1. Evidențierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea unei specii literare (roman, nuvelă, comedie) într-un curent cultural/literar, într-o orientare tematică.
- definiția speciei literare/ curentului literar
- se menționează trăsăturile care reies din acestea.
2. Ilustrarea temei prin două episoade /citate/ secvențe comentate.
- se scrie tema speciei literare și tot ce ține de ea, fiind comentată prin două secvențe semnificative.
3. Prezentarea a patru elemente de structură și de compoziție ale textului narativ/liric, semnificative pentru tema și viziunea despre lume.
Aici, se dezvoltă următoarele (se păstrează ordinea):
- semnificația titlului, atât pentru textul liric cât și cel narativ
- în cazul textului narativ se continuă cu perspectiva narativă→ obiectivă sau subiectivă (în cazul unui text liric, aceasta lipsește).
- în textul narativ se scriu conflictele existente: principale, secundare (în textul liric, ele lipsesc)
- în textul narativ se continuă cu repere spațiale și temporale ( (în cazul unui text liric, acestea lipsesc).
- în cazul unei nuvele (sau roman etc) se scriu momentele subiectului (expozițiunea, intriga, desfășurarea acțiunii, punctul culminant și deznodământul).
- în cazul unui text liric se comentează poezia (pe secvențe).
- în textul narativ se continuă cu o scurtă caracterizare a personajului principal
- în textul lyric se scriu elementele de prozodie, precum și sursele expresivității și ale sugestiei, tehnică poetică etc
4. Concluzia
- se dezvoltă partea de început în care arăți că textul nartativ/lyric aparține unui current literar
Succes la examenul de bacalaureat!