Modurile Personale
Prezentul(Timpurile indicativului)
- indică desfăşurarea acţiunii în momentul vorbirii.
- învăţ, înveţi, învaţă, învăţăm, învăţaţi, învaţă.
Viitorul
- exprimă o acţiune care se va desfăşura după momentul vorbirii.
- voi învăţa, vei învăţa, va învăţa, vom învăţa, veţi învăţa, vor învăţa.
Imperfectul
- exprimă o acţiune trecută, care se desfăşoară în acelaşi timp cu o altă acţiune trecută, arătând durata.
- învăţam, învăţai, învăţa, învăţam, învăţaţi, învăţau.
Perfectul simplu
- exprimă o acţiune petrecută şi încheiată în trecut.
- învăţai, învăţaşi, învăţă, învăţarăm, învăţarăţi, învăţară.
Perfectul compus
- exprimă o acţiune trecută şi terminată în momentul vorbirii.
- am învăţat, ai învăţat, a învăţat, am învăţat, aţi învăţat, au învăţat.
Mai mult ca perfectul
- exprimă o acţiune trecută şi terminată înaintea altei acţiuni trecute.
- învăţasem, învăţaseşi, învăţase, învăţaserăm, învăţaserăţi, învăţaseră.
Conditionalul-optativ prezinta o actiune dorita, dar a carei realizare depinde de o conditie :
a) prezent: as scrie, ai scrie, ar scrie etc.
b) perfect: as fi scris, ai fi scris, ar fi scris etc.
Imperativul exprima o porunca, un indemn, o rugaminte, o urare, avand forme numai pentru persoana a ll-a singular si plural:
* forma afirmativa:
a) singular: scrie! (tu)
b) plural: scrieti! (voi)
* forma negativa:
a) singular: nu scrie! (tu)
b) plural: nu scrieti! (voi)
Conjunctivul exprima o actiune posibila si realizabila, in doua forme temporale:
a) prezent: sa invat, sa inveti, sa invete;
b) perfect: sa fi invatat.
Modurile Nepersonale:
Infinitivul denumeste actiunea in doua forme temporale:
a) prezent: a face, a scrie, a lucra, a vedea;
b) perfect: a fi facut, a fi scris, a fi lucrat, a fi vazut.
Gerunziul indica imprejurarea in care se petrece actiunea verbului.
Se formeaza prin atasarea sufixelor modale -and sau -ind, la radacina verbului:
a lucr / a – lucr / and
a ven / i – ven / ind
Participiul indica rezultatul actiunii, este o forma de baza pentru formarea timpurilor si modurilor compuse la diateza activa, reflexiva si pasiva.
Are valoare adjectivala, cand se acorda cu substantivul determinat in gen, numar si caz:
Cartea citita a fost interesanta.
Are valoarea substantivala, cand este articulat cu articol enclitic sau este precedat de un articol proclitic:
Ranitul s-a vindecat.
Un ranit a fost adus la spital.
Are valoare adverbiala, cand determina un verb:
Noi i-am vorbit deschis.
Supinul indica scopul actiunii, destinatia si provenienta unui obiect. Se formeaza din participiul invariabil precedat de o prepozitie simpla sau compusa: de, dupa, la, pentru, de la.
a) scopul actiunii: Ei au plecat pentru vanat.
b) destinatia obiectului: Am adus unelte de pescuit.
c) provenienta: Fructele sunt de la cules. ...Succes!
Fundita?
anonima122 întreabă:
Adi1987 întreabă: