RaspunsOLIMPIADA DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
CLASA A VI-A
FAZA PE ŞCOALĂ
NOIEMBRIE 2008
● Toate subiectele sunt obligatorii.Se acordă 10 puncte din oficiu.
● Timpul efectiv de lucru este de două ore.
Citeşte cu atenţie textul dat :
‘’M-a apucat un dor de frunze, în suflet şi peste tot, că nu mai pot.Hai să căutăm una,că e vânt şi că e ceaţă. Care o găseşte primul,o să aibă noroc în viaţă.
Ştiam că frunzele astea toate sunt nişte obraznice şi jumătate.Cel puţin,măturătorii de stradă,doamne,să nu le vadă. Odată,unul s-a suit într-un castan pe o frînghie de viţă şi a pus în vîrful fiecărei ramuri o piuliţă.Să se oprească toate frunzele în interiorul copacului,ca într-un tub,şi să nu răsară decât când o da el drumul la şurub.Dar chiar şi aşa,până a doua zi dimineaţă pomul înflorise cu verdeaţă.Ba mai căzuseră şi pe jos,ca în marile păduri,cinci coşuri de muguri şi firimituri.Că pământul acesta e atât de gras,încât prinzi rădăcini sub pas.
Dacă oamenii nu s-ar mişca mereu,singuri ori perechi, s-ar pomeni şi ei cu muşchi şi licheni pe frunte şi pe urechi. Însă în fiecare toamnă, e adevărat, se întâmplă ca acum, ceva neaşteptat.Hai în pădure, n-au de unde afla părinţii, să dezlegăm nodul cu dinţii.
Vedeţi, acum totul e pustiu, asta nu e pădurea de astă-vară pe care o ştiu.Nicio frunză, numai câte un cuib se mai vede, dar din el nu poţi cânta foaie verde.’’
( Marin Sorescu, Unde fugim de acasă?)
Partea I (50 de puncte)
Pornind de la textul dat,scrie o compunere liberă, de cel mult o pagină şi jumătate, cu titlul,, Aventura unei frunze’’.
În redactarea compunerii, vei avea în vedere următoarele repere :
●viziunea personală asupra temei propuse; (9 p.)
●înlănţuirea logică a ideilor; (9 p.)
●ordonarea detaliilor; (9 p.)
●folosirea adecvată a unor figuri de stil şi modurilor de expunere. (9 p.)
Notă! Respectarea ordinii cerinţelor nu este obligatorie. În afara punctajului acordat pentru conţinut (36 de puncte), vei obţine, pentru redactare, 14 puncte (unitatea compoziţiei-3 puncte; originalitate şi stil-3 puncte; coerenţa textului-3 puncte; ortografia-3 puncte; punctuaţia-2 puncte)
Partea a II-a (10 de puncte):
1.Transcrie,din text, un epitet şi o comparaţie. (2 p.)
2.Transcrie,din text, o structură de cuvinte prin care este sugerat un sentiment trăit de poet. (2p)
3.Identifică şi transcrie două imagini vizuale (2p)
4.Explică,în 4-5 rânduri,semnificaţia ultimului fragment din textul dat (,,Vedeţi, acum totul e pustiu, asta nu e pădurea de astă-vară pe care o ştiu. Nicio frunză, numai câte un cuib se mai vede, dar din el nu poţi cânta foaie verde.,,) (4p)
Partea a III-a(30 de puncte):
1.Identifică,în textul dat, două cuvinte care conţin diftongi şi două cuvinte care conţin hiat. (4p)
2.Indică câte un sinonim pentru cuvintele:,, noroc,,,,, obraznic,,,,, ramură,, şi mister,,. (4p)
3.Găseşte,în textul dat, două cuvinte formate prin derivare şi două cuvinte formate prin compunere. (4p)
4.Alcătuieşte două enunţuri în care să dovedeşti omonimia cuvântului,, odată,, (2p)
5.Găseşte în text două predicate nominale ale căror nume predicative să fie exprimate prin adjectiv, respectiv prin adverb. (4p)
6.Identifică,în text, patru substantive în cazuri diferite şi cu funcţii sintactice diferite. Precizează-le! (4p)
7.Indică valorile morfologice,din text,ale cuvintelor:,, cinci,,,,, singuri,,,,, neaşteptat,, şi,, pustiu,, (4p)
8. Găseşte, în textul dat, un verb la modul indicativ, timpul viitor popular şi un verb la modul condiţional-optativ, timpul prezen
ul tau aici...
De curand am dat si noi olimpiada la lb romana,(tot clasa a 6-a) si din fericire m-am calificat la etapa judeteana.eu nu pot sa fac altceva decat sa te incurajez sa repeti genurile textelor(epice, lirice, etc...) pentru ca o sa ai de demonstrat doua fragmente. Succes
P.S:in cazul in care te bazezi de obicei pe lectura totul o sa fie mult mai usor la olimpiada, si la partea de scriere imaginativa, si la mai multe
Sjhxjcks întreabă: