiunii din baladele mai vechi se petrece în Nottinghamshire, cea mai veche balada prezentându-i pe bandiți luptând în padurea Sherwood. Celalalte balade îi plasează în zona Barnsdale, cunoscută acum ca South Yorkshire (la granița cu Nottingamshire) și, de asemenea, în Yorkshire.
Unele manuscrise de la sfârșitul secololui al XVI-lea servesc ca dovada că Robin Hood s-a născut în Loxley, South Yorkshire, în timp ce fântâna din Yorkshire ce-i poartă numele a fost asociată cu personajul încă din 1422. Despre mormântul său se pretinde că este în West Yorkshire, după cum insinuează varianta secolului al XVIII-lea a baladei „Moartea lui Robin Hood", unde se află și o piatră funerară de o autenticitate îndoielnică.
Prima referire clară la „poeziile lui Robin Hood" se găsește în „Piers Plowman", o poezie din secolul al XIV-lea, însă cele mai vechi copii ale baladelor narative în care se povestește despre el provin de la sfârșitul secolului al XV-lea și începutul secolului al XVI-lea.
În cultura populară, Robin Hood este văzut drept contemporan și susținător al nobilului Richard Inimă-de-Leu, fiind proscris de către John (Ioan Fără de Țară), fratele cel rău al regelui, în timp ce acesta era plecat la cruciadă. Această variantă s-a răspândit la începutul secolului al XVI-lea, și are foarte puțin suport didactic, iar în baladele mai vechi nu se întâlnește deloc. Cea mai veche baladă ajunsă până la noi, „Robin Hood și călugărul", susține chiar mai puțin imaginea lui Robin Hood ca fiind un partizan al adevăratului rege. Baladele mai vechi sunt situate de către oamenii de știință în secolele al XIII-lea sau al XIV-lea, deși este recunoscut faptul că nu au consistență istorică.
Tot aceste balade ne explică clar statutul social a lui Robin Hood, acela de yeoman. Deși sensul cuvânului s-a modificat între timp, esența sa rămâne aceeași, „nici cavaler, dar nici țăran", ci undeva la mijloc. Știm că în secolul al XIV-lea, meșteșugarii, cum ar fi morarii, erau considerați ca fiind yeomen.
Din secolul al XVI-lea s-a încercat ridicarea lui Robin Hood la rangul nobilimii, iar un rol important în aceasta l-a avut Anthony Munday, care, la sfârșitul secolului al XVI-lea, îl prezenta ca fiind conte de Huntington, așa cum e prezentat deseori și în zilele noastre.
Ca și baladele, legenda a fost transmisă și de către Jocurile lui Robin Hood, sau de către alte jocuri importante din cadrul festivităților medievale târzii, sau ale modernismului timpuriu. Prima menționare a unui Joc al lui Robin Hood a fost în anul 1426 în Exeter, dar aceasta nu arată cât de vechi, sau cât de răspândit era acest obicei la vremea respectivă. Este cunoscut faptul că Lady Marian împreună cu un călugăr voios, identificat ca fiind călugărul Tuck, au intrat în legendă în timpul Jocurilor de Mai.
Baladele mai vechi îl pun pe Robin Hood în locuri reale, perfect identificabile, și mulți sunt convinși că el a fost o persoană reală, al cărui portret a fost prezentat cu mai multă sau cu mai puțină acuratețe. În același timp este posibil ca Robin Hood să fi fost doar o persoană fictivă, iar folcloristul Francis James Child declara: „Robin Hood este fără îndoială, o creație a muzei baladelor", iar punctul său de vedere n-a fost contestat. Altă teorie este aceea că Robin Hood își are originile în folclor sau în mitologie și, în ciuda frecventelor trimiteri creștine din baladele mai vechi, s-a presupus că Robin Hood ar avea legături cu o religie păgână, care a existat în perioada medievală, după antropologul britanic Margaret Murray.
In popular culture Robin Hood and his band of merry men are usually portrayed as living in Sherwood Forest, in Nottinghamshire, where much of the action in the early ballads takes place. So does the very first recorded Robin Hood rhyme, four lines from the early 15th century, beginning: "Robyn hode in scherewode stod." However, the overall picture from the surviving early ballads and other early references suggest that Robin Hood may have been based in the Barnsdale area of what is now South Yorkshire (which borders Nottinghamshire).
Other traditions point to a variety of locations as Robin's "true" home both inside Yorkshire and elsewhere, with the abundance of places named for Robin causing further confusion. A tradition dating back at least to the end of the 16th century gives his birthplace as Loxley, Sheffield in South Yorkshire, while the site of Robin Hood's Well in Yorkshire has been associated with Robin Hood since at least 1422. His grave has been claimed to be at Kirklees Priory near Mirfield in West Yorkshire, as implied by the 18th-century version of Robin Hood's Death, and there is a headstone there of dubious authenticity.
The first clear reference to "rhymes of Robin Hood" is from the late 14th-century poem Piers Plowman, but the earliest surviving copies of the narrative ballads which tell his story have been dated to the 15th century or the first decade of the 16th century. In these early accounts Robin Hood's partisanship of the lower classes, his Marianism and associated special regard for women, his outstanding skill as an archer, his anti-clericalism, and his particular animosity towards the Sheriff of Nottingham are already clear. Little John, Much the Miller's Son and Will Scarlet (as Will "Scarlok" or "Scathelocke") all appear, although not yet Maid Marian or Friar Tuck. It is not certain what should be made of these latter two absences as it is known that Friar Tuck, for one, has been part of the legend since at least the later 15th century.
In popular culture Robin Hood is typically seen as a contemporary and supporter of the late 12th-century king Richard the Lionheart, Robin being driven to outlawry during the misrule of Richard's brother John while Richard was away at the Third Crusade. This view first gained currency in the 16th century, but it has very little scholarly support. It is certainly not supported by the earliest ballads. The early compilation A Gest of Robyn Hode names the king as "Edward," and while it does show Robin Hood as accepting the King's pardon he later repudiates it and returns to the greenwood.
The oldest surviving ballad, Robin Hood and the Monk gives even less support to the picture of Robin Hood as a partisan of the true king. The setting of the early ballads is usually attributed by scholars to either the 13th century or the 14th, although it is recognised they are not necessarily historically consistent.
The early ballads are also quite clear on Robin Hood's social status: he is a yeoman. While the precise meaning of this term changed over time, including free retainers of an aristocrat and small landholders, it always referred to commoners. The essence of it in the present context was "neither a knight nor a peasant or 'husbonde' but something in between." We know that artisans (such as millers) were among those regarded as "yeomen" in the 14th century. From the 16th century on there were attempts to elevate Robin Hood to the nobility and in two extremely influential plays Anthony Munday presented him at the very end of the 16th century as the Earl of Huntingdon, as he is still commonly presented in modern times.
As well as ballads, the legend was also transmitted by "Robin Hood games" or plays that were an important part of the late medieval and early modern May Day festivities. The first record of a Robin Hood game was in 1426 in Exeter, but the reference does not indicate how old or widespread this custom was at the time. The Robin Hood games are known to have flourished in the later 15th and 16th centuries.It is commonly stated as fact that Maid Marian and a jolly friar (at least partly identifiable with Friar Tuck) entered the legend through the May Games.
The early ballads link Robin Hood to identifiable real places and many are convinced that he was a real person, more or less accurately portrayed. A number of theories as to the identity of "the real Robin Hood" have their supporters. Some of these theories posit that "Robin Hood" or "Robert Hood" or the like was his actual name; others suggest that this may have been merely a nickname disguising a medieval bandit perhaps known to history under another name. One historian has claimed Robin Hood was a pseudonym by which the ancient Lords of Wellow, Nottinghamshire were once known. It is interesting that the village has such a strong connection with maypole celebrations, considering Robin Hood's links with the same.
At the same time it is possible that Robin Hood has always been a fictional character; the folklorist Francis James Child declared "Robin Hood is absolutely a creation of the ballad-muse" and this view has been neither proven or disproven. Another view is that Robin Hood's origins must be sought in folklore or mythology; Despite the frequent Christian references in the early ballads, Robin Hood has been claimed for the pagan witch-cult supposed by Margaret Murray to have existed in medieval Europe.
Am incercat sa scot esentialul dintr-o carte de legende.Sper ca te-am ajutat si ca nu ti-am dat prea mult de scris!
P.S:Incearca sa verifici sa nu se fi strecurat vreo greseala.
Te-am pupat:*
Am scris in notepad ceea ce iti trebuie tie dar nu pot sa iti las raspuns probabil datorita numarului limitat de caractere.Am sa iti trimit mesaj privat.
anonim_4396 întreabă: