| TooManyXoxoA a întrebat:

Hey...cine poate sa-mi dea si mie un subiect de teza pentru clasa a7-a sem 1 la lb romana?big grin

1 răspuns:
| Gabrielaa90 a răspuns:

Au plecat slujitorii si cercetand cu sarg* prin sat si orase, au strans toti cioplitorii, toti cati
puteau sa umble in mana cu dalta si ciocanul.
- Sa va incercati puterea, le-a poruncit uriasul. Si acela dintre voi care o sa poata ciopli din
piatra rece un trandafir, va primi ca rasplata un coltisor de tara si un sac plin de nestemate. Hei!
Cutezati?
Unii au dat din umeri, altii au spus pe fata:
- Noi nu putem sa facem lucrul acesta, uriasule.
- Un trandafir e viata; si piatra este piatra… Cum o sa poata face un om din piatra viata?
Altii au vrut sa incerce, dar nu au izbutit sa faca decat o forma inghetata de piatra, ce nu avea
nici viata, nu avea nici mireasma…
- Mai porniti inca o data! a dat racnet uriasul spre slujitori. Cautati prin munti, pustiuri, paduri,
prin orice locuri cat de ascunse. Si sa nu cutezati a va intoarce, de nu aflati nici de asta data pe
omul ce stie sa daltuiasca* din piatra un trandafir cu viata…
Tarziu, tarziu, nu pot sa va spun cam dupa cata vreme, iacata slujitorii se intorc. Si aduc cu ei
un tanar frumos si subtirel, doar cu o daltita in mana.
- Cine esti tu, baiete? tipa la el cu incruntare uriasul.
- Sunt cioplitor in piatra, ii raspunde baiatul. Ma cheama Consul. Si am venit la porunca, dupa
trimisii tai…
- L-am aflat intr-un munte. Traia ascuns acolo ca o salbaticiune. Dar stie sa taie in piatra
orice… Am vazut noi […] cum daltuia intr-o stanca arbori, fire de iarba, flori si vietuitoare.
(Al. Mitru, Consul si Taita)
* cu sarg, loc. adv. – in graba, repede, imediat
* a daltui, vb. – a ciopli cu dalta (unealta de otel in forma de pana, cu sau fara maner, folosita
la cioplire, taiere, scobire, crestare etc.)
Scrie, pe foaia de teza, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:
A.
1. Desparte in silabe cuvintele: racnet, cioplitor, salbaticiune. 6 puncte
2. Precizeaza mijlocul intern de imbogatire a vocabularului prin care s-au format
cuvintele: decat, slujitor, coltisor. 6 puncte
3. Stabileste cate un sinonim potrivit pentru sensul cuvintelor/ al grupurilor de cuvinte subliniate in textul citat. 6 puncte
4. Alcatuieste un enunt in care sa apara un omonim al cuvantului subliniat
in fragmentul urmator: - Noi nu putem sa facem lucrul acesta, uriasule. 6 puncte
5. Motiveaza folosirea virgulei in enuntul Sunt cioplitor in piatra, ii raspunde baiatul. 6 puncte
B.
6. Transcrie un scurt fragment in care este sugerata o trasatura morala a
personajului uriasul. 6 puncte
7. Mentioneaza doua trasaturi care sa justifice faptul ca textul citat
apartine genului epic/ unei opere epice. 6 puncte
8. Formuleaza o idee principala din fragmentul marcat cu chenar. 6 puncte
Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului
Centrul National pentru Curriculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar
Disciplina limba si literatura romana Varianta 2
2
C.
Scrie, in 8 – 12 randuri, rezumatul textului citat (Al. Mitru, Consul si Taita), respectand regulile
de alcatuire a unui asemenea tip de compunere. 12 puncte