INSPECTORATUL ŞCOLAR JUDEŢEAN GORJ
Olimpiada de limbă, comunicare şi literatură română
Clasa a VI-a
Etapa pe localitate-25.01.2014
Citeşte cu atenţie următoarele fragmente care cuprind două texte lirice:
„Cad fulgii şovăielnici în stoluri fără număr,,, Totu-i alb în jur cât vezi
Din nevăzute urne ei cad pe albul umăr Noi podoabe pomii-ncarcă
Al dealurilor prinse de-o crustă argintie. Şi vibrează sub zăpezi
Oştiri de nori aleargă... [...] Satele-adormite parcă.
Doamna iarnă-n goană trece
În caleşti de vijelii
Cad fulgii şovăielnici, aşa cum în poveste Se turtesc pe geamul rece
Cad stropi de piatră scumpă, uşor şi leneş, peste Nasuri cârne şi hazlii.
Un strălucit războinic, cuprins de-o vraje adâncă. Prin odăi miroase-a pâine,
A fum cald şi amărui.
Zgreapţănă la uşă-un câine
Cad flori de-argint, de spumă pe lunca-n sărbătoare, Să-şi primească partea lui.[…]
Şi vânturile potolite întinsurile-alintă, Iar bunicul desfăşoară
Şi fluturi albi s-adună în pâlcuri orbitoare, [...]" Basme pline de urgie,
(Ion Barbu, Fulgii) Basme care te-nfioară
Despre vremi de-odinioară
Vremi ce nu or să mai vie."
(Nicolae Labiş, Iarna)
Răspunde corect tuturor cerinţelor formulate în sarcinile de lucru:
a. Lectură - 80 de puncte
I Înţelegerea textului ( 16 puncte )
1. Precizează două caracteristici comune ale celor două fragmente propuse, având în vedere că ambele reprezintă tablouri de natură. (4 p.)
2. Explică, în 6-8 rânduri, titlul fiecărei poezii. (12p.)
II. Scriere despre textul literar ( 25 de puncte )
Într-o compunere de 15 – 20 de rânduri, prezintă particularităţile unei descrieri literare în versuri (tablou), utilizând, pentru exemplificare, secvenţe din ambele texte propuse.
În redactarea compunerii, vei avea în vedere:
-evidenţierea a cel puţin două trăsături ale descrierii artistice evidente în textele date;
-identificarea a cel puţin două imagini artistice în fiecare text;
-comentarea semnificaţiei a două figuri de stil diferite în fiecare text.
III.Scriere imaginativă ( 25 de puncte)
Valorificând mesajul fiecăruia dintre cele două texte, alcătuieşte o compunere descriptivă, de 20- 25 de rânduri, în care să utilizezi şi următoarele secvenţe din textele propuse: oştiri de nori, lunca-n sărbătoare, satele adormite, fum cald şi amărui.
Pentru a obţine punctajul maxim, vei avea în vedere următoarele repere:
- propunerea unui titlu sugestiv;
- respectarea relaţiei dintre titlu şi conţinutul compunerii;
- utilizarea descrierii ca moduri de expunere;
- introducerea în compunere a tuturor structurilor indicate;
- utilizarea originală a unor figuri de stil învăţate.
REDACTARE ( pentru ambele compuneri - II şi III: 14 puncte ).
-respectarea regulilor de ortografie şi de punctuaţie, aşezarea în pagină a textului, utilizarea unui stil adecvat acestui tip de compunere.
Vei primi punctajul pentru redactare, dacă fiecare compunere se încadrează în numărul de rânduri cerut.
b. Practica raţională şi funcţională a limbii ( 10 puncte )
1. Găseşte, în fiecare text, câte două cuvinte derivate ( 6p)
2. Identifică, în ambele texte, câte un cuvânt cu diftong (4p)
c. Elemente de construcţie a comunicării (20 puncte)
1. Transcrie, din fiecare text, câte două substantive, aflate în cazuri diferite, precizând aceste cazuri. (4 p.)
2. Alcătuieşte enunţuri potrivite pentru a ilustra funcţiile sintactice de nume predicativ şi atribut verbal pentru verbul la modul infinitiv a primi. (8 p.)
3. Explică folosirea, în fiecare text, a cratimei, în două situaţii la alegere. (8 p.)
Timpul de lucru este de 3 ore.
Punctajul total este de 120 de puncte.
10 puncte din oficiu. Succes!
Funda?
Bună!
N-ai precizat din ce an doreşti subiectele, ce etapă,...
Vezi subiectele date la linkul următor ( selectezi clasa a 6-a, subiecte şi bareme, respectiv etapa dorită ) :
http://www.olimpiade.ro/disciplina/romana
Toate cele bune.