RELATII DE OPOZITIE/ SIMETRIE
elemente de compoziţie în textul poetic:
n relaţia de simetrie= dispunerea, într-un mod asemănător, a unor cuvinte / sintagme, secvenţe
poetice identice în discursul liric, fiind aşezate într-o îmbinare
armonioasă şi având rol eufonic şi de a accentua ideea poetică;
Exemple:
"Ea era frumoasă ca umbra unei idei, //
[…] Ea nu avea greutate, ca respirarea. //
[…] Ea era frumoasă ca umbra unui gând".
( frumuseţe senzorială + ideală ): Evocare, Nichita Stănescu
n relaţia de opoziţie= raport între elementele lirice antitetice, care coexistă opunându-se ori
excluzându-se pentru a scoate în evidenţă ideea poetică sau semnificaţiile
acelor cuvinte / sintagme / secvenţe poetice.
Estetica urâtului ( FRUMUSETEA URATULUI )în Testament, de Tudor Arghezi:
"bube, mucegaiuri şi noroi" – "frumuseţi şi preţuri noi";
"Zdrenţe" – "mucegaiuri şi icoane";
"veninul" – "miere".
5. ELEMENTE DE RECURENTA ( repetiţie ):
n motiv poetic= unitate structurală minimală, relevând o situaţie tipică şi având semnificaţii
simbolice. Prin repetare, devine element de recurenţă şi laitmotiv.
Ex.: luna, lacul, stelele, luceafărul, teiul, codrul → TEMA NATURII;
Obs.: Tema: element din structura operei literare; un aspect din realitate transfigurat in opera ( despre
ce e vorba în operă= ideea centrală ): iubirea, războiul, natura, istoria, moartea, geniul.
n laitmotiv= motiv central care se repetă de mai multe ori într-o operă, pentru a accentua
imaginea artistică. In poezie, se integrează uneori, refrenului.
Obs. : Refren = cuvânt, vers sau chiar strofă care se repetă într-o poezie pentru a accentua o anumită
idee poetică.
Ex.: "Copacii albi, copacii negri / Stau goi în parcul solitar/
( alb + negru→ gri= cromatica → dezolarea )
Décor de doliu funerar / Copacii albi, copacii negri". ( G. Bacovia, Décor )