Și ce, crezi că funcționarii publici sunt particulari?!? Tot de la buget sunt plătiți cu toții.
===
Deci, funcționarul public este acea persoană numită într-o funcție publică și care exercită prerogative de putere publică. În funcție de clasă, funcția publică generală de execuție se poate numi:
- consilier/expert/inspector de specialitate/consilier juridic (clasa I - studii superioare de lungă durată sau ciclul I Bologna, absolvite cu diploma de licență);
- referent de specialitate (clasa II - studii superioare de scurtă durată - absolvite înainte de 2004, cu diplomă) - a nu se confunda cu ciclul I Bologna.
- referent (clasa III, studii medii absolvite cu diploma de bacalaureat).
Funcțiile publice de conducere se clasifică astfel:
Categoria înalților funcționari publici cuprinde persoanele care sunt numite în una dintre urmatoarele funcții publice:
- secretar general din ministere si alte organe de specialitate ale administrației publice centrale;
- prefect;
- secretar general adjunct din ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
- subprefect;
- inspector guvernamental.
Categoria funcționarilor publici de conducere cuprinde persoanele numite in una dintre urmatoarele functii publice:
a) director general si director general adjunct din aparatul autorităților administrative autonome, al ministerelor și al celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acestora;
b) director și director adjunct din aparatul autorităților administrative autonome, al ministerelor și al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acestora;
c) secretar al unității administrativ-teritoriale;
d) directorul executiv și directorul executiv adjunct în cadrul instituției prefectului, în cadrul aparatului propriu al autorităților administrației publice locale și al instituțiilor publice subordonate acestora, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acestora;
e) sef serviciu, precum și în funcțiile publice specifice asimilate acesteia;
f) șef birou, precum si in functiile publice specifice asimilate acesteia.
Funcționarii publici nu au contract individual de muncă, ci doar decizia de numire în funcție.
Nu desfășoară raporturi de muncă, ci raporturi de serviciu.
Nu li se aplică Codul Muncii decât în subsidiar, fiind guvernați de legea specială 188/1999 - statutul funcționarului public, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru a ști dacă sunteți sau nu încadrat in categoria funcționarilor publici, trebuie reținută definiția funcției publice, așa cum este ea formulată de art. 2 din legea 188/1999:
Art. 2
(1) Funcția publică reprezintă ansamblul atribuțiilor și responsabilităților, stabilite în temeiul legii, în scopul realizarii prerogativelor de putere publică de către administrația publică centrală, administrația publică locală și autoritățile administrative autonome.
(2) Funcționarul public este persoana numită, în condițiile legii, într-o funcție publică. Persoana care a fost eliberată din funcția publică și se află în corpul de rezervă al funcționarilor publici își păstrează calitatea de funcționar public.
(3) Activitățile desfășurate de funcționarii publici, care implică exercitarea prerogativelor de putere publică, sunt următoarele:
a) punerea în executare a legilor și a celorlalte acte normative;
b) elaborarea proiectelor de acte normative și a altor reglementări specifice autorității sau institutiei publice, precum și asigurarea avizării acestora;
c) elaborarea proiectelor politicilor si strategiilor, a programelor, a studiilor, analizelor și statisticilor necesare realizării și implementării politicilor publice, precum și a documentației necesare executării legilor, în vederea realizării competenței autorității sau instituției publice;
d) consilierea, controlul și auditul public intern;
e) gestionarea resurselor umane și a resurselor financiare;
f) colectarea creanțelor bugetare;
g) reprezentarea intereselor autorității sau instituției publice în raporturile acesteia cu persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, din țară și străinătate, in limita competențelor stabilite de conducătorul autorității sau institutiei publice, precum si reprezentarea in justitie a autorității sau instituției publice în care își desfășoară activitatea;
h) realizarea de activități în conformitate cu strategia de informatizare a administrației publice.
=============
Sensul legii penale legat de funcția publică:
Art.175 – (1). Funcţionar public, în sensul legii penale, este persoana care, cu titlu permanent sau temporar, cu sau fără remunerație:
a) exercită atribuţii şi responsabilităţi, stabilite în temeiul legii, în scopul realizării prerogativelor puterii legislative, executive sau judecătorești;
b) exercită o funcţie de demnitate publică sau o funcţie publică de orice natură;
c) exercită, singură sau împreună cu alte persoane, în cadrul unei regii autonome, al unui operator economic sau al unei persoane juridice declarate ca fiind de utilitate publică, atribuţii legate de realizarea obiectului de activitate al acesteia.
(2) De asemenea, este considerată funcţionar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost investită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.
Art 176 – Prin termenul public se înţelege tot ce priveşte autorităţile publice, instituţiile publice sau alte persoane juridice care administrează sau exploatează bunuri proprietate publică.
Normal, amenzile date de politie, jandarmerie si etc se transforma intr-o taxa mare si implicit in salariu pentru ei. Tot platiti de stat sunt si ei,, de acolo vin banii.
LanguageMaster întreabă: