Conform teoriei lui Freud, visul ar fi o realizare deghizata, mascata a unei dorinte refulate, reprimate.
Iata mai multe explicatii stiintifice !
Visele reprezinta o oportunitate de autocunoastere. Ele sunt expresia prin care sufletul cauta sa mentina integralitatea fiintei noastra pe calea evolutiei personale, eliberandu-ne in acelasi timp de vechile atitudini care, tinandu-ne prizonieri ai trecutului, nu ne mai sunt de nici un folos. Singurul limbaj pe care-l cunoaste sufletul sunt simbolurile.
In general putem clasifica astfel visele:
1- VISELE SIMBOLICE
Personajele care apar in vis sunt adesea proiectii ale dorintelor care salasluiesc in noi si care reprezinta psihismul nostru, lumea trairilor noastre interioare (credintele, atitudinile, temerile, etc.)
Aceste personaje pot fi oameni necunoscuti sau pot fi persoane reale din anturajul nostru.
Cand in vis apar personaje cunoscute, care fac parte din cercul de relatii prezente in viata noastra, acestea au o semnificatie foarte particulara.
Astfel, in functie de subiectul visului, calitatile sau defectele pe care noi le atribuim celor care compun sfera relatilor noastre concrete ( rude, prieteni, cunoscuti, etc.) sunt de fapt trasaturi de caracter care ne apartin noua insine.
Se produce astfel o proiectie asupra altora a propriilor noastre trairi pe care nu le constientizam in viata de zi cu zi, sau nu vrem sa ni le recunoastem.
Diferitele personaje care ne populeaza visele nu sunt altceva decat simboluri care exprima realitati deja existente in lumea psihismului nostru.
Cu totii gazduim in fiinta noastra un "copil speriat ", un "parinte exigent ", un " profesor critic ", etc., o lunga lista de roluri pe care le jucam de-a lungul vietii.
Aceste roluri sunt proiectate in vis si interpretate de personaje simbolice cu scopul de a ne arata noua insine diversele aspecte ale fiintei noastre care trebuiesc avute in vedere pentru a fi analizate si ameliorate.
Fiecare personaj din vis devine astfel un simbol al unei stari de spirit, al unei credinte sau tendinte.
Subconstientul nostru regizeaza in fiecare noapte o piesa care are scopul de a ne introduce in atmosfera populata de rolurile noastre din viata si de a ne revela propria existenta cu conflictele si problematicile ei.
Este vorba, in final, de rolurile pe care noi le jucam in viata, dar care, in vis, sunt interpretate si atribuite celor care pentru noi au o semnificatie particulara.
Actorii din vis sunt purtatorii simbolici ai mesajului pe care subconstientul cauta sa ni-l transmita pentru a ne revela pe noi, noua insine./a>
2 - VISELE COMPENSATORII
Visele de compensatie sunt vise care " ne permit " sa comitem acte pe care nu indraznim sa le facem in stare de veghe, sau pur si simplu nu avem posibilitatea de a le realiza. Sunt vise de defulare, de multe ori cu tenta sexuala./a>
3 - VISE LEGATE DE STAREA DE SÃNÃTATE
Din astfel de vise putem afla ce stari emotionale stau la baza indispozitiilor noastre.Puterea mintii este atat de mare incat atunci cand nutrim ganduri negative (manie, invidie, razbunare, gelozie, suparare, ingrijorare, frica, etc ) acestea influenteaza corpul in mod subtil, generand atitudini negative care afecteaza deci planul fizic.Visele din aceasta categorie au rolul de a ne pune in garda, de a ne alerta sau avertiza asupra pericolului de dereglare a armoniei interioare care poate pune in cauza buna functionare a organismului, deci sanatatea noastra.De asemenea, putem primi informatii, in vis, despre o indispozitie fiziologica sau chiar imbolnavirea unui organ.Este bine ca, analizand mesajul visului, sa luam masuri urgente pentru corijarea atitudinii noastre mentale in vederea prezervarii sau, dupa caz, ameliorarii starii de sanatate./a>
4 - VISE CARE VIZEAZÃ REZOLVAREA PROBLEMELOR
Problemele care ne afecteaza in timpul zilei ies la iveala noaptea, in vis, din adancul subconstientului. Acesta ofera solutii pe care noi nu le-am imaginat in stare de veghe.Sunt bine cunoscute exemplele unor mari personalitati din lumea stiintei sau artelor, care datoreaza succesul realizarilor de exceptie, "sfaturilor" pe care le-au primit in vis .Secventele din vis nu sunt aleatorii.Prima scena este subiectul principal al conflictului, fiecare scen generind o alta pana la cea finala care aduce adesea solutia sau ne arata un drum, o cale de urmat pentru a gasi rezolvarea problemei respective./a>
5 - VISE TELEPATICE
In visele telepatice actiunea care se deruleaza poate fi o punere in scena a unei situatii reale, care se petrece efectiv in chiar momentul in care are loc visul.
Poate fi vorba despre un eveniment care se petrece la mare distanta ( poate chiar pe cealalta parte a globului ) sau in viata unei alte persoane.
Este o perceptie pe care o avem in astral despre o actiune care se desfasoara in lumea fizica.Se mai poate ca perceptia pe care o avem sa nu se refere la un fapt, o actiune concreta ci la trairile ( frici, bucurii, etc. ) unei alte persoane care ni se transmit in mod telepathic. E bine sa interpreta acest gen de vise din ambele puncte de vedere./a>
6 - VISE PREMONITORII
Acestea reprezinta informatii sau intamplari care se petrec in vis inainte ca ele sa se manifeste in realitate in lumea exterioara.De multe ori aceste vise exprima doar tendinta pe care ar urma-o evenimentele vietii reale daca ele ar urma cursul lor din viata curenta.Subconstientul nostru capteaza evenimente, fapte, vibratii, tendinte si le interpreteaza fara ca constientul nostru sa poata interveni.
Visul aduce toate acestea la suprafata.De retinut ca pe un factor extrem de important : noi putem influenta in mod constient cursul evenimentelor dar daca NU o facem, atunci "premonitia" se realizeaza. Aceasta schimbare a cursului evenimentelor presupune o atitudine de transformare interioara, de motivatie si actiune.Idealurile, valorile, scopurile, telul nostru in viata sunt subiectele favorite ale viselor din aceasta categorie.Ele ne arata valorile noastre reale, cele care ne fac cu adevarat fericiti, care ne aduc cu adevarat armonie si echilibru launtric.
Daca in realitate ducem o viata pe care in adancul nostru o respingem, visele ne vor arata acest lucru, invitandu-ne sa luam masurile necesare pentru a fi in armonie cu adevarata noastra fiinta.Ele ne vor arata distanta dintre aspiratii si posibilitati./a>
7 - VISE LUCIDE
Acestea reprezinta o categorie foarte speciala de vise.sunt vise in care stim ca visam si putem sa schimbam prin vointa cursul visului.Astfel in loc sa asistam ca spectatori ai propriului nostru film din vis, devenim regizorii acestuia.Acest tip de vise ne releva capacitatile corpului nostru astral. Astfel, in acest tip de vise putem calatori oriunde, depasi limitele materiei si folosi vointa pentru a actiona fara limitari.In lumea astrala intalnim exact aceeasi situatie ca in lumea realitatii fizice. Acolo exista, de asemenea, grade diferite de dezvoltare, de traire spirituala si putem intalni nivele mai inalte sau mai joase de evolutie.Putem realiza contacte cu alte suflete si schimba mesaje, asa cum o facem in lumea "reala" fizica./a>
8 - COSMARURI
Cosmarurile care se repeta reprezinta ultima solutie pe care o are subconstientul de a ne arata ca ceva ce nu reusim sa intrezarim in noi insine trebuie revelat si inteles.In acest caz actiunea este mult mai importanta decat trairile si emotiile asociate acesteia. 41792dhc76jov5s
Visele si psihanaliza
Conform teoriei lui Freud, visul ar fi o realizare deghizata, mascata a unei dorinte refulate, reprimate.
El are un continut manifest, constituit din datele explicite apartinand visatorului ( imagini, sentimente, idei, impresii, pe care visatorul si le aminteste la trezire) si continutul latent, ansamblul de informatii inconstiente care sunt la originea visului si la care nu avem acces decat ca rezultat al interpretarii psihanalitice a visului. De fapt este acelasi continut care se exprima de maniera diferita.
Interpretarea psihanalitica a visului ar consta tocmai in restituirea dorintei refulate.
Ceea ce Freud numeste cenzura este un fel de instanta superioara care are privilegiul de a permite constiintei accesul la anumite tendinte ale subiectului in cauza.
Anumite vise insa, par a nu se supune modelului propus de Freud.
Astfel este cazul viselor angoasante, a cosmarurilor, pe care el le trateaza ca pe tulburari mentale precum fobia sau nevroza, considerand ca emotia resimtita poate sa nu fie in raport cu contextul intrinsec al elementelor onirice.
Visul apare ca un fel de rebus, un cumul de semne codificate si nu ca o insiruire de imagini independente.Trama onirica, cantitatea impresionanta de asociatii care apar in imaginile prezente in vis, este subordonata catorva idei fundamentale, ganduri de baza.
Visul este o forma de gandire distincta de cea din starea de veghe constienta, care are rolul de a sustrage cenzurii elementele visate.
El este considerat un fel de substitut al unei scene infantile modificate prin transfer si actualizate in prezent. Este vorba despre o regresie care imbraca mai multe forme si expresii, de la pasajul de la o instanta psihica spre o alta, la "retrairea" unei satisfactii din trecut si pana la exprimarea unei "expresivitati primitive".
Doua procese intra in joc (de care am mai amintit deja): procesul primar care este legat de functionarea inconstientului ce tinde spre mentinerea si afirmarea "identitatii de perceptie" si procesul secundar caracteristic constientului care tinde spre "identitatea de gandire".
Studierea si interpretarea viselor, in scop profilactic, de catre psihanaliza este un procedeu "revolutionar" pe care Freud il introduce in stiinta psihicului uman - psihologia.
Intr-un fel psihanaliza se aseamana cu metoda populara de talmacire a viselor ( metoda descifrarii) prin aceea ca face o analiza a visului element cu element si in final se ofera un sens general.
Dar, in timp ce metoda populara propune o cheie de simboluri mai mult sau mai putin arbitrara, psihanaliza utilizeaza simbolurile individuale ( deseori evidentiate prin metoda asociatiilor libere de idei) care sunt deci specifice pentru un individ anume.
Ulterior Jung va completa aceasta analiza introducand notiunea de arhetip, un fel de simbol colectiv, precum si metoda asociatiei dirijate de idei.
Cateva simboluri in vise
Mireasa
Atunci cind te visezi mireasa exista o interpretare tipica in traditia populara, care afirma ca este un semn rau, de moarte. Probabil ca se porneste de la inversiunea culorilor: albul rochiei de mireasa este considerat negru - un simbol al doliului. Deci, fie anuntul mortii tale, fie al unei persoane foarte apropiate. Nu am intilnit asemenea vise in practica analitica. Dar cu siguranta ca ele nu anunta moartea. Sau daca este sa raminem pe teritoriul acestei interpretari poate fi vorba de o moarte simbolica, initiatica. Dupa cum mireasa paseste intr-o noua viata dupa maritis, la fel analizatul incepe o noua viata dupa ce se angajeaza trup si suflet intr-o cura psihanalitica. Poate fi, deci, un semn bun. Broasca testoasa
Iata un animal pe care cu greu il putem asocia cu ceva. La Chinezi broasca testoasa este un simbol al sacralitatii si duce la ideea de Oracol deoarece existau, in vechime, oracole in care se foloseau carapace de broasca testoasa. Pentru Jung, broasca testoasa ar sugera inconstientul colectiv, animal, un "etaj" evolutiv pe care il asuma specia. La Freud carapacea broastei testoase poate duce la ideea de aparare sau de retragere narcisica la sinul mamei. Sarpe
Sarpele este cel mai uzitat simbol sexual. Conform Bibliei el este seducatorul, creatura cea mai perfida care ii impinge pe stramosii nostri la pacat. De aici ideea de tentatie sau inclinatie imorala. Prin urmare el este simbolul inconstientului animal, al refulatului sexual. Dar sarpele este si un simbol al transformarii deoarece el isi schimba pielea periodic. La Isus el reprezinta intelepciunea si prevederea. La Greci sarpele este sacru si asociat cu zeul medicinei. Cutremur
Cutremurul este visat fiarte des si asociat cu alte cataclisme devastatoare: incendiu, potop etc. Probabil ca provine din literatura biblica legata de Apocalipsa. Teama de cutremur este indusa si de mass-media prin anunturile dese de cutremure si de primejdia unui cutremur devastator iminent in Romania. Visele de cutremur p ot anunta schimbari majore in viata cuiva: divorturi, decese, rupturi emotionale etc.Asociate cu refularea agresivitatii, aceste vise reduc in prim plan inclinatiile distructive ale visatorului. Desigur ca si aceste vise, ca sa fie interpretate, trebuie sa recurgem la asociatiile visatorului.
Cada cu apa
Apa este un simbol complex in vise. Daca nu se refera la ceva personal, atunci poate fi asociata cu foarte multe idei. Una din aceste idei este inspirata de ritualul botezului in crestinism. Deci, apa spala pacatele, ea curata. Dar ideea de curatare are si o conotatie agresiva, asa ca fiti atenti atunci cind visati apa deoarece poate fi o trimitere la instinctele voastre agresive. Acumularea energiei acestor instincte poate fi reprezentata in vis prin potop. Potopul care curata totul dar, curios, ne ocoleste pe noi. Apa sugereaza si caracterul perisabil al tuturor lucrurilor. Nimic nu dureaza in acest univers. Adeseori, in filmele lui Tarkovski, apa traduce ideea de descompunere, de destramare, de anihilare. Obiecte disparate, fragmente, plutesc pe o apa curgatoare. Totul este trecator, nu dureaza. De aici sentimente de melancolie, de tristete, depresie etc. Apa este asa cum am mai spus o aluzie la botez. Cada cu apa devine astfel fintina baptismala de care vorbeste Jung in special in lucrarea sa "Psihologie si alchimie". (Mai multe detalii despre Jug si psihologia sa in revista OMEN nr. 10). Procesul alchimic, de unde sint extrase simbolurile fintinii baptismale, este similar cu procesul de individuatie la Jung. Fintina baptismala sugereaza astfel o etapa a acestui proces care simbolic reprezinta o moarte si o renastere. Omul vechi moare si se naste omul nou sau, in termeni psihologici, moare vechiul eu pentru a se naste unul nou. Marea Neagra
Simbolismul Marii negre este legate in primul rind de cel al apei. Deci, cititi despre simbolismul apei. In al doilea rind, marea este o aluzie la existenta amniotica, la vremea cind nu eram inca nascuti si la mama. Nu este intimplator ca in limba franceza, cu care se inrudeste romana, exista o similitudine fonetica intre mama si mare ("mere" si "mer"). Mama este cea care da viata si ingrijeste (hraneste, securizeaza).Un al simbol al marii este inconstientul care constituie, dupa Freud, originea (mama) constientului sau eului. Inconstientul este, psihologic vorbind, tot o mama. La Jung marea, oceanul trimit la ideea de inconstient colectiv. Inconstientul colectiv este salasul arhetipurilor. Unul din aceste arhetipuri este si cel al Sinelui sau Centrului pe care Jung il asimileaza cu experienta lui Dumnezeu in religii. Marea Neagra preia toate acest simboluri, dupa caz, si mai adauga ceva in plus. Cum culoarea neagra trimite la moarte (doliu etc.) trebuie sa ne gindim din nou la procesul de individuatie (vezi simbolismul apei in cada cu apa), la prima sa etapa care este nigredo sau trecerea la negru (disolutio, separatio), in limbaj psihologic disocierea eului. Aceasta disociere trebuie sa fie urmata de o noua sinteza care sa includa totalitatea personalitatii umane. Apa murdara
Simbolismul apei intra din nou in joc si va rog sa cititi articolul respectiv. Totusi, apa murdara trebuie sa mai insemne si altceva. Intr-un film fantastic un mag ii da eroului un pahar cu apa si ii cere sa fie la fel de pur ca si apa din pahar. Acesta observa ca apa din pahar este cam tulbure. Magul ii raspunde: "Ca si sufletul tau". Un suflet tulburat este agitat de stari si simtaminte contradictorii sau "necurate". Apa murdara poate sugera o stare interioara "murdara" pentru un visator care are un supraeu moral extrem de activ. Purificarea apei sugereaza astfel purificarea sufletului. Desi personal nu cred ca "purificarea sufletului" este ceva viabil, nu pot nega ca pentru multi oameni poate reprezenta un ideal. Apa verde
Verdele este culoarea vietii prin excelenta. Primavara, anotimpul unui nou inceput, totul inverzeste. Viata isi reincepe ciclul ascendent care culmineaza cu fructificarea verii. Este un proces care poate sugera in viata umana un nou inceput. Dar apa, asa cum am mai spus, imprumuta si din simbolismul general al apei. Faptul ca este verde ii adauga o noua dimensiune: aceea de resuscitare, de inviere, de renastere, de a lua totul de la inceput. Ciine/Catei
Aici trebuie facuta o precizare: visam catei sau ciini. In general ciinele este considerat cel mai bun prieten al omului, foarte credincios si devotat. Dar ciinii mai sugereaza si oameni rai care nu iti dau pace, care se tin scai de tine pina isi ating scopul. O tenacitate in rau. Daca acesti ciini sint catei poate fi o indicatie ca visatorul nu se teme de asemenea indivizi pe care ii trateaza oarecum de sus. Cum visul indica intotdeauna ce am dori sa facem, sa fim sau sa se intimple, ideea de mai sus s-ar putea interpreta ca dorinta a visatorului de a nu fi afectat de uneltirile oamenilor rautaciosi. Floare
Floarea este simbolul fructificarii, al fertilitatii. In psihologia lui Jung simbolizeaza Sinele. Dar floarea poate fi si un simbol al ceea ce este mai fin, mai rafinat in transmiterea unei informatii spirituale. O orhidee de China, de exemplu, sugereaza intr-un vis mostenirea filozofiei taoiste. Peste
Pestele este un simbol crestin prin excelenta. Isus Christos este pestele, conform sensului ascuns al cuvintului Ihtis (peste, in greceste). Deci, Salvatorul, Mintuitorul, cel de care se leaga sperantele de Viata vesnica ale crestinilor. Tot in crestinism pestele este si simbolul mortii si invierii - Ionas care este inghitit de un peste mare si apoi redat vietii este o alegorie a mortii si invierii si o prefigurarea a venirii lui Isus, a mesajului Vietii pe care il aduce Mintuitorul.Dar pestele ca animal al adincurilor acvatice este si o trimitere la inconstient. Pentru Jung ar putea simboliza continuturile inconstientului colectiv care tin de zestrea noastra filogenetica.Pestele este si un simbol falic. Datorita formei sale alungite poate conduce ideea de organ viril masculin la Freud si freudieni.Pestele este si numele unei zodii (a XII a din zodiac), si poate trimite astfel la o persoana anume din anturajul visatorului nascuta in Pesti. Inel
Inelul este simbolul unei legaturi. Inelul de logodna, inelul de casatorie etc. Prin forma sa rotunda el sugereaza totalitatea, intregul, unitatea. In casatorie se considera ca mirele si mireasa alcatuiesc o unitate mistica. Poate fi un simbol al Sinelui, la Jung. Si, desigur, un simbol erotic feminin la Freud si freudieni.
Conform teoriei lui Freud, visul ar fi o realizare deghizata, mascata a unei dorinte refulate, reprimate.
Iata mai multe explicatii stiintifice !
Visele reprezinta o oportunitate de autocunoastere. Ele sunt expresia prin care sufletul cauta sa mentina integralitatea fiintei noastra pe calea evolutiei personale, eliberandu-ne in acelasi timp de vechile atitudini care, tinandu-ne prizonieri ai trecutului, nu ne mai sunt de nici un folos. Singurul limbaj pe care-l cunoaste sufletul sunt simbolurile.
In general putem clasifica astfel visele:
1- VISELE SIMBOLICE
Personajele care apar in vis sunt adesea proiectii ale dorintelor care salasluiesc in noi si care reprezinta psihismul nostru, lumea trairilor noastre interioare (credintele, atitudinile, temerile, etc.)
Aceste personaje pot fi oameni necunoscuti sau pot fi persoane reale din anturajul nostru.
Cand in vis apar personaje cunoscute, care fac parte din cercul de relatii prezente in viata noastra, acestea au o semnificatie foarte particulara.
Astfel, in functie de subiectul visului, calitatile sau defectele pe care noi le atribuim celor care compun sfera relatilor noastre concrete ( rude, prieteni, cunoscuti, etc.) sunt de fapt trasaturi de caracter care ne apartin noua insine.
Se produce astfel o proiectie asupra altora a propriilor noastre trairi pe care nu le constientizam in viata de zi cu zi, sau nu vrem sa ni le recunoastem.
Diferitele personaje care ne populeaza visele nu sunt altceva decat simboluri care exprima realitati deja existente in lumea psihismului nostru.
Cu totii gazduim in fiinta noastra un "copil speriat ", un "parinte exigent ", un " profesor critic ", etc., o lunga lista de roluri pe care le jucam de-a lungul vietii.
Aceste roluri sunt proiectate in vis si interpretate de personaje simbolice cu scopul de a ne arata noua insine diversele aspecte ale fiintei noastre care trebuiesc avute in vedere pentru a fi analizate si ameliorate.
Fiecare personaj din vis devine astfel un simbol al unei stari de spirit, al unei credinte sau tendinte.
Subconstientul nostru regizeaza in fiecare noapte o piesa care are scopul de a ne introduce in atmosfera populata de rolurile noastre din viata si de a ne revela propria existenta cu conflictele si problematicile ei.
Este vorba, in final, de rolurile pe care noi le jucam in viata, dar care, in vis, sunt interpretate si atribuite celor care pentru noi au o semnificatie particulara.
Actorii din vis sunt purtatorii simbolici ai mesajului pe care subconstientul cauta sa ni-l transmita pentru a ne revela pe noi, noua insine./a>
2 - VISELE COMPENSATORII
Visele de compensatie sunt vise care " ne permit " sa comitem acte pe care nu indraznim sa le facem in stare de veghe, sau pur si simplu nu avem posibilitatea de a le realiza. Sunt vise de defulare, de multe ori cu tenta sexuala./a>
3 - VISE LEGATE DE STAREA DE SÃNÃTATE
Din astfel de vise putem afla ce stari emotionale stau la baza indispozitiilor noastre.Puterea mintii este atat de mare incat atunci cand nutrim ganduri negative (manie, invidie, razbunare, gelozie, suparare, ingrijorare, frica, etc ) acestea influenteaza corpul in mod subtil, generand atitudini negative care afecteaza deci planul fizic.Visele din aceasta categorie au rolul de a ne pune in garda, de a ne alerta sau avertiza asupra pericolului de dereglare a armoniei interioare care poate pune in cauza buna functionare a organismului, deci sanatatea noastra.De asemenea, putem primi informatii, in vis, despre o indispozitie fiziologica sau chiar imbolnavirea unui organ.Este bine ca, analizand mesajul visului, sa luam masuri urgente pentru corijarea atitudinii noastre mentale in vederea prezervarii sau, dupa caz, ameliorarii starii de sanatate./a>
4 - VISE CARE VIZEAZÃ REZOLVAREA PROBLEMELOR
Problemele care ne afecteaza in timpul zilei ies la iveala noaptea, in vis, din adancul subconstientului. Acesta ofera solutii pe care noi nu le-am imaginat in stare de veghe.Sunt bine cunoscute exemplele unor mari personalitati din lumea stiintei sau artelor, care datoreaza succesul realizarilor de exceptie, "sfaturilor" pe care le-au primit in vis .Secventele din vis nu sunt aleatorii.Prima scena este subiectul principal al conflictului, fiecare scen generind o alta pana la cea finala care aduce adesea solutia sau ne arata un drum, o cale de urmat pentru a gasi rezolvarea problemei respective./a>
5 - VISE TELEPATICE
In visele telepatice actiunea care se deruleaza poate fi o punere in scena a unei situatii reale, care se petrece efectiv in chiar momentul in care are loc visul.
Poate fi vorba despre un eveniment care se petrece la mare distanta ( poate chiar pe cealalta parte a globului ) sau in viata unei alte persoane.
Este o perceptie pe care o avem in astral despre o actiune care se desfasoara in lumea fizica.Se mai poate ca perceptia pe care o avem sa nu se refere la un fapt, o actiune concreta ci la trairile ( frici, bucurii, etc. ) unei alte persoane care ni se transmit in mod telepathic. E bine sa interpreta acest gen de vise din ambele puncte de vedere./a>
6 - VISE PREMONITORII
Acestea reprezinta informatii sau intamplari care se petrec in vis inainte ca ele sa se manifeste in realitate in lumea exterioara.De multe ori aceste vise exprima doar tendinta pe care ar urma-o evenimentele vietii reale daca ele ar urma cursul lor din viata curenta.Subconstientul nostru capteaza evenimente, fapte, vibratii, tendinte si le interpreteaza fara ca constientul nostru sa poata interveni.
Visul aduce toate acestea la suprafata.De retinut ca pe un factor extrem de important : noi putem influenta in mod constient cursul evenimentelor dar daca NU o facem, atunci "premonitia" se realizeaza. Aceasta schimbare a cursului evenimentelor presupune o atitudine de transformare interioara, de motivatie si actiune.Idealurile, valorile, scopurile, telul nostru in viata sunt subiectele favorite ale viselor din aceasta categorie.Ele ne arata valorile noastre reale, cele care ne fac cu adevarat fericiti, care ne aduc cu adevarat armonie si echilibru launtric.
Daca in realitate ducem o viata pe care in adancul nostru o respingem, visele ne vor arata acest lucru, invitandu-ne sa luam masurile necesare pentru a fi in armonie cu adevarata noastra fiinta.Ele ne vor arata distanta dintre aspiratii si posibilitati./a>
7 - VISE LUCIDE
Acestea reprezinta o categorie foarte speciala de vise.sunt vise in care stim ca visam si putem sa schimbam prin vointa cursul visului.Astfel in loc sa asistam ca spectatori ai propriului nostru film din vis, devenim regizorii acestuia.Acest tip de vise ne releva capacitatile corpului nostru astral. Astfel, in acest tip de vise putem calatori oriunde, depasi limitele materiei si folosi vointa pentru a actiona fara limitari.In lumea astrala intalnim exact aceeasi situatie ca in lumea realitatii fizice. Acolo exista, de asemenea, grade diferite de dezvoltare, de traire spirituala si putem intalni nivele mai inalte sau mai joase de evolutie.Putem realiza contacte cu alte suflete si schimba mesaje, asa cum o facem in lumea "reala" fizica./a>
8 - COSMARURI
Cosmarurile care se repeta reprezinta ultima solutie pe care o are subconstientul de a ne arata ca ceva ce nu reusim sa intrezarim in noi insine trebuie revelat si inteles.In acest caz actiunea este mult mai importanta decat trairile si emotiile asociate acesteia. 41792dhc76jov5s
Visele si psihanaliza
Conform teoriei lui Freud, visul ar fi o realizare deghizata, mascata a unei dorinte refulate, reprimate.
El are un continut manifest, constituit din datele explicite apartinand visatorului ( imagini, sentimente, idei, impresii, pe care visatorul si le aminteste la trezire) si continutul latent, ansamblul de informatii inconstiente care sunt la originea visului si la care nu avem acces decat ca rezultat al interpretarii psihanalitice a visului. De fapt este acelasi continut care se exprima de maniera diferita.
Interpretarea psihanalitica a visului ar consta tocmai in restituirea dorintei refulate.
Ceea ce Freud numeste cenzura este un fel de instanta superioara care are privilegiul de a permite constiintei accesul la anumite tendinte ale subiectului in cauza.
Anumite vise insa, par a nu se supune modelului propus de Freud.
Astfel este cazul viselor angoasante, a cosmarurilor, pe care el le trateaza ca pe tulburari mentale precum fobia sau nevroza, considerand ca emotia resimtita poate sa nu fie in raport cu contextul intrinsec al elementelor onirice.
Visul apare ca un fel de rebus, un cumul de semne codificate si nu ca o insiruire de imagini independente.Trama onirica, cantitatea impresionanta de asociatii care apar in imaginile prezente in vis, este subordonata catorva idei fundamentale, ganduri de baza.
Visul este o forma de gandire distincta de cea din starea de veghe constienta, care are rolul de a sustrage cenzurii elementele visate.
El este considerat un fel de substitut al unei scene infantile modificate prin transfer si actualizate in prezent. Este vorba despre o regresie care imbraca mai multe forme si expresii, de la pasajul de la o instanta psihica spre o alta, la "retrairea" unei satisfactii din trecut si pana la exprimarea unei "expresivitati primitive".
Doua procese intra in joc (de care am mai amintit deja): procesul primar care este legat de functionarea inconstientului ce tinde spre mentinerea si afirmarea "identitatii de perceptie" si procesul secundar caracteristic constientului care tinde spre "identitatea de gandire".
Studierea si interpretarea viselor, in scop profilactic, de catre psihanaliza este un procedeu "revolutionar" pe care Freud il introduce in stiinta psihicului uman - psihologia.
Intr-un fel psihanaliza se aseamana cu metoda populara de talmacire a viselor ( metoda descifrarii) prin aceea ca face o analiza a visului element cu element si in final se ofera un sens general.
Dar, in timp ce metoda populara propune o cheie de simboluri mai mult sau mai putin arbitrara, psihanaliza utilizeaza simbolurile individuale ( deseori evidentiate prin metoda asociatiilor libere de idei) care sunt deci specifice pentru un individ anume.
Ulterior Jung va completa aceasta analiza introducand notiunea de arhetip, un fel de simbol colectiv, precum si metoda asociatiei dirijate de idei.
Cateva simboluri in vise
Mireasa
Atunci cind te visezi mireasa exista o interpretare tipica in traditia populara, care afirma ca este un semn rau, de moarte. Probabil ca se porneste de la inversiunea culorilor: albul rochiei de mireasa este considerat negru - un simbol al doliului. Deci, fie anuntul mortii tale, fie al unei persoane foarte apropiate. Nu am intilnit asemenea vise in practica analitica. Dar cu siguranta ca ele nu anunta moartea. Sau daca este sa raminem pe teritoriul acestei interpretari poate fi vorba de o moarte simbolica, initiatica. Dupa cum mireasa paseste intr-o noua viata dupa maritis, la fel analizatul incepe o noua viata dupa ce se angajeaza trup si suflet intr-o cura psihanalitica. Poate fi, deci, un semn bun. Broasca testoasa
Iata un animal pe care cu greu il putem asocia cu ceva. La Chinezi broasca testoasa este un simbol al sacralitatii si duce la ideea de Oracol deoarece existau, in vechime, oracole in care se foloseau carapace de broasca testoasa. Pentru Jung, broasca testoasa ar sugera inconstientul colectiv, animal, un "etaj" evolutiv pe care il asuma specia. La Freud carapacea broastei testoase poate duce la ideea de aparare sau de retragere narcisica la sinul mamei. Sarpe
Sarpele este cel mai uzitat simbol sexual. Conform Bibliei el este seducatorul, creatura cea mai perfida care ii impinge pe stramosii nostri la pacat. De aici ideea de tentatie sau inclinatie imorala. Prin urmare el este simbolul inconstientului animal, al refulatului sexual. Dar sarpele este si un simbol al transformarii deoarece el isi schimba pielea periodic. La Isus el reprezinta intelepciunea si prevederea. La Greci sarpele este sacru si asociat cu zeul medicinei. Cutremur
Cutremurul este visat fiarte des si asociat cu alte cataclisme devastatoare: incendiu, potop etc. Probabil ca provine din literatura biblica legata de Apocalipsa. Teama de cutremur este indusa si de mass-media prin anunturile dese de cutremure si de primejdia unui cutremur devastator iminent in Romania. Visele de cutremur p ot anunta schimbari majore in viata cuiva: divorturi, decese, rupturi emotionale etc.Asociate cu refularea agresivitatii, aceste vise reduc in prim plan inclinatiile distructive ale visatorului. Desigur ca si aceste vise, ca sa fie interpretate, trebuie sa recurgem la asociatiile visatorului.
Cada cu apa
Apa este un simbol complex in vise. Daca nu se refera la ceva personal, atunci poate fi asociata cu foarte multe idei. Una din aceste idei este inspirata de ritualul botezului in crestinism. Deci, apa spala pacatele, ea curata. Dar ideea de curatare are si o conotatie agresiva, asa ca fiti atenti atunci cind visati apa deoarece poate fi o trimitere la instinctele voastre agresive. Acumularea energiei acestor instincte poate fi reprezentata in vis prin potop. Potopul care curata totul dar, curios, ne ocoleste pe noi. Apa sugereaza si caracterul perisabil al tuturor lucrurilor. Nimic nu dureaza in acest univers. Adeseori, in filmele lui Tarkovski, apa traduce ideea de descompunere, de destramare, de anihilare. Obiecte disparate, fragmente, plutesc pe o apa curgatoare. Totul este trecator, nu dureaza. De aici sentimente de melancolie, de tristete, depresie etc. Apa este asa cum am mai spus o aluzie la botez. Cada cu apa devine astfel fintina baptismala de care vorbeste Jung in special in lucrarea sa "Psihologie si alchimie". (Mai multe detalii despre Jug si psihologia sa in revista OMEN nr. 10). Procesul alchimic, de unde sint extrase simbolurile fintinii baptismale, este similar cu procesul de individuatie la Jung. Fintina baptismala sugereaza astfel o etapa a acestui proces care simbolic reprezinta o moarte si o renastere. Omul vechi moare si se naste omul nou sau, in termeni psihologici, moare vechiul eu pentru a se naste unul nou. Marea Neagra
Simbolismul Marii negre este legate in primul rind de cel al apei. Deci, cititi despre simbolismul apei. In al doilea rind, marea este o aluzie la existenta amniotica, la vremea cind nu eram inca nascuti si la mama. Nu este intimplator ca in limba franceza, cu care se inrudeste romana, exista o similitudine fonetica intre mama si mare ("mere" si "mer"). Mama este cea care da viata si ingrijeste (hraneste, securizeaza).Un al simbol al marii este inconstientul care constituie, dupa Freud, originea (mama) constientului sau eului. Inconstientul este, psihologic vorbind, tot o mama. La Jung marea, oceanul trimit la ideea de inconstient colectiv. Inconstientul colectiv este salasul arhetipurilor. Unul din aceste arhetipuri este si cel al Sinelui sau Centrului pe care Jung il asimileaza cu experienta lui Dumnezeu in religii. Marea Neagra preia toate acest simboluri, dupa caz, si mai adauga ceva in plus. Cum culoarea neagra trimite la moarte (doliu etc.) trebuie sa ne gindim din nou la procesul de individuatie (vezi simbolismul apei in cada cu apa), la prima sa etapa care este nigredo sau trecerea la negru (disolutio, separatio), in limbaj psihologic disocierea eului. Aceasta disociere trebuie sa fie urmata de o noua sinteza care sa includa totalitatea personalitatii umane. Apa murdara
Simbolismul apei intra din nou in joc si va rog sa cititi articolul respectiv. Totusi, apa murdara trebuie sa mai insemne si altceva. Intr-un film fantastic un mag ii da eroului un pahar cu apa si ii cere sa fie la fel de pur ca si apa din pahar. Acesta observa ca apa din pahar este cam tulbure. Magul ii raspunde: "Ca si sufletul tau". Un suflet tulburat este agitat de stari si simtaminte contradictorii sau "necurate". Apa murdara poate sugera o stare interioara "murdara" pentru un visator care are un supraeu moral extrem de activ. Purificarea apei sugereaza astfel purificarea sufletului. Desi personal nu cred ca "purificarea sufletului" este ceva viabil, nu pot nega ca pentru multi oameni poate reprezenta un ideal. Apa verde
Verdele este culoarea vietii prin excelenta. Primavara, anotimpul unui nou inceput, totul inverzeste. Viata isi reincepe ciclul ascendent care culmineaza cu fructificarea verii. Este un proces care poate sugera in viata umana un nou inceput. Dar apa, asa cum am mai spus, imprumuta si din simbolismul general al apei. Faptul ca este verde ii adauga o noua dimensiune: aceea de resuscitare, de inviere, de renastere, de a lua totul de la inceput. Ciine/Catei
Aici trebuie facuta o precizare: visam catei sau ciini. In general ciinele este considerat cel mai bun prieten al omului, foarte credincios si devotat. Dar ciinii mai sugereaza si oameni rai care nu iti dau pace, care se tin scai de tine pina isi ating scopul. O tenacitate in rau. Daca acesti ciini sint catei poate fi o indicatie ca visatorul nu se teme de asemenea indivizi pe care ii trateaza oarecum de sus. Cum visul indica intotdeauna ce am dori sa facem, sa fim sau sa se intimple, ideea de mai sus s-ar putea interpreta ca dorinta a visatorului de a nu fi afectat de uneltirile oamenilor rautaciosi. Floare
Floarea este simbolul fructificarii, al fertilitatii. In psihologia lui Jung simbolizeaza Sinele. Dar floarea poate fi si un simbol al ceea ce este mai fin, mai rafinat in transmiterea unei informatii spirituale. O orhidee de China, de exemplu, sugereaza intr-un vis mostenirea filozofiei taoiste. Peste
Pestele este un simbol crestin prin excelenta. Isus Christos este pestele, conform sensului ascuns al cuvintului Ihtis (peste, in greceste). Deci, Salvatorul, Mintuitorul, cel de care se leaga sperantele de Viata vesnica ale crestinilor. Tot in crestinism pestele este si simbolul mortii si invierii - Ionas care este inghitit de un peste mare si apoi redat vietii este o alegorie a mortii si invierii si o prefigurarea a venirii lui Isus, a mesajului Vietii pe care il aduce Mintuitorul.Dar pestele ca animal al adincurilor acvatice este si o trimitere la inconstient. Pentru Jung ar putea simboliza continuturile inconstientului colectiv care tin de zestrea noastra filogenetica.Pestele este si un simbol falic. Datorita formei sale alungite poate conduce ideea de organ viril masculin la Freud si freudieni.Pestele este si numele unei zodii (a XII a din zodiac), si poate trimite astfel la o persoana anume din anturajul visatorului nascuta in Pesti. Inel
Inelul este simbolul unei legaturi. Inelul de logodna, inelul de casatorie etc. Prin forma sa rotunda el sugereaza totalitatea, intregul, unitatea. In casatorie se considera ca mirele si mireasa alcatuiesc o unitate mistica. Poate fi un simbol al Sinelui, la Jung.