Albert Bandura ( 4 Decembrie 1925 – 26 Iulie 2021) a fost un psiholog canadian-american ce a dezvoltat teoria învăţării sociale consideră că învăţarea socială se produce în principal prin aportul proceselor de imitare şi identificare.
1. Imitarea:
• De la început, copilul observă şi imită persoanele din jurul său.
• Deseori, copiii mici se simt foarte bine când sunt lăsaţi să facă lucruri „pentru oameni mari", de exemplu, să ajute la spălat
• De asemenea, copiii mici se joacă, de multe ori, adoptând roluri sociale şi imitând adulţii pe care i-au văzut în astfel de roluri.
• Toate aceste lucruri fac parte din procesul prin care copilul învaţă o gamă largă de comportamente sau deprinde o serie de abilităţi. Imitarea prin definiţie presupune copierea unei anumite acţiuni sau a unui set de acţiuni permiţând fiinţei umane să dobândească o serie de deprinderi, foarte rapid şi eficient.
Imitarea înseamnă apariţia unei similitudini între comportamnetul unui model şi cel al unui subiect, în condiţiile în care comportamentul primului a servit drept indice pentru comportamentul celui din urmă. Bandura delimitează doua faze ale procesului de imitare:
I. faza de achiziţie (în care subiectul învaţă comportamentul unui model)
II. faza de performanţă (în care subiectul manifestă un comportament ce reproduce comportamentul modelului).
2. Identificarea:
De cele mai multe ori învăţarea socială (observaţională) este un proces ce se desfăşoară în două etape.
I. Învăţarea socială începe prin procesul de imitare, învăţarea interiorizându-se rapid, astfel încât copilul ajunge să se identifice cu persoana din rolul respectiv.
II. Identificarea are loc într-o perioadă mai mare de timp decât imitarea şi se crede că, în mare măsură, învăţarea rolurilor sociale, cum ar fi învăţarea rolului de gen, are loc prin procesul de identificare.
Cand acel lucru vechi "expira" imita ce apare nou si cand cel nou devine vechi readuce ceia ce a fost expirat si de? findca vor mereu sa atraga mereu atentia, uita-te pe tik-tok acolo vezi cocalari, fete ce se vand la bucata si fac videochat inclusiv si mafioti care se lauda cu pistoale, mitraiere si bani, toate astea pentru publicul larg sa devina cunoscuti
Pentru ca li se pare amuzant, interesant
In general, persoanele cu IQ mai redus tind sa imite, le lipseste creativitatea si simtul ridicolului.
No imagination. Acesta e raspunsul. No originality. Tot ce fac ei e sa : copy/copypaste, imite si atat. Complicated, ik, but this is life. We cannot change it=(
Nu e mereu așa. Doar uneori dca re priză la publicul minor.
De exemplu faimosul slogan Let's go Brandon! care are si piese de muzica lansate, se cântă pe stadioane si e un laitmotiv american nu a prins la copii.
Nadia Tătaru, de la Radioul pentru copii Itsy-Bitsy. În prezentarea sa, a citat cifre furnizate de GfK şi Kantar Media, care arătau ce televiziuni şi emisiuni urmăresc cei mici. Potrivit acestor cifre, programele TV cu cea mai mare audienţă astăzi, în rîndul copiilor sub 10 ani din mediul urban, sînt: Românii au talent, Pariu cu viaţa, Las Fierbinţi, Master Chef, fotbal – Europa League, şi Dansez pentru tine. Tot Nadia Tătaru a mai spus: „Televizorul a ajuns cea mai ieftină bonă."?
Copilul mic invata din imitatiile parintilor, nu din vorbe, creierul invata din imitatiile adultilor
marianvranceanul1 întreabă: