Invatamantul - o problema. Fiecare ministru a schimbat ceva referitor la admiteri, la forma de examinare. S-au facut multe tipuri de manuale - ca sa traiasca autorii lor (multi dintre ei in Ministerul invatamantului) si editurile... care fac un profit editand in fiecare an alt manual, dupa o alta programa. La fel sunt (cel putin pentru cei mici) foarte multe caiete speciale - care suplinesc sau sunt materiale ajutatoare pe langa manual...
In afara de asta mai este si problema claselor obligatorii - 12 clase in 12 ani - ca sa poti sa-ti dai bacalaureatul. Daca un copil este foarte inteligent si depaseste nivelul clasei ar trebui sa poata sa treaca in clase superioare si in felul asta si el ar avea tot timpul concurenta, nu s-ar plictisi si nu s-ar plafona cum face acum. Sunt de acord ca sunt multe materii inutile si foarte putine din ele au aplicabilitate practica. Nu-i invata nimeni pe copii cum sa faca sa aplice ceea ce invata. Adica teoria ca teorie, dar pe noi practica ne omoara. In filmuletul postat pe blog se spunea ca ni se omoara creativitatea, asa si este. Sunt profesori care pretind si acum elevilor sa invete comentarii stas la lectii..., in loc sa ii invete cum sa citeasca o opera literara si cum sa o comenteze. Dar si aici este cu dus si intors - ca la examene nu toata lumea apreciaza un punct nou, personal de vedere - toti se asteapta sa asculte aceleasi comentarii... Ar trebui sa se schimbe mai multe in invatamant, mentalitatea ar fi una, sistemul de evaluare poate ar fi altul. Dar avand in vedere ca la noi s-a tot schimbat ba una, ba alta, ar trebui sa schimbe o data pentru totdeauna si sa le lase asa. Pe vremea mea stiai ca dai examen in treapta 1 de liceu, in treapta a 2 de liceu si bacul. La facultate se intra numai cu examen. Acum nu stiu copii de la inceputul anului pana la sfarsitul lui ce anume trebuie sa invete, cum anume trebuie sa dea examenele sau actualele teze unice. Se modifica foarte mult la forma si prea putin la fond. Acum este mult mai usor sa termini o facultate - dar nu este obligatoriu sa poti sa-ti gasesti un loc de munca dupa ce o termini. Toata lumea cere (la concursuri pe post) experienta - pe care n-ai cum s-o faci decat muncind... Un cerc vicios. In viitorul nu foarte indepartat parca vad ca toata lumea va avea facultate... sau nu va face scoala. Abandonul scolar este foarte mare. Problemele sociale care vor deriva din acest lucru ne vor coplesi. Parerea mea este ca invatamantul este doar prima treapta. Nu sunt de parere ca poti lua invatamantul si sa-l analizezi de sine statator - ci doar in relatie cu socialul, politicul, forta de munca, dezvoltarea economica. Ar fi de dorit sa se anticipeze anumite nevoi ale societatii. Spre exemplu - daca e nevoie acum (ca in Romania este inca la inceput) de webdesign sa se puna accentul pe aceasta creendu-se sectii la facultatile de informatica si calculatoare. La fel sunt multe meserii care sunt nou aparute si care nu au specializare. Pe de alta parte nu cred ca fiecare dintre noi nu are cel putin 3 sau 4 prieteni care sa nu fi terminat drept sau management... si tot n-au de lucru in domeniile respective. Poate ca ar fi de dorit ca sa existe un consilier - un psiholog in fiecare scoala care sa faca profilul fiecarui elev si sa-l indrume in alegerea carierei. Multi parinti sunt inconstienti de talentul sau posibilitatile copiilor lor. Este mai greu sa observi pentru ca nu ai un termen de comparatie. Dar profesorii pot sa isi dea seama ca au lucrat cu mii de copiii. La fel si un psiholog... i-ar putea evalua. Bineinteles ca fiecare din noi trebuie sa invatam sa acceptam ca psihologul nu ne evalueaza pentru ca suntem bolnavi sau handicapati - ci doar pentru a ne stabili calitatile..., eventualele inclinatii. Si poate ca atunci cand toti si-ar gasi locul potrivit ar merge treaba mai bine peste tot. Nu ar mai fi niste acrituri la relatia cu publicul - pentru ca probabil ca ar lucra in cercetare sau ar efectua munci ce nu necesita interactiunea umana. Specializarea ar trebui in mod obligatoriu sa presupuna si practica. Scolile ar trebui sa aiba parteneriate cu institutii sau cu firme unde copii sa poata vedea cum se lucreaza efectiv. Daca este vorba de licee teoretice - sa existe cursuri de utilizarea calculatoarelor, de biblioteconomie, de relatii cu publicul... sau altele, la care fiecare elev sa poata sa opteze dupa inclinatie si interes. Ar fi multe de spus. Oricum speram sa fie mai bine...
Sistemul educational roman are o problema cu radacini comuniste, iar a forma o noua mentalitate si o noua educatie inca din primele clase, necesita o perioada de timp de pana la 20 de ani. Numai sa se inceapa si tinerii sa se adapteze!
- cantitate mare de materie inutila
- nu se pune accent pe specializare
- multa teorie/putina practica
- nu ofera posibilitati elevului de a-si gasi menirea
- metodele didactice sunt destul de invechite
- nu se folosesc problematizarea, discutia euristica sau metoda interactiva
- prea putine scoli cu mijloace audio-vizuale...
- cadre didactice... unele! putin nepregatite...
Si cel mai important: nu este starnit interesul. Exista o usoara indiferenta si din partea profesorit, si din partea elevilor. Profesorii cer bani, nu-si mai fac datoria, elevii vor distractie, nu le mai place sa invete...
Vezi ce poti selecta ca fiind folositor din ceea ce ti-am scris! Pup :X:X
Nu stiu daca se greseste neparat undeva. Eu as vrea sa va vorbesc doar din experienta mea personala de elev, student si cadru didactica care lucreaza cu studentii.
Este adevarat ca asist la o scadere a nivelului pregatirii studentilor. Pot spune ast raportat in special la primele mele grupe de acum 4 ani, fiindca mi-e greu sa raportez la generatia mea. Mi-e greu tocmai fiindca ma raportez la mine ca studenta si eu nu eram chiar in media studentilor de atunci. E adevarat ca imi amintesc cate zeci de pagini invatam eu in sesiune, cum citeam eu mare parte din bibliografia optionala la examene, cum acumulam cu placere si cu ste informatii noi. Si atunci tind sa ma supar pe studentii mei carora 100 de pagini pentru un examen li se pare mult si greu.
Dar revenim la studentii de acum. Nu cred ca sunt toti slab pregatiti si dezinteresati. E adevarat ca a mai scazut un pic nivelul si eu dau vina pe cateva cauze:
1. cresterea cifrei de scolarizare a facultatilor, in detrimentul trierii stricte a candidatilor;
2. aparitia locurilor "cu taxa" care sunt accesibile mai degraba studentilor din familii bogate decat studentilor valorosi;
3. campaniei indelungate si neobosite a presei de denigrare a medicilor, ceea ce a facut profesia medicala un fel de rusine si a descurajat tinerii valorosi;
4. lipsa unui viitor luminos pentru absolventii la medicina. Practic un medic rezident pe o specialitate fara sporuri (sa zicem medicina interna) are in primul an de rezidentiat 800-50 de lei salariu, pentru ca in ultimul an (pe la 30 de ani) sa aiba 1100 lei. Daca sunt doi rezidenti in casa si au cumva copil mic sunt practic muritori de foame. Cand termina rezidentiatul, incepe lupta pe posturi. Sunt acuzati rezidentii ca nu s-au inscris la aceste concursuri pe post care se desfasoara zilele astea. Va spun eu de ce. Posturile sunt in orase neuniversitare, iar anuntarea lor s-a facut cu vreo doua saptamani inainte de expirarea termenului de inscriere, in conditiile in care vreo 5 zile iti lua intocmirea dosarului. Eu ma opun plecarii in alt oras, dar ganditi-va ca as fi venit acasa si i-as fi zis sotului meu: «Draga, eu ma inscriu pe post la Birlad ». Nu am fi avut timp nici macar sa discutam, nici macar sa alegem cae oras ar fi mai potrivit pentru noi si familia noastra (are si sotul meu un loc de munca, o cariera). Daca se dorea inscrierea rezidentilor pe aceste posturi, ele trebuiau publicate cu cateva luni in urma, sa avm timp sa ne pregatim, noi si familiile noastre, pentru o schimbare atat de importanta. Se uita ca noi nu suntem niste studenti de 19 ani, de noi depind si alti oameni, avem familii. Imi cer scuze am deviat catre ceea ce ma doare pe mine. Dar in conditiile astea trebuie sa fii prea dornic sa faci medicina ca sa nu renunti in favoarea altei facultati.
5. scaderea nivelului de educatie pe care il ofera familia copiilor, astfel incat ajung studenti tineri care nu stiu sa invete, pentru care YM si netul sunt mai importante decat scoala.
Cu toate acestea, studentii sunt mai buni si mai cuminti decat ne asteptam. Realitatea este ca daca stii sa-i motivezi ii poti invata multe si satisfactia e enorma. Pana la urma, tragedia nu e asa de mare precum ne lasa ziarele sa credem. Doar ca in loc sa avem absolventi foarte buni, avem absolventi buni cu cateva exceptii foarte bune.
Grseala este ca sistemul se bazeaza pe informatie cu de-a valma si nu se pune mare accent pe finalitatea practica,
prelucrare si valorificare a informatiei.
Invatamantul trebuie sa formeze caractere nu numai sa informeze.
Multi profesori solicita fel si fel de comentarii facute de altii si nu-i intereseaza rationamentul, logica, argumentele elevului.
Multi elevi se axeaza pe memorarea mecanica a formulelor matematice si nu pe deducerea lor pe cale logica.
Planurile si metodele de invatamant sunt invechit de pe timpul lui Pazvante. Elevii trebuie sa interactioneze intre ei in timpul predarii lectiilor.
Sistemul educational din Romania este un sistem care se bazeaza dor pe teorie, practica avand un rol nesemnificativ in educatia elevilor. Elevii nu sunt atrasi sa interactioneze cu profesorii deoarece acestia au ramas cu mentalitatile din perioada comunista. in al 2 rand este foarte multa materie inutila si cerintele sunt foarte mari iar perioada de timp foarte scurta.de ex la bac la proba orala la romana trebiue se inveti toate criticile unor autori care cel mai multi dintre ei au scris aberatii ceea ce mie mi-se pare o tampenie, ar fi trebuit sa se ganseasca si la opinia noastra nu s invatam ca niste robotei
fac 100 de variante dintre care se alege doar 1
mai nou la bac au bagat poezii ale unor autori de care eu nu am auzit niciodata.
daca tot suntem un stat democratic acest sistem ar trebiui sa se comporte ca un sistem democratic si sa se gandeasca k elevii nu sunt robotei programati s invete intr-un an cat invata alti elevi din alte tari in 3 ani.
Din clasa 1. programa scolara clasele 1-12 este aberanta, prea multe manuale alternative care servesc anumitor interese, prea multe ore pe zi pentru copii, fara nici o pauza de minim 30 minute pentru masa= fastfood= obezitate si sedentarism. din clasa a 4a ar trebui sa se faca o selectie pe baza de profiluri care incurajeaza o anumita inclinatie, ceea ce ar reduce nr de ore la obiecte care ocupa prea mult din orar. schimbarea criteriilor de alegere a dascalilor. mai multe ore de sport. daca nu se poate, inlocuirea celor nejustificate cu programe creative care in mod sigur le-ar stimula neuronii sau macar i-ar relaxa. in momentul de fata, copii inteleg prea multe pentru varsta lor. ceea ce e pacat. inocenta lor se sfarseste mult prea devreme si nu se mai bucura ca multi din noi de lucruri banale: ciripitul pasarilor, inflorirea ghioceilor, admiratul unui apus de soare. de aceea trebuie stimulate si excursiile, urcatul unui deal, desenul pe deal, dansul... cred ca as scrie zeci de pagini pe tema asta. pana nu se schumba sistemul din radacini nu cred ca avem nici o sansa
Incerc sa fiu scurt!(caci "Expertii TPU" au incercat raspunsuri exhaustive.)
Prima parte a intrebarii este retorica!
Faptul ca este in "picaj" de 20 de ani are explicatii pe care le gasim in societatea romaneasca:
-dispretul fata de educatie, morala, credinta! De sus in jos(prin toate mijloacele) se sugereaza ca "valoare=smecherie","morala=hotie", "credinta=prostie"...
Cei care nu accepta asta sunt ejectati de sistem.
Este valabil in politica, sanatate, invatamint, politie si justitie, media.etc,etc.
Sanse de a se schimba ceva? Nu! Poate doar un conducator strain care sa faca echipa cu romanii valorosi (din ce in ce mai putini pe aceste meleaguri si mai multi pe afara).
Prea multa informatie inutila!
Sa se mearga pe dezvoltarea competentelor si a aptitudinilor personale!
E clar ca fara teorie, nu se poate realiza eficient practica, dar teoria sa fie la obiect!
E stupid sa fie predate atatea notiuni care nu folosesc, de cele mai multe ori niciodata in viata!
Fiecare ministru a dat peste cap programe, modalitati de evaluare si admitere..., elevi, profesori si parinti avand, deopotriva de suferit!
Sunt de acord cu tot ce s-a zis aici; Mai pe scurt noi invatam mult si prost.
Imi vine in minte acum o situatie din liceu: aveam de comentat o poezie, am comentat-o asa cum am vazut-o eu, bineinteles respectand si gandurile autorului dar profa a spus ca nu e bine pentru ca nu am comentat ca la carte. Adica nu mi s-a dat voie sa gandesc pentru mine si sa imi spun parerea mea. Am inteles ca trebuie respectate anumite criterii dar prea mult suntem invatati sa invatam gandurile altora
Si in facultate (Marketing) am invatat lucruri care la noi in tara nu se pot aplica deoarece nu suntem la nivelul americanilor de ex. Sunt niste neconcordante intre ceea ce invatam si ceea ce e in realitate. Si dpmeudv ar fi bine sa facem practica mai multa ca apoi dupa ce vom termina fac sa putem spune: DA, MA PRICEP si sa nu trebuiasca sa ne angajam pe posturi care cer doar studii medii doar pentru ca nu avem experienta in munca.
Se pune gresit problema de la inceput. Toata responsabilitatea este transferata pe umerii parintilor. Noua, parintilor ni se cere sa-i invatam pe copii sa invete. Am un baiat in clasa a a V-a. Sunt norocoasa ca e un copil care se adapteaza repede la orice situatie noua.
Nu stiu ce sens mai are sa-i insufli copilului valorile morale, regulile de bun simt, cand in partea cealalta (vorbesc de scoala), se loveste de cu totul altceva. Imi spune un copil de 11 ani: "de ce sa ma duc la ora fixa la scoala, ca profa oricum intarzie, si in timpul asta, copii se injura si se bat?"
Ce rost are sa-l invat ce inseamna respectul, daca profesorul ii apeleaza cu "idiotilor, tampitilor"?
Cum sa-l invat ca trebuie sa retina lucrurile practice, daca i se cere sa memoreze cu punct si virgula pentru. nota 10?
Cum sa-l ajut sa invete o limba straina pe care eu nu am invatat-o, iar in manual nu exista nici o regula, nici un pic de fonetica? Si astea sunt doar cateva exemple.
Aproape toti parintii lupta la propriu, pentru notele de 10 ale copiilor lor, pentru. ca de ele depinde viitorul lor. Si asa ajung sa le faca copiilor temele, referatele. Eu nu sunt de acord cu acest lucru, prefer sa ia un 8 pe ce stie, decat un 10 pe ce am muncit eu. Probabil ca pe termen scurt, nu ii va fi la fel de bine ca celor carora le fac parintii lectiile, dar pe termen lung, va avea de castigat. Sper din tot sufletul.
Deci, ca o concluzie, eu zic ca cea mai mare greseala, este ca se pierd valorile morale, care sunt baza oricarei comunitati. Se pretinde mult, dar nu se ofera nimic, nici macar un exemplu de urmat. Profesorii nu mai stiu sa-si tina elevii sub control, de aceea suntem chemati la scoala pentru toate micile prostii pe care le fac copii la scoala. I-am explicat profesoarei ca in cele 5 ore, cat copilul e la scoala, este datoria lor, sa-l educe, in restul timpului ma ocup eu. A sarit ca arsa, ca sunt nepoliticoasa. Dupa care s-a intors cu spatele la mine si a inceput sa racneasca la elevi.
Era candva... o vorba: respecta ca sa fii respectat. Ori aceasta se intampla din ce in ce mai rar. Trebuie sa-ti respecti elevii, apoi materia pe care o predai si atunci o sa ai si din partea lor, respectul pentru invatatura.
Cu stima pentru. profesorii care au reusit acest lucru, Gabriela
Este ca si eterna intrebare: care a fost prima data: oul sau gaina?
Modul de predare a profilor este f slab (in general) si nu face pe elevi sa le intereseze materiile...
Elevul creste, devine prof si... preda dupa amintiri...
Nu mai este cel care era. trebuie mai multa daruire din partea dascalilor, disciplina, activitati scolare distractive.
Educatia si politica individuala a partidelor nu-si are rostul in edu.
Ceea mai mare greseala din toate timpurule din cadrul sis de edu preuniversitară va fi graba descentralizari.
Delimitarea clara a sistemului de invatamant din mediul rural si cel urban.
Jocurile murdare politice de numire de insp, dir...care nici nu sunt titulari in invatamant...etc
Ce Stim Despre Sistemul Actual De Invatamant?
Sistemul De Invatamant este condus de catre guvern si are ca principal obiectiv pregatirea copiilor pentru a deveni angajati invatandu-i ce sa gandeasca. Sistemul public de invatamant a aparut din necesitatea ajutarii copiilor din familii sarace sa castige un venit pentru as putea permite un trai decent. Cei saraci nu aveau alta alternativa de educare decat in scolile publice.
In schimb oamenii bogati angajau un tutore pentru a le educa copiii si pentru a le deschide o perspectiva asupra viitorului. Clasa de mijloc isi trimite copiii in scoli private, unde cursurile erau tinute cu un numar mic de elevi, lucru ce permitea o aprofundare mai buna a materiilor studiate. Cum am zis si mai devreme, cei saraci se multumeau cu educatia oferita de stat.
In ziua de astazi, majoritatea copiilor romani primesc educatie in scoli si universitati de stat, putand astfel sa se pregateasca pentru o slujba. Educatia lor este asemanatoare cu o fabrica: toti din clasa primesc aceleasi informatii, la aceeasi varsta, din aceleasi manuale, si sunt testati de aceleasi examene, netinandu-se cont nici macar o singura data de talentul pe care il au spre o anumita arta, interesul pe care il arata fata de un domeniu, obiectivele pe care vor sa le atinga, propriile misiuni care sa se indeplineasca... Acesta este sistemul public de invatamant.
Crede-ma, cunosc destul de bine acest sistem de invatamant... Am fost la gradinita, la scoala, la liceu, la facultate si sunt cadru didactic de 24 de ani.
Pe de alta parte...
Ghidul electronic "Marele Meu Lider Mic" invata copiii cum sa gandeasca si ii pregateste sa fie lideri in comunitatile din care vor face parte, iar modul de gandire sa fie cel al unui antreprenor nu al unui angajat. Acest gen de educatie il doresc pentru copiii mei si presupun ca si tu il doresti pentru copiii tai. Ii incurajeaza sa priveasca din afara cutiei.
Sistemul educational se bazeaza doar pe prostie.numai in romania se poate intimpla asa ceva.profesorii nu au nici o treaba cu elevii.sunt intr-o lume a lor paralele de cea a elevilor.predau ca pe timpul comunismului, nu au nici o baza, o forma de a atrage elevii sa faca ceva competitiv.guvernul, ministrul, profesorii au marioneta elevii pentru asi atige scopurile personale, dar nici unii dintre ei nu se gandesc cum sa faca ca elevii sa fie mai competitivi.niste timpiti
anonim_4396 întreabă:
anonim_4396 întreabă: