1.Selectează, din textele-suport, patru figuri de stil diferite şi precizează felul acestora. 8 puncte
2. Explică, într-un text de 4-5 rânduri, valoarea expresivă a unei figuri de stil, la alege, identificate la exerciţiul anterior. 8 puncte
II. (25 de puncte)
Prezintă raportul dintre realitate şi ficţiune, într-o compunere de 15-20 de rânduri, utilizând, pentru exemplificare, secvenţe din ambele texte propuse.
III. (25 de puncte)
Alcătuieşte o compunere narativă de 20 – 25 de rânduri, cu titlul Noua noastră prietenă, în care să-ţi imaginezi că tu eşti personaj literar în opera După asemănarea lor, de Emil Gârleanu şi-i dai povaţă lui Dumnezeu cum să continue crearea vietăţilor.
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere:
• respectarea structurii specifice unei compuneri;
• corelarea conţinutului compunerii cu titlul dat;
• integrarea, în compunerea ta, a dialogului, naraţiunii şi a unor scurte secvenţe descriptive;
• folosirea adecvată a figurilor de stil învăţate;
• viziune originală asupra temei abordate;
• încadrarea compunerii în numărul de rânduri indicat.
Construieşte un dialog despre adevăr şi minciună, de 6-8 replici, între melc - personajul din textul Melcul mincinos, de Mircea Sântimbreanu - şi un înţelept.
SUBIECTUL al III-lea – 20 de puncte
1. Scrie câte un sinonim pentru fiecare dintre cuvintele: noroc, a protesta, indignare, povaţă. 4 puncte
2.Transcrie, din textele-suport, câte un verb, pentru fiecare dintre cele patru moduri personale. 4 puncte
3. Alcătuieşte câte un enunţ pentru a ilustra patru funcţii sintactice diferite ale substantivului lacrimă. 8 puncte
4. Explică semnele de punctuaţie din următorul enunţ:
- Ascultaţi, vietăţilor, vreau să vă dau pe ziua de astăzi încă o tovarăşă.
David2702 întreabă: