Nu e nevoie de Maitreyi ca Eliade nu e autor canonic. O poti inlocui cu ultima noapte mi se pare. De Mesteru Manole nici n-am auzit vreodata s-o invete cineva pentru bac
Poezii de studiat:
1. Poezia romantică
Luceafărul de Mihai Eminescu (comentariu, rezumat, tema și viziunea despre lume, figuri de stil, particularități ale textului poetic)
Floare albastră: poezie romantică de Mihai Eminescu (comentariu, rezumat, tema și viziunea despre lume)
2. Poezia simbolistă
Plumb de George Bacovia (comentariu, tema și viziunea despre lume, particularitățile textului poetic, artă poetică, încadrare în simbolism, cromatica bacoviană)
Lacustră de George Bacovia (comentariu, tema și viziunea despre lume, elemente de compoziție)
3. Poezia modernistă și expresionistă
Eu nu strivesc corola de minuni a lumii de Lucian Blaga (comentariu, tema și viziunea despre lume, elemente de compoziție și limbaj, artă poetică filosofică modernă)
4. Poezia modernistă
Flori de mucigai de Tudor Arghezi (comentariu, comentariu pe strofe, tema și viziunea despre lume, text poetic modern, artă poetică)
Testament de Tudor Arghezi (comentariu, tema și viziunea despre lume, figuri de stil, artă poetică modernă, încadrare în modernism)
Riga Crypto și lapona Enigel de Ion Barbu (comentariu, rezumat, tema și viziunea despre lume)
5. Poezia neomodernistă
Leoaică tânără, iubirea... de Nichita Stănescu (comentariu, tema și viziunea despre lume, elemente de compoziție, particularitățile poeziei neomoderniste)
6. Poezia tradiționalistă
Aci sosi de vremuri de Ion Pillat (tema și viziunea despre lume, comentariu pe strofe, eseu, text poetic tradiționalist, fișă de lectură)
În Grădina Ghetsemani de Vasile Voiculescu (tema și viziunea despre lume, comentariu, apartenența la tradiționalism)
Texte narative:
O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale : comedie (comentariu, rezumat, tema și viziunea despre lume, particularități de construcție, relația dintre două personaje, modul în care se reflectă o temă, particularități ale comicului de situație, caracterizarea personajelor: Ștefan Tipătescu, Zoe Trahanache, Farfuridi, Ghiță Pristanda și Nae Cațavencu, momentele și construcția subiectului, fișă de lectură, componente de structură și limbaj)
Moara cu noroc de Ioan Slavici: nuvelă psihologică, realistă (comentariu, rezumat, momentele subiectului, tema și viziunea despre lume, particularități de construcție, relația dintre două personaje, modul în care se reflectă o temă, particularitățile unei nuvele, caracterizarea lui Ghiță, caracterizarea lui Lică Sămădăul, perspectiva narativă, fișă de lectură)
Baltagul de Mihail Sadoveanu: roman tradițional și obiectiv (comentariu, rezumat, momentele subiectului, tema și viziunea despre lume, particularități de construcție ale unui personaj, relația dintre două personaje, particularități ale romanului realist interbelic, perspectiva narativă, caracterizarea Vitoriei Lipan și a lui Nechifor Lipan, fișă de lectură)
Ion de Liviu Rebreanu: roman realist-obiectiv, tradițional (comentariu, rezumat, momentele subiectului, tema și viziunea despre lume, particularități de construcție ale unui personaj, modul în care se reflectă o temă, particularități ale romanului interbelic, caracterizarea lui Ion și caracterizarea Anei)
Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu: roman modern, citadin, subiectiv, psihologic, roman al experienței (Comentariu, tema și viziunea despre lume, Caracterizarea lui Ștefan Gheorghidiu și a Elei, momentele subiectului, etc)
Patul lui Procust de Camil Petrescu: roman modern, citadin (Comentariu, eseu, tema și viziunea despre lume)
Enigma Otiliei: roman de tip balzacian, bildungsroman, tradițional, citadin, obiectiv (comentariu, rezumat, tema și viziunea despre lume, particularități de construcție ale unui personaj, relația dintre două personaje, momentele subiectului, perspectiva narativă, caracterizarea personajului principal, condiția femeii, construcția personajelor realiste, trăsături ale romanului, elemente de structură, compoziție și limbaj)
Moromeții: roman traditional, obiectiv, realist (tema și viziunea despre lume, modul în care se reclectă o temă, particularitățile romanului postbelic, caracterizare Ilie Moromente, Catrina, momentele subiectului, etc)
Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă: basm (tema și viziunea despre lume, caracterizarea personajelor, demonstrație basm)
Iona: parabolă dramatică (particularități ale unei drame postbelice, tema și viziunea despre lume, particularități ale textului dramatic, construcția subiectului, etc)
Alexandru Lăpușneanul de Costache Negruzzi: nuvelă istorică aparținând perioadei pașoptiste (comentariu, tema și viziunea despre lume, caracterizarea personajului principal)
Zmeura de câmpie de Mircea Nedelciu: roman postmodern, scris după 1980 - doar pentru profilul uman
Femeia în roșu de Adriana Babeți, Mircea Mihăieș și Mircea Nedelciu: roman postbelic, postmodernist, realist, scris după 1980 - doar pentru profilul uman
Pentru Bacalaureat este obligatoriu și studiul următoarelor texte:
Despre criticismul maiorescian
Eseu Titu Maiorescu: Junimea și Convorbiri literare
Despre modernismul lovinescian
Important! Chiar dacă Mircea Eliade, Ion Pillat, Costache Negruzzi și Vasile Voiculescu nu se numără printre autorii canonici, operele acestora sunt incluse în programa pentru examenul de Bacalaureat.
Nu uita! Programa pentru Limba și literatura română pentru examenul de Bacalaureat prevede câteva mici diferențe între profilul uman și profilul real, iar acestea se remarcă, în principal, la cel de-al treilea subiect. Mai exact, unele teme care sunt considerate obligatorii pentru elevii de la profilul uman, nu sunt prevăzute pentru a fi studiate și de elevii de la profilul real.
Așadar, conform programei, temele suplimentare pe care le vor studia elevii de la profilul uman sunt:
fundamente ale culturii române (originile şi evoluţia limbii române)
perioada veche (formarea conştiinţei istorice)
perioada modernă:
a. secolul al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea (România, între Occident şi Orient)
b. curente culturale/ literare în secolul al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea (prelungiri ale romantismului şi clasicismului)
c. perioada postbelică (tipuri de roman în perioada postbelică, un roman scris între 1960-1980, un roman scris după 1980)
curente culturale/ literare româneşti în context european
printre speciile dramatice pe care trebuie să le studieze elevii de la profilul uman este inclusă și drama, nu doar comedia, cum este în cazul profilului real
Pentru a te familiariza cu toate textele narative pentru Bacalaureat și pentru a învăța cum să interpretezi enunțul corect și să respecți baremul de la examen, îți punem la dispoziție două ghiduri extrem de folositoare în pregătirea pentru Bac:
Subiectul al III-lea al Bacalaureatului la română - Ghid pentru scrierea eseului
Ghid pentru identificarea operei și scrierea unui eseu corect - Subiectul III, Bacalaureatul la română
De asemenea, următoarele ghiduri și materiale îți vor fi extrem de utile pentru a înțelege mai bine genurile, perioadele și curentele literare:
Epoci și perioade literare (perioada și principalii reprezentanți)
Curente literare (caracteristici, autori reprezentanți, opere studiate la școală)
Genul liric - trasături, clasificarea speciilor lirice
Genul epic - trăsături, specii epice
Genul dramatic - trăsături, specii dramatice
Pagina a fost actualizată cu noua structură a examenului de Bacalaureat la română în anul 2018 (valabilă și în 2019) conform modelului emis de Ministerului Educației și Cercetării.