In primul rand, fara suparare, nu te vad vreun profesionist in lumea auto, ca sa justifici ura fata de cumparatorii de sh-uri.
Iti argumentez cazul meu: mecanic tanar, "sarac", caut masina. Am luat si la 400e, in trecut. Am luat si taxiu cu aproape 400. 000km, i-am facut o revizie, am mers o vara cu el, patronul a vazut ca l-am adus la linia de plutire (fuzete, suspensie, scaune pe fata, revopsit), i-a prelungit autorizatia si l-a rascumparat, l-am gasit dupa 3 ani la remat, cu aproape 700. 000km.
Masina actuala m-a costat 2100e anul trecut, pot spune ca nu am bagat nici un leu in ea (exceptand motorina, taxele, completare freon, odorizante si jetoane la spalatorie). Face in curand 300. 000km, are 150cp si trage de toti, dotari decente (geamuri el, clima pe 2 zone, navi, mp3, etc). Ca dimensiuni e cat un A6. Azi l-am condus 300km si senzatia de acasa a fost "hai sa ma plimb putin prin oras"(cu ea). Nu "ma dor toate, bag p la in el Logan", cum se intampla cu ceea ce laudati voi, IT-istii paraleli, dar cu pareri.
Treaba este foarte simpla: la 2100e, daca esti sobolan de birou, cumperi Logan cu 160. 000km, la care geamurile electrice si clima (MANUALA) sunt niste extraoptiuni. Un Logan de doamne-ajuta se face 10-11k de euro, adica bani multi, din postura unui roman cu venituri sub salariul mediu.
Cojile astea si la 4000e nu se strica, doar cer revizii mai scumpe. Si trebuie sa fii putin incet la minte, sa nu vezi diferenta dintre a sta pe un scaun din piele crem, fin la atingere, inconjurat de 20 de airbag-uri, cu sisteme multimedia mai misto decat ai acasa, 100-200cp prezenti sub acceleratie, calitate in orice coltisor interior-exterior, faruri performante, clima care nu-ti ingheata sinusurile, si a sta pe un scaun ca de metrou, in miros de PVC, cu un motoras de 75-90cp, doua airbaguri (optionale) si o politica impotriva mortalitatii in accidente cu "doamne fereste" inainte.
Nu poti compara Logan, Polo, Corsa, Sandero, etc, cu masinile premium, de clasa medie. Daca folosesti masina doar pentru cumparaturi, mers la munca si saptamanal la rude, e buna orice tinichea functionala, si normal ca strambi din nas la piese scumpe. Dar unii mai au treaba si prin alte tari, mai fac concedii prin Grecia, Bulgaria, etc, si au nevoie de masini de drum lung, care amortizeaza vibratiile, ruleaza repede (si sigur), ofera confort, spatiu de bagaje, etc. Alea sunt masini care au costat 40. 000e acum 10 ani, e la mintea cocosului ca iesi bine cumparand-o cu 4000e acum.
Loganul te costa 8000e daca iti place musamaua si sa conduci cu geamul deschis la 40 de grade, iar la revanzare iei pe el cat costa bicicletele pustilor mai instariti din parc... Si niciodata nu va fi masina de drum lung. Doar conserva urbana/rurala.
Pai totusi, traiesti in Romania, salariile stii cum sunt, lumea nu prea are bani sa-si ia masini noi si sa le si intretina, asta e principalul motiv.
Adic ai un salariu de 1600 de lei sa zicem, ai facturi, poate si o chirie de platit luna de luna, mai pui si mancarea, deja cel putin de salariu s-a dus. Daca mai ai nevoie si de ceva medicamente... Nici nu mai zic.
Sa zicem totusi ca pui 800 de lei "la saltea" pe luna, un Logan nou e undeva la 6000€ deci, ai de strans inca 3000€ (daca e sa luam in calcul bugetul pe care l-ai zis tu), asta ar insemna ca trebuie sa stai un an jumate in plus fara masina.
Ce faci, stai si astepti atat sa-ti iei un Logan nou care-si pierde 20% din valoare cum l-ai scos de pe poarta fabricii?
Toate ca toate, ai luat masina, dar dupa trebuie sa mai platesti si casco, si intretinera la service-uri ca sa beneficiezi de garantie.
Si pana la urma, te urci in Logan, si vezi ca masina din '98 a lu vecinu are mai multe dotari ca Loganul tau 2020.
Nu prea mai pare tocmai cel mai bun deal.
"Si asa se imbogatesc samsarii, de pe urma unora care nu au fost invatati ce e un lucru nou."
Samsarii se imbogatesc pentru ca asa e tara asta... Asa o vor aia de la conducere. Legal, sau ca om de rand, nu prea ai cum sa te imbogatesti in tara asta.
Lumea nu are bani, se chinuieste sa supravietuiasca, iar cand vin alergerile odata la 4 ani, oamenii sunt in stare sa-si vanda si votul pentru 200 de lei... Cam asta e nivelul ca tara, cam asa ne vor aia de sus, sa o ducem de pe azi, pe maine.
// Apropo, de ce sa dau 15.000 euro pe o masina noua, sa vina unul cu o masina de 2000€ sa mi-o agate de priceput ce e si sa fuga de la locul faptei?
De ce sa dau 15.000 euro pe o masina noua, ca sa-mi sara un caine in fata sa incerc sa-l evit si sa o fac praf?
De ce sa dau 15.000 euro pe o masina noua, ca sa-mi taie unu cu "bemve" pa Anglia, sa incerc sa-l evit si sa o dau daunta totala?
Exemplele astea 3 de sus sunt oarecum patite de mine, sau vazute in trafic, bine, sunt dramatizate.
Dar asta e un motiv pentru care eu nu as lua o masina mai noua, sau mai scumpa decat ce am eu acum.
Asa sunt mulți păcăliți dacă nu știu ce cumpăra. Samsarul aduce fix ce ii place la roman ieftin și bun cu dotări. Eu sunt fanul mașinilor vechi care arata impecabil. Sunt ok și mașinile la 3000 euro care arata foarte bine și sunt bune mecanic.
Saluut! Romanul in principiu nu vrea sa dea multi bani, nu pentru ca ar fi el foarte zgarcit, dar nu are de unde. Si daca masina nu e un moft/o placere, pentru altii e o necesitate.
Unei mamici care vrea sa-si duca copii la scoala/gradinita i se va adresa un Opel Corsa (care poate fi gasit si la 500 euro).
Unui om care trebuie sa transporte lucruri grele care pot deteriora tapiteria masinii i se va adresa o Dacia Logan (daca estetica e 100% irelevanta, se poate gasi un fost Logan de taxi la 700-1000E).
Unui tata cu o familie numeroasa i se va adresa o Skoda Octavia (Skoda I Tour... masina strasnica, ieftina de intretinut -> 1500-3000E).
Unui tanar singuratic si pasionat i se va adresa un Ford Puma / Opel Tigra (maxim 1500E).
Unui tanar pasionat dar si familist i se va adresa un Golf, Leon sau A3 (max 3000E daca se merge pe platforma PQ34).
In bugetele mai sus amintite se gasesc multi oameni din Romania.
Insa exista si oameni care au bani de masina noua sau ar putea strange intr-un timp relativ scurt o suma ok, dar cumpara "vechituri". De ce?
Pentru ca vechiturile erau mai bine construite, mai strasnice, mai robuste si per total astazi sunt mai ieftin de intretinut.
O revizie la Golf IV cu motor de 1.6 benzina poate fi si 250 lei (cu ulei Motul, filtre MANN). Impozitul este 900 lei si RCA-ul tot cam atat. Piesele de schimb sunt mult mai ieftine spre deosebire la Golf V unde avem, spre exemplu, volanta cu masa dubla (tripla ca si costuri de achizitie si manopera).
In plus, fiind tehnolgie simpla, nu are ce sa se strice la ele
La un Logan nou 2018 revizia poate costa peste 800 lei, trebuie sa ai si casco daca o iei in rate, deci te duce pe la 4000 lei in plus pe an lejer. La golf IV cu 2000 scapi ieftin iar daca masina e intretinuta, mai pui 500-1000 lei in reparatii.
La majoritatea masinilor garantia dureaza 2 ani, si sigur nu vei vrea sa repari o masina din 2020 pe banii tai... (sunt complicate, facute sa crape repede ca sa cumperi alta si asa esti vrajit cu garantia...).
100.000 de km ți se pare mult la o mașina? Nu toți oamenii au bani de mașini noi din fabrica. Fiecare își i-a ce mașina vrea. Bmw-ul nu ii o mașina de cocalari. Acum ca unii își i-au bmw ca sa se dea mari ii partea a doua. Toți ar vrea sa aibă mașina noua, dar foarte putini își permit.
BMW nu a fost masina de cocalari dar a devenit, dar nu numai bmw, ci si audi si mercedes, iar VW a devenit masina comuna a melteanului.
Sunt destui care au bani de masina noua dar nu o iau fie din incultitate fie din alte chestii ca le e teama sa nu fie urmariti de fisc, una e sa iei masina noua cu factura si alta este sa faci act de vanzare cumparare in care declari o valoare oarecare la un parter de bloc. Si aici vb de masini SH care costa si cate 70.000 euro