Uite cateva aici:
NUMELE SI PRENUMELE :
CLASA A VI-A
LUCRARE SCRISA LA LIMBA SI LITERATURA ROMANA
PE SEMESTRUL I, AN SCOLAR 2010 – 2011
Citeste cu atentie versurile urmatoare :
Din vazduh cumplita iarna cerne norii de zapada,
Lungi troiene calatoare adunate-n cer gramada;
Fulgii zbor, plutesc in aer ca un roi de fluturi albi,
Raspandind fiori de gheata pe ai tarii umeri dalbi.
Ziua ninge, noaptea ninge, dimineata ninge iar!
Cu o zale argintie se imbraca mandra tara;
Soarele rotund si palid se prevede printre nori
Ca un vis de tinerete printre anii trecatori.
(Vasile Alecsandri, Iarna)
A (42 p) Se cere :
1. Numeste modul de expunere prezent in text si specia literara careia ii apartine. (6 p)
2. Stabileste rima versurilor. (6 p)
3. Identifica doua imagini vizuale. (6 p)
4. Identifica doua figuri de stil. (6 p)
5. Gaseste sinonime pentru cuvintele : "zapada", "raspandind", "argintie". (6 p)
6. Alcatuieste familia lexicala a cuvantului "tanar". (6 p)
7. Alcatuieste enunturi cu antonimele cuvintelor : "albi", "tinerete". (6 p)
B (30 p) Redacteaza caracterizarea personajului principal din schita "D-l Goe" de I.L. Caragiale.
In compunerea ta trebuie sa :
denumesti personajul principal si sa-l incradez in opera corespunzatoare;
(6 p)
specifica raportul personajului cu realitatea; (6 p)
specifica semnificatia etica; (6 p)
recunoaste trasaturile fizice si morale ale personajului. (12 p)
Nota : Vei primi 18 puncte pentru redactarea intregii lucrari (unitatea
compozitiei 2 p; coerenta textului 3 p, stilul si vocabularul adecvat continului 3 p, ortografia 4 p, punctuatia 3 p, asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea 3 p).
Se acorda 10 puncte din oficiu.
Nume şi prenume:
TEZÃ LA LIMBA ROMÂNÃ
Clasa a VI-a
Semestrul I 2009-2010
Citeşte cu atenţie textul şi răspunde cerinţelor de mai jos:
„Ca sã nu mai rãmâie repetent şi anul acesta, mam’mare, mamiţica şi tanti Miţa au promis tânãrului Goe sã-l ducã-n Bucureşti de 10 mai. (...)
Mamiţoo! mam’mare! tanti!
Ce e? ce e? sar cucoanele.
Sã opreascã! zbiarã şi mai tare Goe, bãtând din picioare. Mi-a zburat pãlãria! sã opreascããã!
Tot într-un timp, iacãtã conductorul intrã sã vazã cine s-a suit de la staţia din urmã.
Biletele, domnilor!
Cucoanele aratã biletele dumnealor, explicând d-lui conductor de ce nu poate şi Goe sã facã acelaşi lucru: fiindcã biletul era în pamblica pãlãriei, şi dacã a zburat pãlãria, fireşte c-a zburat cu pamblicã şi cu bilet cu tot. Dar avea bilet."
(I.L.Caragiale – D-l Goe)
Cerinţe
A
1. Cãrui gen şi specie literarã îi aparţine textul de mai sus? 0.50 p
2. Precizeazã modul de expunere predominant. 0.50 p
3. La ce persoanã sunt prezentate întâmplãrile? 0.50 p
4. Precizeazã locul, momentul şi personajele care participã la acţiune. 1 p
5. Care este scopul cãlãtoriei la Bucureşti? 0.50 p
6. Precizeazã componentele situaţiei de comunicare. 1 p
7. Care este comportamentul lui Goe? 0.50 p
B
1. Identificã, în text, trei cuvinte aparţinând vocabularului fundamental. 0.50 p
2. Identificã douã neologisme. 0.50 p
3. Care este conţinutul şi forma cuvântului bilet. 0.50 p
4. Desparte în silabe urmãtoarele cuvinte: fiindcã, iacãtã, conductorul, repetent, pamblica. 0.50 p
5. Identificã doi diftongi şi douã hiaturi. 1 p
6. Gãseşte douã cuvinte derivate şi precizeazã cuvântul de bazã. 1 p
7. Formeazã câmpul lexical al gradelor de rudenie (trei termeni). 0.50 p
Oficiu 1p
Timp de lucru: 50 de minute.
LUCRARE SCRISĂ LA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Sem. I
Citeşte cu atenţie textul şi rezolvă cerinţele:
„Odată, la un Sfântul Vasile, ne prindem noi vreo câţiva băieţi din sat să ne ducem cu plugul, căci eram şi eu mărişor acum, din păcate. Şi în ajunul Sfântului Vasile, toată ziua am stat pe capul tatei să-mi facă si mie un buhai, ori de nu, batăr un harapnic.
-Doamne, ce harapnic ţ-oi da eu, zise tata de la o vreme. N-ai ce mânca la casa mea? Vrei să te buşească cei handralăi prin omăt? Acuş te descalţ!
Văzând eu că mi-am aprins paie în cap cu asta, am şterpelit-o de-acasă numai cu beşica cea de porc, nu cumva să-mi ia tata ciubotele şi să rămân de ruşine înaintea tovarăşilor.[...] Când colo popa tăia lemne la trunchi afară şi, cum a văzut că ne aşezăm la fereastră şi ne pregătim de urat, a început a ne trage câteva naşteri îndesate.
Noi, atunci, am pârlit-o la fugă. Iar el zvârr! cu o scurtătură în urma noastră, căci era om hursuz şi pâclişit popa Oşlobanu." (Ion Creangă- Amintiri din copilărie)
I.
1. Desparte în silabe cuvintele: harapnic, fereastră, scurtătură. 6p
2. Scrie câte un sinonim contextual pentru cuvintele:am şterpelit-o, să ia, tovarăşi. 6p
3. Alcătuieşte un enunţ cu omofonul cuvântului n-ai. 6p
4. Precizează mijlocul intern de îmbogăţire a vocabularului prin care s-au format cuvintele:mărişor, scurtătură. 6p
5. Extrage din text trei verbe la moduri diferite. Numeşte modurile. 6p
6. Explică folosirea cratimei în structura n-ai ce mânca. 6p
II.
7. Identifică modul de expunere predominant în textul dat. 6p
8. Transcrie din text trei regionalisme. 6p
9. Transcrie din text trei secvenţe prin intermediul cărora se realizează umorul. 6p
10.Identifică în fragmentul dat trei caracteristici ale operei epice. 6p
III. 30p
Redactează un text de 10-15 rânduri în care să-ţi exprimi opinia despre frumuseţea sărbătorilor de iarnă.În compunerea ta, trebuie:
-să-ţi exprimi părerea despre frumuseţea peisajului hibernal;
-să prezinţi cea mai importantă sărbătoare creştină din anotimpul prezentat;
-să ai un conţinut şi un stil adecvate tipului de text şi cerinţei formulate;
-să respecţi normele de ortografie şi de punctuaţie.
Se acordă 10 puncte din oficiu.
Lucrare scrisă semestrială – Limba şi literatura română – Clasa a VI-a
26 Noiembrie 2012 – Semestrul I – An şcolar 2012-2013
• Toate subiectele sunt obligatorii.
• Timpul efectiv de lucru este de 1 oră. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Subiectul I (64 de puncte)
Citeşte cu atenţie textul următor:
„Cu soarele azi galben ca fagurii de miere,
În jurul meu se-nchide un măr boltit de mere.
Din ram eu rup ca-n basme un rod de aur şi
O, pom vrăjit de toamnă, nu poţi să mă reţii.
Prin ramuri desfăcute uşor de mâna mea,
Zăresc comoara viei şi-odihna ei mă vrea.
Sub un butuc de viţă rămân culcat pe spate –
Privesc în gol la cerul cu ape neschimbate." (Ion Pillat – „Brumărel")
Scrie, pe foaia de teză, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:
A. Limba română
1. Desparte în silabe cuvintele: „galben", „boltit", „basme". 4, 5 p.
2. Precizează numărul de litere şi de sunete din cuvintele: „odihna", „butuc", „cerul". 4, 5 p.
3. Transcrie, din primele două strofe, două cuvinte care conţin diftong şi un cuvânt care conţine hiat. 4, 5 p.
4. Precizează mijlocul intern de îmbogăţire a vocabularului prin care s-au format cuvintele: „boltit", „desfăcute", „neschimbate". 4, 5 p.
5. Menţionează trei termeni din familia lexicală a cuvântului „galben". 4, 5 p.
6. Indică câte un sinonim pentru cuvintele (din strofa a doua): „basme", „pom", „vrăjit". 4, 5 p.
7. Alcătuieşte un enunţ în care să apară un omonim al cuvântului subliniat în versul: „Zăresc comoara viei şi-odihna ei mă vrea". 4, 5 p.
8. Menţionează folosirea cratimei în structura: „În jurul meu se-nchide un măr boltit de mere". 4, 5 p.
9. Precizează valoarea morfologică a cuvintelor subliniate din versul: „Din ram eu rup ca-n basme un rod de aur". 4, 5 p.
B. Înţelegerea textului
10.Precizează măsura versului: „Prin ramuri desfăcute uşor de mâna mea". 4, 5 p.
11.Transcrie, din text, un vers care să conţină o comparaţie. 4, 5 p.
12.Indică imaginea artistică din versul: „Privesc în gol la cerul cu ape neschimbate". 4, 5 p.
13. Precizează două mărci lexico-gramaticale prin care se evidenţiază prezenţa eului liric. 4, 5 p.
14. Menţionează două trăsături care să justifice faptul că textul este o descriere în versuri. 5, 5 p.
Subiectul al II-lea (14 puncte)
Redactează o compunere de 10-15 rânduri, cu titlul „Căsuţe pentru păsări" şi cu următorul început: „Mă plimbam prin livada bunicilor plină de floare. Pe una dintre ramuri, o pasăre stingheră îşi deschidea şi închidea aripile mici...".
În compunerea ta, trebuie:
-să respecţi convenţiile specifice unei naraţiuni; 4 p.
-să prezinţi o întâmplare prin care realizezi căsuţe pentru păsări şi ai grijă de micile vietăţi; 6 p.
-să ai un conţinut şi un stil adecvate tipului de text şi cerinţei formulate; 2 p.
-să te înscrii în limitele de spaţiu indicate; 2 p.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 1p.; coerenţa textului – 2 p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.; punctuaţia – 2 p.; aşezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea – 2 p.)
Si sunt si mai multe pe didactic. Sper ca te-am ajutat cu ceva:-
*pup.
Mi-au suspendat astea contul
Mi-au dat pe 1 luna si e foarte trist
ruxandra999 întreabă:
ktyi întreabă:
Nis_De_1996 întreabă: