În ce sens?!
Noi la liceul pedagogic făceam o dată pe săptămână practică, o zi din săptămână aveam alea 4 ore de practică la școală și grădi. Pe atunci fiind cu semestre, un semestru mergeam la ciclul primar și un semestru la grădi.
Și de predat, aveam de ținut cam o lecție, maxim două pe semestru, la grupa în care ne nimeream. Adică dacă începeam școala în septembrie și semestrul se încheia la Crăciun, noi abia prin noiembrie începeam să predăm/ținem la clasa aia o lecție demonstrativă. Fiind cam 5, 6 într-o grupă, învățătoarea/educatoarea de la grupa noastră făcea câte 5, 6 bilețele și noi trăgeam fiecare din grupă câte un bilețel și la materia ce ne cădea, țineam o lecție la clasă. Alteori, pur și simplu fiecare ne alegeam câte o materie sau lecție din cele existente la clasa/grupa x, însă aveam în vedere să nu ținem toți din grupă, numai lecții la română, mate sau științe, deoarece ideea era și să învățăm fiecare de la fiecare, în timp ce predeam lecția aceea.
Înainte să ținem lecția făceam un proiect didactic, pe care îl duceam la proful nostru din liceu, de materia respectivă (gen proful din comisia metodică, așa se numeau, cei pe care îi aveam la verificat și avizat de proiecte, fiecare pe materia lui sau materii adiacente cu cea de bază ) pentru semnat și aprobat, dacă nu ni-l aproba, îl refăceam până era bine de aprobat.
În a 9-a și a 10-a doar asistam la ore, în a 11-a și a 12-a predam spre finalul semestrului o oră, fiecare elev din grupă. Doar că în a 12-a, ultimul an, nu mai țineam acele lecții doar cu învățătoarea/educatoarea de la clasă ci mai trebuia să ne asiste și acel prof din comisia metodică, cel care ne semna și proiectul. Iar la final primeam și o notă, nu-mi mai amintesc exact dacă fiecare dădea o notă (proful din comisia metodică una și înv/educ, alta) și apoi se făcea o medie sau fiecare puncta și depuncta ce credea că am făcut bine/rău și la final se făcea o sumă ce reprezenta nota noastră. Dar majoritatea luam 9, 10, mai rar 8 sau 7.
Nu mai știu exact la ce ne ajutau notele astea din ultimul an, de la lecțiile astea, dar atât îmi mai aduc aminte că trebuiau musai avizate de comisia metodică, proful trebuia anunțat din timp, de ora și data la care țineam lecția și evident nu putea lipsi și un mic bufet din pachet. ) Doamne câte prăjituri și flori am cărat în anii ăia. Câte am cărat și la început în primii ani de titularizări. Apoi văzând că oricum nu-ți dau nici 10 la examenul practic de titularizare și oricum schimbându-se între timp și legislația cu "datul" compulsiv, dar și văzând câtă răutate e în sistem, am zis și eu pas. Și nu m-am mai complicat cu datul de așa ceva. ) Mă duc, îmi susțin lecția propusă, în data de, la ora de, iau cât iau și merit, ies, plec și aștept examenul scris, citesc până atunci în perioada cam mai-iulie, că de obicei concursul de titularizări e pe la jumatea lui iulie respect procedura, mai iau o pauză, aștept ședințele publice și dacă găsesc aproape de casă, e ok, accept și mă duc la Unitate să-mi fac datoria.
O să vezi că în timp, nu o să mai aplici nimic din ce-ți spune lumea acum.
Însă pe atunci, sub febra mulțimii și toți colegii aducând pachețelul cu prăjituri și sucuri sau mici bufețele la acele lecții demonstrative din cadrul liceului, nu puteai să fii tu unica mai prejos. Și te conformai.
Acum cine știe poate nu o mai fi chiar așa. Bine ar fi, deși nu știu, cum se mai țin acum lecțiile demonstrative pe la liceul pedagogic. Însă mă gândesc că și fiind cu module, acum probabil să țineți gen câte o lecție pe modul. Asta ar însemna cam 5 lecții demonstrative pe an. Sunt mai multe, dar nu dispera, căci oricum te ajută. Eu spre exemplu chiar și după practica din liceu, chiar și după ce am susținut câțiva ani titularizări și deci am ținut lecțiile astea, dar nu mă duceam la examenul scris sau nu luam post, nici după câțiva ani, de susțineri de proiecte din astea, nu pricepeam ce și cum și tot nu le plăceau proiectele mele didactice ci abia când am ajuns să predau efectiv și să-mi explice colege cu ani de experiență din domeniu, să pot face proiecte didactice decente și care cât de cât să le placă ăstora de la examenele practice de la titularizări. Deci îți dai seama că la 5 proiecte didactice pe an, te ajută și mai mult. Să capeți experiență pe birocrație și proiectare.
P.S. dacă ai nevoie de proiecte didactice sau orice pe partea de documentație dă-mi un mail în privat și îți las tot ce am documente sau îmi spui de ce ai nevoie. Dacă la fel ai nevoie de o etapă din proiectul didactic pe care nu o înțelegi și ai nevoie să ți-o explic, cu mare drag o fac.
P.S. 2 Am zis că nu mai sar în așa mare ajutor și terapeuta mea mi-a zis să o las mai moalea cu asta, însă deocamdată am ceva timp liber și nu mă supăr dacă pot să ajut, pe ceva ce mulți ani mi-a mâncat ficățeii până să le înțeleg și fac cât de cât bine, dar dacă măcar acum la lecțiile demonstrative ai nevoie de un proiect didactic, măcar în fază incipientă, lasă-mi tema, materia ce ți-ai ales sau ce ți s-a dat (măcar pe ciclu primar, că pe ciclu primar am lucrat și pe ăla știu să fac mai bine proiectare) și ți-l fac.
Dacă nu, sorry că am fost prea intruzivă in your life și prea nebună să ofer așa ceva și poți doar să-mi lași mail-ul și-ți pun acolo tot ce am din documente, dar mai ales proiecte didactice, ca să ai măcar baza și o schemă, o idee.
Spor și succes!
Nu. Există anumite perioade de PRACTICĂ, în care vei preda. Nu vă fi tot anul.
În perioadele de practica pot fi 2-3-4 sau poate 5 săptămâni, sau mai multe sau mai puține.
Dar într un an școlar poți face peste 9 săptămâni de practica comasată sau mai puține. Dar nu toate odată. Sunt structurate diferit. La începutul anului școlar, pe la mijloc, și după la sfârșit...
Mai multe info vei afla de la liceul unde vei fi admis/ă în caz de nu ești deja la liceu, și îți va spune dirigintele/diriginta.
Iar dacă ești, poți sa întrebi.
Sigur, în fiecare săptămână vei preda la clasă în clasele a XI-a și a XII-a, pe profilul pedagogic specializare educator-învățător. Este o oportunitate minunată de a-ți împărtăși cunoștințele și de a-i inspira pe elevi. Și de împărtăși cu ei din cunoștințele tale și sa ii indrumi în viața pe cel mai corect drum! Ajutându-i cu sfaturi utile de orice fel, cu orice se confruntă în creșterea lor, fiindcă și tu crești odată cu ei.
irene_1956 întreabă: