1.-Fara frecare nu ne-am putea deplasa(rotile, picioarele, senilele, etc nu ar mai avea nici o eficienta), toate obiectele s-ar misca la cea mai mica atingere, etc
2.- Fizica, cu capitolul mecanica
Coeficientul de frecare e dependent de natura suprafetei, nu de aria de contact
Una din explicatiile posibile la discurile de frana mari e ca respectivul coeficient de frecare se modifica in functie de temperatura. Un disc de frana mare disipa mai bine caldura, asa ca ai sanse sa ai eficienta mai mare la franare, tinand seama ca nu se incalzeste asa mult ca unul mic in timpul franarii...
De asemenea, sa nu uitam ca nu e o miscare liniara acolo (la fel si la discurile de ambreiaj), la un disc cu raza mai mare bratul fortei de frecare e mai mare, la aceeasi forta de frecare, momentul fortei fiind in consecinta mai mare.
Altfel privit, la o singura rotatie, lucrul mecanic al fortei de frecare la discul cu raza mai mare e mai mare la aceeasi forta de frecare, pentru ca distanta parcursa pe disc e mai mare. Si pentru ca lucrul mecanic e conversie de energie, e clar ca e vorba de convertirea energiei cinetice a masinii in altceva (parte mare in caldura
Forta de frecare pe unitatea de arie e dependenta de presiunea exercitata la suprafata de contact, si presiunea e mai mare la suprafata mai mica, si mai mica la suprafata mai mare (la aceeasi forta normala), si se obtine aceeasi forta de frecare, indiferent de arie.
Ca sa zic altfel, forta de apasare pe unitatea infinitezimala de suprafata e invers proportionala cu suprafata totala de contact (Fn/S * ds), si e singura care intra in calculul fortei de frecare la acest nivel (ds->0): coef*Fn/S *ds. Altfel spus, pot sa zic ca forta de frecare pentru elementul infinitezimal e o fractiune din forta normala pe elementul infinitezimal.
Forta totala de frecare e suma chestiilor astora infinitezimale, si precum se observa, e vorba de o integrala, iar integrala aia de ds da chiar suprafata, si cum initial exista invers proportionalitatea aia, suprafata se simplifica in formula.