Iti spun ce ar trebui facut pentru a creste eficienta nu ce ar putea face un oricine.1-Scoaterea materiilor inutile din program gen (ed.antreprenoriala,ed.tehnologica,religie,module si mai sunt foarte multe care nu-mi vin acum in minte)
2-Abolirea indulgentei profesorilor fata de elevii depravati. Exista o anumita categorie de elevi in fiecare scoala/liceu care vin acolo doar sa faca misto de ceilalti elevi si de profesori, sunt agresivi verbal si fizic si totusi sunt trecuti.Desi nu invata niciodata nimic.
3-Renuntarea predarii lucrurilor inutile si incurajarea premierii claselor pentru cunostintele din invatatul ''mecanic''. Elevii in general invata totul dintr-o lectie pe dinafara, fara sa priceapa nimic sau uita totul pana a doua zi.Greseala este a profesorilor pentru merg pe deviza ''merge si asa'' ii dau nota si nu le pasa ca ala nu a priceput nimic.
4- Temele pentru acasa ar trebui acordate numai la materiile de baza sau la materiile profilului la care se incadreaza clasa respectiva.Pentru ca nu fac decat sa-i ocupe tot timpul nepremitandu-i elevului sa se concentreze asupra studiilor mai importante.
- fara materii stufoase, bazate pe sistemul "din ce îți dictez, din aia te ascult". La școală ar trebui sa fie totul interactiv, elevilor sa li se dezvolte logica, capacitatea de comunicare etc.
- elevii buni ar trebui răsplătiți o data pe luna prin diverse metode. Așa, poate și ceilalți vor fi motivați să învețe mai mult.
- teme mai puține, dar calitative. Copiii se plâng mereu că li se dau 5 kg de teme pe zi si, sinceră să fiu, am văzut un exercițiu de matematica la clasa a 4a de am rămas mască. Saracii au o varza in cap, li se dau teme greoaie și multe din care nu înțeleg mare lucru.
Presupun că sistemul in sine e bolnav și nu neapărat profesorii sau elevii.
1. Temele sa fie suplimentare (pentru cine vrea puncte in plus de exemplu). Nu ma plang ca am multe teme, chiar sunt putine. Insa, daca vrei sa te pregatesti la altceva, temele iti pot ocupa ceva timp.
2. Elevii sa stie sa citeasca o harta din clasa a 4a. Harta sa se foloseasca mai mult la orele de istorie. Pentru a le arata elevilor unde au avut loc razboaiele, evenimentele istorice.
3. Mi se pare prea incarcat orarul pentru elevii de la clasa a 5a in sus. Ar trebui ca orele sa inceapa la 9 si sa se termine la 13, maxim 14. Ca sa faci asta trebuie sa elimini cateva ore. In loc de 2 ore de istorie si geografie, mai bine una din fiecare. Desenul si muzica sa alterneze indiferent de clasa. Se studiaza doua limbi straine, limba straina secundara sa fie o ora pe saptamana, nu doua. S-ar putea alterna si orele de civica, latina, ed. tehnologica (care trebuie transformata in altceva - cum sa folosesti calculatorul).
Imi e imposibil sa ma limitez la trei lucruri. Sistemul asta trebuie schimbat tot, nu parti din el, nu elemente, tot! O sa incerc sa ma limitez la trei lucruri doar de dragul exemplului.
1. Sa nu existe niciun fel de diferente intre licee si toate sa fie la fel de bine dotate si cu profesori la fel de buni.
E nevoie de un proces de selectie extrem de dur al cadrelor didactice(doar cei mai buni dintre cei mai buni), bazat atat pe cunostinte cat si pe modalitatile de predare, si evident, profesorii sa aiba cel putin un master in domeniu.
Profesorii violenti, care au lovit un copil sa nu mai aiba dreptul de a preda pentru cel putin 5 ani, iar daca se repeta, sa ii fie anulat pentru totdeauna dreptul de a mai preda in vreo institutie + intre 1 si 3 ani de inchisoare in functie de gravitatea faptei.
In momentul actual profesorul poate sa faca ce vrea, poate sa nu vina la ora, poate sa vina si sa nu isi tina ora, poate face fix ce vrea. Si asta e o tampenie imensa si duce la indobitocirea maselor de elevi. Mi se pare normal ca daca un profesor nu poate sa ajunga la ora sa fie sanctionat, asa cum se intampla cu orice alt angajat care nu isi respecta programul. Eu am avut profesoara de limba romana care din 5-6 ore, aveam noroc daca venea de doua ori pe saptamana. Asta e bataie de joc si inspectorii lui peste prajit nu rezolva nimic prin vizite anuntate inainte cu o saptamana. Pe aia i-as desfinta si i-as trimite sa gaseasca o slujba adevarata ca sunt inutili.
2. Renuntarea la programa imbecila care ne spune ca matematica si limba romana sunt cele mai importante materii si pentru restul e suficient o ora pe saptamana. Elevul trebuie sa treaca printr-un proces in care sa descopere la ce e bun, ce ii place, iar in baza evaluarii sa aprofundeze domeniul lui de interes in care a dovedit ca are potential.
Daca un copil e bun la chimie si ii place, trebuie sa mearga la o scoala unde se pune accent pe chimie, iar materii precum limba romana, geografie, psihologie, economie, informatica sa fie predate rar si la un nivel la care sa ii foloseasca in viata si atat, sa nu-l traga in jos in vreun fel atunci cand va vrea sa urmeze facultatea pe care si-o doreste.
. Sa nu lasi un elev de 10 la chimie, la facultatea pe care si-o doreste pentru ca a luat 7 la interpretarea unei poezii filozofice, e o imensa imbecilitate.
3. Profesorii sa starneasca dragostea pentru materie, sa explice fiecare dintre ei, de ce materia lor merita studiata. De asemenea, profesorii au rolul de a dezvolta creativitatea elevilor si abilitatile sociale.