| Ionică a întrebat:

De ce porturile din Romania in perioada comunista erau pline cu vapori si acum sunt aproape goale?

3 răspunsuri:
ardnaxur1961
| ardnaxur1961 a răspuns:

Erau pline cu "vapori" (=aburi) sau cu "vapoare" (=mijloace de transport pe apa)? Precizeaza. Dezvolta.

gbrltdr
| gbrltdr a răspuns:

Asa cum te corecteaza @ardnaxur de fiecare data, trebuie sa scrii corect. Noi nu te judecam, ci te invatam sa scrii si sa te exprimi corect, doar de aceea suntem aici, sa dam o mana de ajutor.
Referitor la intrebarea ta:
"În 1989 apar primele semne ale dezastrului, falimentul fiind determinat de crizele economice mondiale, acestea ducând la pierderea în masa a contractelor de transport. Companiile maritime din întreaga lume - inclusiv cea din România - s-au trezit astfel în fata unei situatii dramatice: scaderea drastica a comenzilor de transport si, în consecinta, retragerea navelor în danele de conservare. În România, în loc de programe de restructurare si optimizare a navlurilor (transportului naval de marfuri), au intrat în actiune interesele si favorurile. Cele doua mari companii (întreprinderea de exploatare a flotei - NAVROM, detinatoarea a 274 de nave, si întreprinderea de comert exterior - NAVLOMAR, cu 11 nave), se divid. NAVROM se rupe în trei companii: NAVROM (care a preluat o parte a cargourilor), PETROMIN (petroliere si mineraliere) si ROMLINE (în patrimoniul careia au intrat port-containerele, navele Ro-Ro si restul cargourilor). O divizare urmata de transferul gestiunii capitalului de stat, în vederea privatizarii, în mâinile F. P. S.
Falimentul flotei maritime a fost determinat si de refuzul F. P. S.-ului de a aproba o strategie de înnoire a parcului de nave. Nu s-au mai facut comenzi de vapoare, mai mult, au fost sistate lucrarile la navele aflate în constructie în santierele românesti. Din cele 73 de nave aflate în lucru în ’90, doar 19 au mai intrat în dotarea companiilor de navigatie. Restul au fost vândute în strainatate. Pe de alta parte, autoritatile nu au aplicat nici un fel de politici protectioniste pentru transporturile navale românesti. Motiv pentru care pâna si firmele românesti au început sa transporte marfurile cu nave ale companiilor straine. Astfel, lipsite de resursele financiare minime, pentru a asigura macar reparatiile periodice, companiile au vândut rând pe rând navele ramase. Statistic, în ’90 s-au vândut ca fier vechi 24 de nave, iar în urmatorii sase ani alte câteva zeci de vase au luat drumul topitoriilor. Asa se face ca, daca în ’91 cele trei companii nationale mai aveau 269 de vase, în 1995 acestea mai numarau doar 248. La sfârsitul lui ’98, fusesera vândute alte 74 de nave, trei se scufundasera, iar 35 erau arestate prin diverse porturi (cu datorii ce însumau peste 60 milioane dolari). În acelasi an, Navrom a mai vândut 13 nave prin licitatie si a pierdut zece nave (scoase la vânzare de creditori sau de propriile echipaje), Romline vânzând si ea alte patru nave. Totusi, companiile nu câstiga nimic, dimpotriva, acumuleaza datorii uriase, Romline circa 23, 5 milioane dolari, Navrom peste 35 milioane dolari, iar Petromin alte 50 milioane dolari. Datorii la care s-au adaugat fondurile acordate de guvernele României, prin Ministerul Transporturilor, prin "Programul special pentru scoaterea de sub arest/retinere a navelor", Navrom primind 5, 9 milioane dolari, iar Romline 7, 09 milioane dolari. Plus 180 miliarde lei pentru repatrierea personalului navigant si plata salariilor restante. Bani dusi pe apa sâmbetei. Finalul? Dupa finalizarea programele de închidere operationala coordonate de FPS, acolo unde trebuie cautati vinovatii pentru devalizarea flotei, din cele 285 de nave de odinioara au mai ramas doar 16 la Romline, 22 la Petromin, Navrom intrând în lichidare judiciara.
Unul din cei vizati de dosarul „Flota", Traian Basescu, are motive sa fie fericit. În calitate de presedinte al tarii, a scapat de spectrul justitiei, domnia sa putând fi judecat si condamnat doar pentru cazuri de înalta tradare. De altfel, la învestirea noului Consiliu Superior al Magistraturii, Traian Basescu si-a exprimat bucuria lepadarii de o mare grija, dosarul flotei românesti.
(preluat dupa un document postat pe internet)

| death a răspuns:

Volumul I. Corectura.
"De ce porturile din România erau, în perioada comunistă, pline cu vapoare, iar, acum, sunt aproape goale?"
Vezi? Semne de punctuaţie! Să-mi dai o bere că ţi-am arătat Sfântul Graal!

Volumul II. Răspuns.
Pentru că pot.