Buna!
http://www.google.ro/......http?/url
http://www.google.ro/......http?/url
Clasa a V-a, semestrul I
RÂNDUL I
I. SUBIECTUL I (45 p):
S-a arat, s-a strâns porumbul, vița nu mai are struguri,
Și câmpia parcă este o săracă dezbrăcată;
Rarii vișini din grădină au de furcă pân-la muguri,
Și în locul blândei toamne, iarna dinții și-i arată.
Cu picioarele în umbra ce împrejurul lui se-ntinde,
Dar cu fruntea în lumina soarelui ce piere-n zări,
Un scaiete-nalt și mândru, orizontul îl cuprinde
Întrupând melancolia risipită pe cărări. (Cincinat Pavelescu – Artist)
A. 1. Precizează numărul de litere și sunete din cuvintele: dinții, picioarele, zări. 6p
2. Transcrie două cuvinte ce conțin diftongi și un cuvânt ce conține hiat. 6p
3. Găsește sinonimele cuvintelor: săracă, orizont, cărări. 6p
4. Alcătuiește familia lexicală a cuvântului mugur. 6p
5. Găsește antonimele cuvintelor: săracă, lumină, înalt. 6p
6. Analizează verbele subliniate. 6p
B. 7. Transcrie o comparație. 3p
8. Transcrie o personificare. 3p
9. Precizează rima poeziei. 3p
II. SUBIECTUL II ( 45 p):
Scrie o compunere de 10-15 rânduri, în care personajul principal să fie omul de zăpadă. (Poți folosi ca moduri de expunere narațiunea/povestirea, descrierea și dialogul. Dă un titlu potrivit compunerii tale.) Se acordă 1O puncte din oficiu! SUCCES!
LUCRARE DE EVALUARE FINALĂ LA LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
Clasa a V-a, semestrul I
RÂNDUL II
I. SUBIECTUL I (45 p):
Un pui de brad adus din iarna rece
Stătea în mijloc, mândru și semeț, de parcă
Se crede încă sus la el, în munte.
Îi râd pe crengi lumânărelele mărunte
Cu flăcări aurii de poleială,
Ghirlănzi subțiri se țes, păienjeniș,
Și-un lampion aprinde-n cetiniș
O lună plină ca o portocală. (Otilia Cazimir - Cântec pentru pomul de iarnă)
A. 1. Precizează numărul de litere și sunete din cuvintele: rece, semeț, ghirlănzi. 6p
2. Transcrie două cuvinte ce conțin diftongi și un cuvânt ce conține hiat. 6p
3. Găsește antonimele cuvintelor: mărunte, rece, subțiri. 6p
4. Alcătuiește familia lexicală a cuvântului munte. 6p
5. Precizează modul de formare al cuvintelor: auriu, păienjeniș, cetiniș. 6p
6. Analizează verbele subliniate.
B. 7. Transcrie o comparație. 3p
8. Transcrie o personificare. 3p
9. Precizează rima ultimelor patru versuri. 3p
II. SUBIECTUL II ( 45 p):
Scrie o compunere de 10-15 rânduri, în care personajul principal să fie pomul de Crăciun. ( Poți folosi ca moduri de expunere narațiunea/povestirea, descrierea și dialogul. Dă un titlu potrivit compunerii tale.) Se acordă 1 punct din oficiu.
http://www.google.ro/......http?/url
Sper ca ti-am fost de folos!
Bafta la teza! (si eu o am azi)
Hiat: grupul de doua vocale pronuntate in silabe diferite( ex. alee:a-le-e~"e si e" este hiatul)
Triftong:grupul alcatuit din o vocala si doua semivocale pronuntate in aceeasi silaba(ex. lupoaica:lu-poai-ca, "oai" e triftongul)
Diftongul:grupul alcatuit dintr-o vocala si o semivocala pronuntate in aceeasi silaba(ex. di-mi-nea-ta, "ea"e diftongul)
Reguli de despartire in silabe:http://www.limba-romana.net/......silabe/72/
Sinonimele:cuvinte cu acelasi sens(urias-gigantic)
Antonimele:cuvinte cu sens opus(mic-mare).
Si cuvintele se formeaza prn multe tipuri, dar cred ca te referi doar la derivare, nu? Pai cauti radacina cuvantului dat(cea mai apropia forma a cuvantului de baza)si ce ramane sunt afixe(prefixe + sufixe)
Prefix-in fata
Sufix in spate.(ex. intinerit(cuv. de baza este TANAR), Prefixul este "in" si sufixul "it", deci "tiner" e radacina...
Succes!
alexcatalin13 întreabă: