La scoala am invatat o metoda mai ciudata : se pune un creion intre dinti si ii faci copilului o lista cu cuvinte care contin litera R si le rostiti impreuna o data pe zi. In acest fel el isi va revizui automat pronuntie dar asta se va intampla in timp.
La varsta lui corectarea pronuntiei se face tot prin joc. Puneti-l sa imite cum haraie dulaul cand cineva vrea sa-i ia osul.Raraiti mai intai dumneavoastra, aratandu-i cum vibreaza limba. Mira
Salut. Inainte sa te pot ajuta in problema cu R trebuie sa stiu mai multe, adica daca are probleme in pronuntarea sunetului aflat la inceputul mijlocul sau sfarsitul cuvantului, daca il pronunta nazal sau il inlocuieste cu un alt sunet, cel mai adesea fiind inlocuit cu L: in loc de "crema" el spune "clema" si daca apare doar in vorbit sau si scris. In orice caz te sfatuiesc sa iti faci timp de 40 de minute zilnic in care sa exersati si anume cum: un minut faceti gimnastica generala incepand de la gat, umeri, brate, trunchi si picioare; urmeaza exercitii ale musculaturii faciale si anume exercitii pentru obraji, ochi buze si limba... adica strambaturi, mutrite, crede-ma va fi amuzat de ele, pentur limba e de mentionat : scaoterea limbii, limba facuta cescuta, santulet, lopatica, limba lasata moale (exercitiile pentru musculatura fetei se executa la oglinda in as afel incat stati amandoi cu fata la oglinda si le efectuati impreuna la fel si exercitiile fizice stati fata in fata si le executati impreuna); apoi exercitii de inspir si expir le poti face foare amuzante prin suflarea in lumanare stingand flacara, suflarea in lumanare mentinand flacara, suflarea in polistiren, ghidarea unei mingiute de polistiren intre doua creioane (sut la poarta-gol), executarea de bulbuci in apa cu sapun si pai... sunt foaret multe ai nevoie doar de imaginatie. Aceasta faza de pregatire nu trebuie sa tina mai mult de 10 minute. Acum pentru faza de inceput in care incerci sa scoti un sunet cat de cat corect: vei folosi silabe dupa cum urmeaza "ra, re, ri, ro, ru" tu le pronunti accentuand pana spre exagerare sunetul "r" adica vei spune : rrrrrrra s. s. m. d. iar el dupa tine. Dupa ce ati folosit silabe din doua sunete vei incerca cu cele din trei sunete": ara, ere, ira, uro etc. Tine minte nu va reusi sa spuna corect din prima si nici din a doua, e nevoie de multa munca, de aceea nici nu pot sa iti descriu tot aici. Si inca ceva e foarte bine ca esti deranjata de problema fiului tau dar tu nefiind specialista nu vei reusi sa-l corectez in mod eficient si s-ar putea fara sa vrei sa-l agravez. Deci te sfatuiesc sa vorbesti cu un specialist. Totusi eu stau la dispozitia ta prin messenger (sunt si eu logoped deci poti sa ai incredere in sfaturile mele). Id-ul meu este :adriana_anita
Pronuntarea sunetului R : este important sa mergeti la un logoped, oricum veti avea de facut "exercitii" cu baietelul, la domiciliu. Tarifele de consultatie pentru un logoped sunt mici, chiar daca se deplaseaza acasa. Cautati carti de specialitate la BIBLIOTECA. Cateva SUGESTII de prin Internet (care nu inlocuiesc vizita la Logoped) :
"Frecvenţa cea mai ridicată a dificultăţilor se înregistrează la consoanele: r, ş – j, c- g, a căror articulare necesită efectuarea unor mişcări mai dificile de ridicare a vârfului limbii spre palat. Spre deosebire de acestea consoanele s-z şi t, a căror articulare necesită mişcări de îndreptare a limbii spre incisivii inferiori, se pronunţă mult mai uşor. Prin observaţiile efectuate asupra evoluţiei sunetelor vorbirii s-a ajuns la constatarea că pronunţarea unei consoane surde atrage după sine şi pronunţarea perechii sale sonore. De exemplu, un s bine consolidat facilitează apariţia perechii sale sonore z; consoana ş facilitează apariţia consoanei sonore j. De asemenea s-a constatat că, dacă consoana s este bine consolidată, atunci şi ţ (t+s) apare cu uşurinţă.
În asemenea condiţii consoanele africate sau compuse ţ, c şi g apar în mod spontan fără a necesita efectuarea unor exerciţii speciale.
În felul acesta oricât de numeroase s-ar părea, dificultatea de formare a sunetelor, acestea se reduc în realitate la pronunţarea a trei consoane fundamentale r, s, ş.
Cauzele dislaliilor: -organică
-funcţională
Cauza provocată de anomalii ale aparatului asteo-muscular de articulare:
-prognatismul superior (proeminenţa accentuată a dinţilor superiori)
-prognatismul inferior (proeminenţa arcadei dentare inferioare)
-muşcătura deschisă (lipsa de articulare a arcadei dentare)
-muşcătura oblică (deplasarea dinţilor superiori peste cei inferiori pe una din părţile laterale)
Înlăturarea dislaliei
La stabilirea procedeelor de înlăturare a dislaliilor se ţine seama de cauza şi natura defectului, precum şi de personalitatea copiilor. În dislaliile mai grave, polimorfe, în primul rând se vor corecta consoanele a căror pronunţare necesită o biomecanică mai simplă. În cazul în care există consoane perechi deficitare, se corectează mai întâi consoanele surde, care sunt mai uşor de pronunţat decât cele sonore.
Primele exerciţii de pronunţare a unui sunet să fie făcute în şoaptă, cu un minim de efort articular.
ROTACISMUL
Cele mai obişnuite forme de rotacism sunt:
¤ omisiunea totală a sunetului;
¤ rotacismul velar sau uvular (vibraţia nu se efectuează cu vârful limbii ci cu uvula sau palatul moale)
¤ rotacismul monovibrant (se formează printr-o singură vibraţie a vârfului limbii în loc de 2-3)
¤ rotacism polivibrant (se realizează prin mai multe vibraţii decât ar fi necesare)
¤ rotacismul labial (se formază prin vibrarea buzelor)
¤ rotacismul apical
¤ pararotacism (înlocuirea lui r cu alte sunete) r, I, h, v (loşu, ioşu, hoşu,
voşu, în loc de roşu)
¤ pronunţarea lui r izolat şi înlocuirea lui în cuvânt cu alte sunete
CORECTAREA
1. obţinerea corectă a poziţiei limbii pentru pronunţare
2. obţinerea vibraţiilor vârfului limbii necesare frecvenţei sunetului
3. educarea sunetului obţinut în vederea legării sale de pronunţarea altor sunete
Exerciţii linguale – gimnastica linguală:
- 10-12 mişcări de ridicare şi coborâre a limbii în cavitatea bucală şi în afara acesteia
* rotirea limbii
Amplificarea vibraţiilor linguale poate fi ajutată prin plasarea unei spatule sau a degetului arătător al copilului sub vârful limbii şi efectuarea cu ajutorul acestora a unor mişcări laterale rapide în timp ce copilul încearcă să pronunţe sunetul r. La copiii mici se cere pronunţarea alternativă a sunetului t sau de pronunţare alternativă a sunetelor t-d. Sunetul r se poate obţine din pronunţarea prelungită a sunetului z cu vârful limbii îndreptat spre alveolele superioare.
Imitaţii-joc:
¤ Cum sună telefonul?…rrr-rrr
¤ d-d-d-d-d din ce în ce mai repede
¤ t-t-t-t-t-t-t la fel
¤ l-l-l-l-l-l-l la fel
¤ dtl-dtl-dtl-dtl rar apoi repede
¤ dl-dl-dl-dl la fel
Cu vârful limbii fixat pe cerul gurii se suflă puternic, astfel ca limba să fie aruncată spre dinţi. Exerciţiul se poate face sub formă de joc, ţinând palma în faţa gurii şi percepând explozia aerului. Se pot pune hârtiuţe pe măsuţă şi prin exersare să zboară hârtiuţele. Se încearcă vibrarea limbii prin exerciţiul următor: uu-ra, uu-ra. Silaba ra se pronunţă exploziv, puternic.
Unii copii pot pronunţa sunetul r în combinaţie cu vocale: roată, floare, dar nu-l pot pronunţa în combinaţie cu consoane: trei-tei iar alţii invers. Se va depista posibilitatea de pronunţie şi se va prelucra în silabe, apoi în cuvinte.
1. ra, re, ri, ro, ru
2. cuvinte: rar, rece, Rică, ruj, roşu
3. propoziţii: Rică sare coarda.
4. poezii: Rică nu ştia să zică…
5. jocuri-imitaţii: ceasul, rrr., telefon: rrrr
În combinaţii cu consoane:
at-ra-at-ra-atra patru
pr, dr, br, cr, fr, se prelucrează la fel"
Cine spune ca nu e deloc greu sa spui R la varsta asta, nu se pricepe si ar fi bine sa nu-si mai dea cu parerea ca asa ajung copiii in clasa aIIa cu mari probleme si la scris, u numai la vorbit. In carti daca citesti pare f. simplu, dar nu e deloc asa. Zicea bine cineva inainte ca poti lucra si 20-25 sedinte.
Curiosul999 întreabă: