Bună! Conform ordinului Ministerului Educaţiei programa evaluării naţionale pentru anul şcolar 2012-2013 este aceeaşi cu cea din anul şcolar 2010-2011. A rămas neschimbată!
Mai jos ai ordinul ce specifică ce-am zis mai sus plus programele evaluării naţionale la română şi matematică ce au fost aprobate şi au rămas în vigoare începând cu anul şcolar 2010-2011.
********
ORDIN
privind organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul şcolar 2012-2013
În temeiul prevederilor art. 94, alin. (2) lit. e din Legea Educaţiei Naţionale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, ale prevederilor ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de învăţământ, în baza prevederilor art.22, alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările și completările ulterioare,
MINISTRUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
emite prezentul ordin:
Art.1. – Se aprobă Calendarul de desfăşurare a evaluării naţionale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul şcolar 2012-2013. Calendarul este prevăzut în anexa, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.2. (1) Evaluarea naţională pentru absolvenții clasei a VIII-a se desfăşoară în anul şcolar 2012-2013 în conformitate cu Metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a cuprinsă în anexa 2 a ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4801/2010 cu privire la organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a, în anul şcolar 2010-2011, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 657 bis din 23.09. 2010.
(2) Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale poate elabora instrucțiuni/proceduri, în vederea bunei organizări și desfășurări a Evaluării Naționale.
(3) Comisiile județene/ a municipiului București de organizare a Evaluării Naționale vor asigura dotarea cu camere de supraveghere video funcționale a sălilor de clasă din unitățile de învățământ în care se desfășoară probele pentru Evaluarea Națională, a sălilor în care se descarcă și se multiplică subiectele, precum și a sălilor în care se preiau și se depozitează lucrările scrise.
Art.3. Programele pentru disciplinele la care se susţine evaluarea naţională, valabile în sesiunile anului 2013, sunt cele aprobate prin ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4801/2010 cu privire la organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru elevii
clasei a VIII-a, în anul şcolar 2010 - 2011, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 657 bis din
23.09.2010.
Art.4. Direcţia Generală Educaţie şi Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii, Direcţia Generală
Învăţământ în Limbile Minorităţilor, Relaţia cu Parlamentul şi Partenerii Sociali, Centrul Naţional de
Evaluare şi Examinare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unităţile de
învăţământ duc la îndeplinire prezentul ordin.
Art.5. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
MINISTRU,
Ecaterina ANDRONESCU
*******
PROGRAMA PENTRU DISCIPLINA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII –A
2011
Anexa nr. 3 la OMECTS nr. 4801/31.VIII. 2010
Programa pentru disciplina Limba şi literatura română
Evaluarea Naţională pentru elevii clasei a VIII–a
2011
PROGRAMA PENTRU DISCIPLINA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
I. STATUTUL DISCIPLINEI
Limba şi literatura română are, în cadrul evaluării naţionale de la finalul clasei a VIII-a, statut de disciplină obligatorie.
Prezenta programă pentru evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a la disciplina limba şi literatura română vizează evaluarea competenţelor elevilor de receptare a mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse şi de exprimare scrisă/ de utilizare corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse. Deoarece competenţele sunt definite ca ansambluri de cunoştinţe, deprinderi şi atitudini formate în clasele a V-a – a VIII-a, subiectele pentru evaluarea naţională vor evalua atât competenţele specifice şi conţinuturile asociate acestora, conform programei şcolare actualizate pentru clasa a VIII-a (aprobată prin ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării cu nr. 5097/ din 09.09. 2009), cât şi conţinuturile din programele şcolare actualizate pentru clasele a V-a – a VII-a, ce sunt valorificate în clasa a VIII-a.
Prin evaluarea naţională la limba şi literatura română, în evaluarea unităţilor de conţinut care privesc domeniul limba română (Elemente de construcţie a comunicării), se are în vedere viziunea comunicativ-pragmatică, abordarea funcţională şi aplicativă a elementelor de construcţie a comunicării, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor şi pe utilizarea lor corectă şi adecvată în propria exprimare scrisă. Sarcinile de lucru vizează exerciţii de tip analitic (de recunoaştere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferenţiere) şi de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcţie), de subliniere a valorilor stilistice şi de evidenţiere a aspectelor ortografice şi de punctuaţie, în situaţiile care impun o asemenea abordare.
În evaluarea unităţilor de conţinut ale domeniului lectură, sarcinile de lucru implică cerinţe care privesc înţelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trăsături generale şi particulare ale textului şi exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc.), precum şi redactarea de către elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumară a unor secvenţe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc.). De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competenţelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind textul studiat la prima vedere, motivarea apartenenţei la un gen literar), reflexive şi imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidenţierea trăsăturilor unui obiect într-o descriere/ într-un portret, scurte naraţiuni, continuarea logică a unor dialoguri etc.)
Pentru competenţele de receptare şi de producere a mesajelor orale, profesorii vor organiza activităţi specifice şi vor realiza evaluarea de parcurs a progresului elevilor.
II. COMPETENŢE GENERALE, COMPETENŢE SPECIFICE ŞI CONŢINUTURI ASOCIATE
Tabelul de mai jos cuprinde competenţele generale care vizează receptarea şi producerea mesajelor scrise din programa şcolară pentru clasa a VIII-a ( Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse; Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse), detalierile lor în competenţele specifice şi conţinuturile asociate, din programele şcolare pentru clasele a V-a – a VIII-a.
1. Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse
Competenţe specifice
1.1 dovedirea înţelegerii unui text literar sau nonliterar, pornind de la cerinţe date
Conţinuturi asociate
- idei principale, idei secundare; ordinea logică şi cronologică a ideilor/ a întâmplărilor dintr-un text;
- moduri de expunere (naraţiune, descriere, dialog, monolog);
- structuri în textele epice (logica acţiunii, timp, spaţiu, modalităţi de caracterizare a personajelor, relaţiile dintre personaje) şi lirice (concordanţa dintre forma grafică a poeziei şi ideea transmisă de aceasta, eul liric);
- subiectul operei literare, momentele subiectului;
- procedee de expresivitate artistică în textele studiate (figuri de stil: personificarea, alegoria, repetiţia fonetică/ aliteraţia, metafora, hiperbola, epitetul, comparaţia, repetiţia, enumeraţia, antiteză);
- sensul propriu şi sensul figurat al unor cuvinte într-un context dat;
- elemente de versificaţie (măsura, rima, piciorul metric, ritmul, versul, strofa);
- trăsăturile specifice genului epic şi liric, în opere literare studiate sau în texte la prima vedere;
- trăsături ale speciilor literare: schiţa, basmul (popular/ cult), pastelul, fabula, nuvela în opere literare studiate;
- texte literare (populare şi culte – aparţinând diverselor genuri şi specii studiate); texte nonliterare (texte publicitare, articolul de ziar/ de revistă, anunţul, ştirea);
Competenţe specifice
1.2 sesizarea corectitudinii şi a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului şi a categoriilor semantice studiate, a ortografiei şi punctuaţiei
Conţinuturi asociate
- arhaisme, regionalisme şi neologisme în texte date; cuvinte derivate, compuse sau obţinute prin conversiune;
- categorii semantice studiate: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; construcţii pleonastice; sensurile cuvintelor în contexte diferite;
- mijloacele interne de îmbogăţire a vocabularului (derivarea, compunerea, schimbarea valorii gramaticale), familia de cuvinte; mijloacele externe de îmbogăţire a vocabularului;
- ortografierea diftongilor, a triftongilor şi a vocalelor în hiat;
- despărţirea cuvintelor în silabe;
- valori expresive ale nivelurilor limbii (fonetic, lexical şi morfosintactic) într-un text dat; elemente de limbă şi de stil în textul literar; figurile de stil, versificaţia;
- categorii morfologice specifice părţilor de vorbire (conform programelor şcolare pentru clasele a V-a - a VIII-a): părţile de vorbire flexibile (verbul, substantivul/ articolul, pronumele, numeralul, adjectivul) şi neflexibile (adverbul, prepoziţia, conjuncţia, interjecţia); relaţii şi funcţii sintactice; elemente de sintaxă a propoziţiei şi a frazei (probleme de acord; funcţii sintactice; tipuri de propoziţii – regente şi subordonatele indicate de programa şcolară; relaţii sintactice; topică şi punctuaţie; valori stilistice ale folosirii acestora în textul dat);
- elemente de sintaxă a propoziţiei şi a frazei (probleme de acord; funcţii sintactice; tipuri de propoziţii – regente şi subordonatele indicate de programa şcolară; relaţii sintactice; topică şi punctuaţie; valori stilistice ale folosirii acestora în textul dat);
Competenţe specifice
1.3 identificarea valorilor etice şi culturale într-un text, cu exprimarea impresiilor şi preferinţelor
Conţinuturi asociate
- elemente etice şi culturale în texte literare şi nonliterare şi exprimarea propriei atitudini faţă de acestea;
2. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse
Competenţe specifice
2.1 - redactarea diverselor texte, cu scopuri şi destinaţii diverse, adaptându-le la situaţia de comunicare concretă
Conţinuturi asociate
- elemente de redactare a unor compuneri scurte pe o anumită temă/ urmărind un plan dat sau conceput de elev; părţile componente ale unei compuneri; organizarea planului unei compuneri pe o temă dată; structurarea detaliilor în jurul ideii principale; dispunerea în pagină a diverselor texte; scrierea îngrijită, lizibilă şi corectă;
- redactarea unor texte reflexive şi imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment personal, social sau cultural; evidenţierea unor trăsături ale unui obiect - peisaj, persoană - într-o descriere/ într-un portret;
- redactarea unor scurte naraţiuni; continuarea unor dialoguri; redactarea unor compuneri având ca suport texte literare studiate sau la prima vedere – rezumat, caracterizare de personaj;
- motivarea apartenenţei unui text studiat la o specie literară sau la un gen literar: epic/ liric;
- prezentarea unui punct de vedere asupra unor secvenţe din texte la prima vedere, pe baza unor cerinţe date (de exemplu: elemente de structură a operei literare, figurile de stil studiate, elemente de versificaţie etc.) sau prin exprimarea argumentată a opiniei personale privind structura textului, semnificaţia titlului, procedeele de expresivitate artistică învățate şi semnificaţiile mesajului din fragmentul dat;
- exprimarea argumentată a unui punct de vedere privind un text studiat sau textul la prima vedere; aprecieri personale referitoare la fragmente din textele studiate (moduri de expunere, figuri de stil, personaje etc.);
Competenţe specifice
2.2 - utilizarea în redactarea unui text propriu a cunoştinţelor de lexic şi de morfo-sintaxă, folosind adecvat semnele ortografice şi de punctuaţie
Conţinuturi asociate
- elemente de lexic studiate în clasele V - VIII;
- aplicarea adecvată a cunoştinţelor de morfosintaxă în exprimarea scrisă corectă;
- folosirea corectă a semnelor de punctuaţie la nivelul propoziţiei şi al frazei (coordonare, subordonare,
incidenţă);
- enunţul, fraza, părţi de propoziţie şi propoziţii studiate (predicatul şi propoziţia subordonată predicativă, subiectul şi propoziţia subordonată subiectivă; atributul şi propoziţia subordonată atributivă; complementul direct şi propoziţia subordonată completivă directă; complementul indirect şi propoziţia subordonată completivă indirectă; complementele circumstanţiale şi propoziţiile subordonate circumstanţiale corespunzătoare (de loc, de timp, de mod, de cauză, de scop); dezvoltarea şi contragerea.
NOTĂ: Comparativ cu programa şcolară în vigoare pentru clasa a VIII-a, nu constituie conţinuturi obligatorii pentru evaluarea naţională: speciile literare: romanul, balada; genul dramatic; propoziţia subordonată circumstanţială condiţională; propoziţia subordonată circumstanţială concesivă; propoziţia subordonată circumstanţială consecutivă.
*******
PROGRAMA
PENTRU DISCIPLINA MATEMATICA
EVALUAREA NATIONALA
PENTRU ELEVII CLASEI A VIII – A
2011
PROGRAMA PENTRU DISCIPLINA MATEMATICA
I. STATUTUL DISCIPLINEI
Pentru anul scolar 2010/2011, in cadrul Evaluarii Nationale pentru elevii clasei a VIII-a, matematica are statut de disciplina obligatorie.
Testul la matematica este o proba scrisa cu durata de 2 ore.
II. COMPETENTE DE EVALUAT
1. Utilizarea notiunii de numar real si a relatiilor dintre multimile de numere studiate
2. Identificarea proprietatilor operatiilor cu numere reale
3. Aplicarea operatiilor cu numere reale in calcule variate
4. Analizarea unor situatii practice cu ajutorul rapoartelor, procentelor, proportiilor
5. Identificarea unor probleme care se rezolva cu ajutorul ecuatiilor, inecuatiilor sau a sistemelor de ecuatii, rezolvarea acestora si interpretarea rezultatului obtinut
6. Aplicarea in rezolvarea problemelor a elementelor de logica si de teoria multimilor
7. Utilizarea elementelor de calcul algebric
8. Alegerea metodei adecvate de rezolvare a problemelor in care intervin dependente functionale sau calculul probabilitatilor
9. Aplicarea teoriei specifice functiei de forma f:ℝ→ℝ, f( x )=ax+b, a, b∈ℝ
10. Utilizarea proprietatilor figurilor geometrice si a corpurilor geometrice in probleme de demonstratie si de calcul
11. Reprezentarea, prin desen, a unor figuri geometrice si a unor corpuri geometrice utilizând instrumente geometrice
12. Transpunerea in limbaj matematic a enuntului unei situatii-problema
13. Analizarea si interpretarea rezultatelor obtinute prin rezolvarea unei probleme practice cu referire la figurile geometrice si la unitatele de masura
14. Investigarea valorii de adevar a unor enunturi si construirea unor generalizari
15. Redactarea coerenta si completa a solutiei unei probleme
II. CONTINUTURI ARITMETICA SI ALGEBRA
Multimi
Multimi: relatii (apartenenta, egalitate, incluziune); submultime; operatii cu multimi (reuniunea, intersectia, diferenta, produsul cartezian). Multimi finite, multimi infinite.
Multimile: ℕ, ℤ, ℚ, ℝ, ℝ\ℚ, ℕ⊂ℤ⊂ℚ⊂ℝ.
Scrierea numerelor naturale in baza zece.
Propozitii adevarate si propozitii false.
Impartirea cu rest a numerelor naturale. Divizibilitatea in ℕ : definitie, divizor, multiplu; proprietati ale relatiei de divizibilitate; criteriile de divizibilitate cu 10, 2, 5, 3; numere prime si numere compuse; numere pare si numere impare; numere prime intre ele; descompunerea unui numar natural in produs de puteri de numere prime; cel mai mare divizor comun si cel mai mic multiplu comun.
Divizibilitatea in ℤ : definitie, divizor, multiplu.
Fractii subunitare, echiunitare, supraunitare; reprezentari echivalente ale fractiilor; fractii ireductibile.
Scrierea unui numar rational sub forma de fractie ordinara sau fractie zecimala.
Reprezentarea pe axa a numerelor reale. Compararea si ordonarea numerelor reale.
Valoarea absoluta (modulul), partea intreaga si partea fractionara a unui numar real. Opusul si inversul unui numar real. Rotunjirea si aproximarea unui numar real.
Intervale in ℝ : definitie, reprezentare pe axa.
Radacina patrata a unui numar natural patrat perfect; algoritmul de extragere a radacinii patrate dintr-un numar natural; scrierea unui numar real pozitiv ca radical din patratul sau.
Reguli de calcul cu radicali. Introducerea factorilor sub radical. Scoaterea factorilor de sub radical. Rationalizarea numitorului de forma a b, a± b cu a∈ ℤ ∗, b∈ℕ. Operatii cu numere reale: adunarea, scaderea, inmultirea, impartirea, ridicarea la putere cu exponent numar intreg. Ordinea efectuarii operatiilor si folosirea parantezelor. Factorul comun.
Media aritmetica a unor numere rationale pozitive. Media geometrica a doua numere reale pozitive.
Rapoarte si proportii: raport; proprietatea fundamentala a proportiilor; proportii derivate; aflarea unui termen necunoscut dintr-o proportie; marimi direct proportionale si marimi invers proportionale; regula de trei simpla.
Procente: p% dintr-un numar real; aflarea unui numar rational când cunoastem p% din el; aflarea raportului procentual. Rezolvarea problemelor in care intervin procente.
Calculul probabilitatii de realizare a unui eveniment.
Calcul algebric
Calcul cu numere reprezentate prin litere: adunare, scadere, inmultire, impartire, ridicarea la putere cu exponent numar intreg.
Formulele de calcul prescurtat:
(a±b) 2 = a 2 ±2ab+ b 2
(a+b)(a−b)= a 2 − b 2
(a+b+c) 2 = a 2 + b 2 + c 2 +2ab+2bc+2ac
Descompunerea in factori: metoda factorului comun; utilizarea formulelor de calcul prescurtat; gruparea termenilor si metode combinate.
Rapoarte de numere reale reprezentate prin litere. Simplificare. Operatii cu rapoarte (adunare, scadere, inmultire, impartire, ridicare la putere cu exponent numar intreg).
Functii
Notiunea de functie.
Functii definite pe multimi finite exprimate cu ajutorul unor diagrame, tabele, formule; graficul unei functii, reprezentarea geometrica a graficului.
Functii de tipul f:A→ℝ, f( x )=ax+b, a, b∈ℝ, unde A=ℝ sau o multime finita; reprezentarea geometrica a graficului functiei f; interpretare geometrica.
Ecuatii, inecuatii si sisteme de ecuatii
Rezolvarea in ℝ a ecuatiilor de forma ax+b=0, a∈ℝ*, b∈ℝ. Ecuatii echivalente.
Rezolvarea in ℝ×ℝ a sistemelor de ecuatii de forma:
{ a 1 x+ b 1 y= c 1 a 2 x+ b 2 y= c 2, a 1, a 2, b 1, b 2, c 1, c 2 ∈ℝ.
Rezolvarea in ℝ a inecuatiilor de forma ax+b≤0 ( ), a∈ℝ*, b∈ℝ.
Probleme cu caracter aplicativ care se rezolva cu ajutorul ecuatiilor, inecuatiilor si al sistemelor de ecuatii. Utilizarea metodelor aritmetica sau algebrica pentru rezolvarea unor probleme.
GEOMETRIE
Masurare si masuri
Figuri si corpuri geometrice:
1. Punctul, dreapta, planul, semiplanul, semidreapta, segmentul de dreapta, unghiul
- pozitii relative, clasificare; conventii de desen si de notatii
- paralelism si perpendicularitate in plan si in spatiu; axioma paralelelor; unghiuri cu laturile respectiv paralele; unghiul a doua drepte in spatiu; drepte perpendiculare; dreapta perpendiculara pe un plan; distanta de la un punct la un plan; plane paralele; distanta dintre doua plane paralele;
- teorema celor trei perpendiculare; distanta de la un punct la o dreapta;
- proiectia ortogonala a unui punct, segment sau a unei drepte pe un plan;
- unghiul unei drepte cu un plan; lungimea proiectiei unui segment;
- unghiul diedru; unghiul plan corespunzator unui unghi diedru; masura unghiului a doua plane; plane perpendiculare;
- simetria fata de un punct in plan; simetria fata de o dreapta in plan.
- calculul unor distante si masuri de unghiuri pe fetele sau in interiorul corpurilor studiate.
2. Triunghiul
- perimetrul si aria;
- suma masurilor unghiurilor unui triunghi;
- unghi exterior unui triunghi;
- linii importante in triunghi si concurenta lor;
- linia mijlocie in triunghi;
- triunghiul isoscel si triunghiul echilateral – proprietati;
- criteriile de congruenta a triunghiurilor;
- triunghiul dreptunghic – teorema inaltimii; teorema catetei; teorema lui Pitagora si reciproca ei;
sinusul, cosinusul, tangenta, cotangenta; rezolvarea triunghiului dreptunghic;
- teorema lui Thales si reciproca ei;
- teorema fundamentala a asemanarii;
- triunghiuri asemenea – criteriile de asemanare a triunghiurilor.
3. Patrulaterul convex
- perimetrul si aria (paralelogramul, dreptunghiul, rombul, patratul, trapezul);
- suma masurilor unghiurilor unui patrulater convex;
- paralelogramul – proprietati referitoare la laturi, unghiuri, diagonale;
- paralelograme particulare (dreptunghi, romb, patrat) – proprietati;
- trapezul; linia mijlocie in trapez;
- trapeze particulare (isoscel si dreptunghic) – proprietati.
4. Cercul
- centru, raza, diametru, disc;
- unghi la centru;
- coarde si arce in cerc (la arce congruente corespund coarde congruente si reciproc; proprietatea diametrului perpendicular pe o coarda; proprietatea arcelor cuprinse intre doua coarde paralele; proprietatea coardelor egal departate de centru);
- unghi inscris in cerc; masura unghiului inscris in cerc;
- lungimea cercului; aria discului;
- calculul elementelor(latura, apotema, perimetru, arie) in poligoane regulate: triunghi echilateral, patrat.
5. Corpuri geometrice
Paralelipipedul dreptunghic, cubul; prisma dreapta cu baza triunghi echilateral, patrat sau dreptunghi;
piramida triunghiulara regulata, tetraedrul regulat, piramida patrulatera regulata:
- reprezentarea lor prin desen; conventii de desen si de notatii;
- descrierea elementelor lor (vârfuri, muchii, fete laterale, baze, diagonale, inaltimi);
- desfasurari;
- aria laterala, aria totala, volumul.
NOTA: Programa de examen este realizata in conformitate cu prevederile rogramelor scolare in vigoare. Subiectele pentru examenul de evaluare nationala 2011 se elaboreaza in baza prevederilor prezentei programe si nu vizeaza continutul unui manual anume.
*******
Sper că e ceea ce cauţi!