Pai uite
Prezentările făcute cu ajutorul programului Microsoft PowerPoint ar trebui să fie un mijloc de comunicare care să ne ajute atunci când vrem să transmitem ceva unui public. De cele mai multe ori, dacă este bine realizat, un "ppt" ajută pentru că publicul nostru reţine mai uşor ideile atunci când avem un suport vizual; mai mult, ajută pe cel care prezintă pentru că unii (mai ales cei care sunt la început) sunt mult mai siguri pe ei dacă au un suport în spate la care pot apela în caz de emoţii.
Îmi este din ce în ce mai clar că prezentările acestea şi-au pierdut scopul iniţial şi au devenit suport de lectură în loc de suport al unei prezentări. E greu să măsurăm eficienţa unei prezentări PowerPoint, dar în general sunt câteva reguli care trebuie urmate pentru a avea slide-uri care ne ajută în informarea sau convingerea publicului şi nu ne fac mai mult rău decât bine.
Chiar şi atunci când facem o prezentare PowerPoint trebuie să avem în spate un plan, o poveste, un proces, să parcurgem câteva etape, dar astăzi voi nu voi scrie despre proiectarea unor prezentări de succes sau despre vorbitul în public, ci despre designul slide-urilor unei prezentări Powerpoint, despre cum ar trebui să arate "produsul final".
În primul rând, atunci când concepem o prezentare ne gândim la publicul nostru şi în multe din deciziile pe care le vom lua vom ţine cont de acesta (inclusiv deciziile de design: de exemplu, pe lângă modul de adresare şi ideile punctate, vom alege anumite fotografii şi o anumită paletă de culori dacă prezentăm un subiect în faţa unor liceeni şi altele dacă prezentăm acelaşi subiect părinţilor).
Mulţi spun că există o „artă" a acestui tip de prezentări; acest lucru nu trebuie să sperie pe nimeni; aceasta este una dintre puţinele arte care se pot învăţa. Câteva sfaturi despre cum ar trebui să arate slide-urile puteţi găsi mai jos:
Recomandări legate de text:
Scrie mare. Fontul de 12 sau 18 poate fi uneori mult prea mic şi unele surse spun că 30 ar fi dimensiunea minimă pe care ar trebui să o folosim; Pentru a testa dacă este potrivită dimensiunea, uită-te de la 2 metri la ecranul calculatorului tau şi vezi dacă poţi citi ce ai scris; poţi folosi diferite mărimi ale fontului în funcţie de importanţa ideii (fără a exagera, bineînţeles – nu mai mult de 3-4 dimensiuni într-o prezentare).
Scrie simplu. Atunci când alegi tipul fontului, ţine cont că unele sunt mai dicifil de descifrat şi că sunt preferate cele mai simple; foloseşte maxim 2 tipuri fonturi (1 titlu, 1 text), preferabil din aceeaşi familie.
Nu scrie mult. Cea mai permisivă regulă spune că nu ar trebui să fie mai mult de 7 rânduri pe slide a câte 7 cuvinte fiecare; preferabil este însă mai puţin: o idee pe slide, cât mai succint punctată; evită să pui paragrafe întregi pe un slide, simplifică totul la câteva concepte sau idei bine punctate; dacă pui pe slide-uri tot ceea ce ai de spus prezenţa ta acolo nu se mai justifică pentru că toată lumea din sală probabil ştie să citească.
Accentuează cuvinte. Pentru a le accentua, e recomandat să foloseşti CAPSLOCK cu moderaţie pentru că literele scrise astfel sunt greu de citit. De asemenea, poţi folosi bold sau o altă culoare (prestabilită de tine în paleta de culori utilizată) în loc de italic sau underline.
Recomandări legate de culori:
Nu uita de simplitate. Foloseşte cât mai puţine culori (mă refer la text); e bine să te gândeşti la culorile pe care le vei folosi încă de la început şi apoi să respecţi alegerea făcută.
Aruncă un ochi şi pe estetică. Foloseşte o combinaţie de culori care nu este agresivă.
Păstrază contrastul. Este evident că dacă nu există contrast între text şi fundal, mesajul nu va ajunge la public si prezentarea ta nu va avea nici un efect.
Recomandări legate de imagini si alte elemente multimedia:
Foloseşte imagini. Cu riscul de a mă exprima în clişee, acestea spun cât o mie de cuvinte, dacă le alegem bine: imaginile trebuie să fie relevante, nu doar frumoase; Cu toate că sunt folositoare, nu trebuie să exagerăm; ţine cont că dacă nu foloseşti imagini proprii, e bine ca într-un colţ al fotografiei sau la sfârşit să scrii sursele lor.
Nu folosi sunete (decât atunci când sunt necesare; dacă această prezentare PowerPoint este un suport folosit într-o prezentare, sunetele vor acoperi ce spui tu şi vor deruta şi obosi publicul).
Dacă foloseşti elemente video, acestea trebuie să fie scurte (să nu depăşească două minute). În plus, dacă vrei să foloseşti sunete sau filmuleţe, trebuie să te interesezi dacă sala este dotată şi cu un sistem de amplificare al sunetului.
Din nou, păstrează simplitatea. Metodele de tranziţie sau animaţiile pot să distragă publicul sau să fie obositoare, de aceea sunt preferable cele mai simple; în plus, e bine să fim consistenţi în alegerea animaţiilor pentru a nu obosi publicul.
Controlează-ţi slide-urile. E preferabil să alegem să derulăm singuri slideurile (dacă optăm se schimbe singure după un anumit timp ne va fi greu să ne sincronizăm cu acestea).
Detaşează-te de temele obişnuite oferite de PowerPoint. Puteţi crea un background special pentru evenimentul respectiv (cu precizarea că trebuie să fie foarte aerisit) sau puteţi descărca gratuit teme de pe internet, cu elemente specifice unui domeniu de activitate.
Acestea sunt câteva recomandări de bază. Mai jos sunt două prezentări care completează ideile de mai sus şi care mi-au placut pentru că au elemente vizuale care ne ajută să înţelegem mai uşor de ce sunt preferabile anumite decizii de design în detrimentul altora.
STEAL THIS PRESENTATION!
Presentation Design 411
Ştii alte tips&tricks legate de cum ar trebui să arate o prezentare PowerPoint? Lasă într-un comentariu completări şi alte sfaturi pentru că avem nevoie de prezentări Powerpoint mai eficiente.
Share this:
Tags: culori, culori powerpoint, cum sa faci o prezentare, design, fundal powerpoint, imagini powerpoint, prezentare powerpoint, public speaking, succes, text
Poţi urmări articolul prin RSS 2.0. Spune-ne ceva sau dă linkul mai departe.
2 Responses to "Cum ar trebui să arate o prezentare PowerPoint"
Viorel
November 28th, 2011 at 1:49 pm
Corect.
Pot adauga printre altele ca background-ul ar trebui sa ramana acelasi pe intreaga prezentare. Cand folosim o imagine pentru a pune in evidenta o anumita idee/citat e de preferat sa o puneti pe toata dimensiunea paginii, sa nu ramana o rama din background.
Antetul (firmei de exemplu) sa nu fie prezent pe fiecare slide. Este obositor. Recomandabil este ca antetul sa fie prezentat pe primul si ultimul slide.
Cum incepi sa faci prezentarea? Cu creionul si foaia de hartie in fata. Ai tema, faci povestea, o revezi de mai multe ori pana reusesti sa o "compactezi" la ideile esentiale si sugestive, "anexezi" imaginile care subliniaza si sustin ideea
din slide. Apoi treci la calculator si realizezi PowerPoint-ul.
Andrei1903 întreabă: