Este o constructie in care apar informatii suplimentare, care nu are legatura cu enuntul sau propozitia din care face parte.
Ex:-Plec acum, spuse ea cu o voce tremuranda... Sper ca a ajutat
1. Structura frazei in discursul stiintific
2. Structura paragrafului
3. Structura unui text stiintific; tipuri de texte
4. Invatarea parafrazarii
5. Construirea unui tabel
6. Reguli de citare (sistemul Chicago, American
Psychological Association)
7. Ce constituie plagiat
Cautati "ACADEMIC WRITING" pe google
1.
Mesajul principal trebuie pus la începutul propoziţiei sau
al frazei
Exemplu
• "Pentru a te face înţeles, cu excepţia cazului în care
scrieţi scenariul unui film cu suspans, fie el de groază
sau de acţiune, ideea trebuie exprimată cît mai
rapid." - Greşit
• "Ideea trebuie exprimată cît mai rapid pentru a te face
înţeles, cu excepţia cazului în care scrieţi scenariul unui
film cu suspans, fie el de groază sau de acţiune" –
Corect
2.
Diateza pasivă trebuie evitată; folositi diateza activa
• Diateza activă este mai puternică, mai clară şi
structurează mai bine poziţia autorului.
Exemplu:
• Diateza pasivă - Greşit: "S-a remarcat de către
economişti o scădere a inflaţiei "
• Diateza activă - Corect: "Economiştii au remarcat
o scădere a inflaţiei."
3.
Amplasati corect cuvintelor în propoziţie sau in frază
• Regula de bază: un cuvînt sau o frază ar trebui să fie cît mai
aproape posibil de partea de care este legată prin
semnificaţie sau gramatică.
• Pericolul amplasarii gresite este generarea de ambiguitate.
Exemplu
• Ambiguu: "Scrieţi imaginea despre societate, aşa se
întîlneşte la Malinowski pe o foaie de hîrtie."
• Mai clar: "Notaţi pe o foaie de hîrtie imaginea despre
societate aşa se întîlneşte la Malinowski".
4.
Amplasarea incorecta a cuvintelor "iradiaza" semnificaţie asupra mai
multor cuvinte
• Ȋn funcţie de unde este amplasat un cuvînt în propoziţie/frază,
semnificaţia se transmite asupra mai multor elemente dintr-o
propoziţie.
• Genereaza ambiguitate.
Exemplu
• "Avea doar doi dinţi stricaţi" …
• "doar" poate însemna cel puţin două lucruri, producînd ambiguitate
• Ȋnţelesul 1: "Avea doar doi dinţi, amîndoi stricaţi."
• Ȋnţelesul 2: "Toţi dinţii erau perfecţi, cu două excepţii."
5.
Propoziţiile nu se încep cu conjuncţii (şi, dar etc)
• Conjuncţiile leagă propoziţii şi idei, vin în
continuarea la ceva.
6.
Propozitiile, frazele si paragrafele nu se incep cu
citate.
• Este importanta sa se auda in primul rind
vocea, pozitia si textul autorului, nu reluarea
automata a altor texte.
7.
Ideile distincte trebuiesc reflectate în fraze distincte
• Cînd două sau mai multe afirmaţii distincte sînt reunite
într-o singură frază, este bine să fie divizate.
• Cu cît este mai lungă şi mai complexă o propoziţie, cu
atît este mai greu pentru un cititor să o înţeleagă.
• Propoziţiile şi frazele mai scurte uşurează efortul
cititorul şi produc impresia că autorul are ideile clare.
8.
Trebuie verificată lungimea frazelor - La trei
rînduri maxim, trebuie pus punct
• Dacă o frază depăşeşte trei rînduri, ea trebuie
divizată.
• Cel mai simplu de divizat este acolo şi atunci
cînd apare cuvîntul de legătură "şi". Acesta
poate fi înlocuit cu ".".
9.
Evitati limbajul poetic, eliptic, ambiguu
• Comunicarea in scrierea academica descopera
adevararuri, nu incearca sa treasca pasiuni.
• Limbajul in stiintele sociale este in general rece si
constativ, mai degraba decat emotional si evocator.
• Nu puneti adjectivele inaintea substantivelor: "noile
abordari", "complexa problema".
Este de pe un site foarte folositor. Succes la scoala Funda?
Adi1987 întreabă: