Intitulindu-dii de primavara
«i unele dintre poezii rapsodii (vezi, de ex., Rapso-i, Rapsodii de vara, Rapsodii de toamna), G. To-
pirceanu impune, de la inceput, cititorului atent, cultivat, o conventie. Pentru ca rapsodia este creatia unor rapsozi (gr. rhapsodos), poeti-cintareti care recitau, in cetatile antice, lungi fragmente narative, legate intre ele printr-un fir epic, printr-o intriga eroica si printr-un erou central. Stilul rapsodic presupune amploare, gesticulatie larga, solemnitate, avint eroic.
Or, daca avem in vedere Rapsodii de toamna constatam ca lumea care le populeaza apartine universului marunt, „gize", „flori intirziate", pisari si plante car© traiesc emotia mereu repetata a sosirii toamnei. Este adevarat ca poetul are un remarcabil simt dramatic, cele cinci parti ale poemului constituindu-se in cinci tablouri sau scene in care personaje diverse intra, isi debiteaza replica si dispar, colorind atmosfera si intretinind suspens-\xl pina in final. La inceput totul nu este decit „o veste" care „a facut senzatie", „un zvon", „alta veste stranie", inca incerte („cica", „spun"), dar suficiente pentru a stirni nelinistea: „Toti ciulinii pe carare / Fug cuprinsi de panica", frunzele pornesc in.„bejanie".
In scena a doua, vietatile se string intr-un fel de adunare, cu vorbitori importanti („un lastun, in Trac"), cu un public divers („broscoii din rastoaca", „lisitele", „cocostircii"), cu un alt orator amuzant („Un tintar nervos si foarte /Slab de constitutie"), cu fortele de mentinere a ordinei aflate la datorie („...un erele / Politai din nastere"). Atmosfera tensionata provoaca si victime: „O pastaie de sulcina /A facut explozie". Decorul si personajele se schimba in scena a treia, dominata de eleganta unor fiori (dalia, petuniile) si de nelinistea altora (floarea-^soarelui) si a gizelor (gargarita, molie, greier). Scena se incheie, din nou, cu o „poanta": Barbatul gargaritei este gasit „mort de inanitie", iar ea pleaca „sa anunje / Cazul Ta politie". Intr-un alt colt din natura, buruienile incearca sa scape de la pieire alegind calea pocaintei, a calugariei, in timp ce „rumenele lobode aleg calea unei vieti mai libertine, spre indignarea matragunei care il delega pe brusture „Sa le spuie-n fata una / Care sa le usture". Aici, „poanta" este inlocuita cu un fin portret, plin^de gratie, al libelulei.
In fine, cu un exceptional simt al gradatiei, poetul pune surdina miscarii, agitatiei, nelinistilor si infatiseaza, in toata grandoarea ei, venirea Toamnei „Zina melopeelor, / Spaima florilor si Doamna / Cucurbitacelor". Stilul aici este rapsodic, dar in maniera parodica. Sa nu uitam ca Topirceanu a publicat un volum de Parodii originale, imitind, deci, cu stiinta si prin exagerare modele poetice dintrebuie cele mai diverse. Mai mult, poetul izbuteste sa creeze imagini diametral opuse pentru aceleasi realitati. Sa comparam de exemplu, imaginea majestuoasa a toamnei de aici cu aceea din Balada unui greier mic: „A venit asa, deodata, / Toamna cea intunecata./ Lunga, slaba si zaluda, / Botezind natura uda / C-un ma-nunchi de ciumafai". S-a observat, de asemenea, tendinta poetului de a-si reprima pornirile sentimentale, de a insoti cu un zimbet, uneori amar, o situatie grava, dramatica. Tehnica „poantei", a contrastului, a finalului neasteptat o practica Topirceanu cu succes si in alte poezii. Asa, de pilda, in Acceleratul, constructia este asemanatoare cu cea din Rapsodii de toamna; zgomotul infernal facut de masina de fier care tulbura linistea cringului si a luncii provocind spaima intre vietatile mari si mici este comentat cu indiferenta si raceala, flegmatic aproape de un pui de pitigoi: „-Cine-i? C&-i? Ce-a fost pe-aici? 7 Ciripesc^ cu glasuri mici / Cinteze si pitulici. / Doar un pui de pitigoi, / intr-un virf de fag pitic,/ Sta cu penele vilvoi / Si facind pe suparatul: / -Ce sa fie? Nu-i nimic, / A trecut Acceleratul...".
Sa fie Rapsodii de toamna o poezie despre natura? Da, s-ar putea raspunde, caci poetul surprinde un moment al anului, un anotimp, si reactiile vietatilor si plantelor la sosirea acestuia, ceea ce isi are corespondentul in poeziile despre natura ale lui Vasile Alecsandri sau, mai apropiat, George Cosbuc. In plus, G. Topir-ceanu are cunostinte de naturalist, „inventarul" fiintelor mici, al vegetalelor, al pasarilor si animalelor fiind extrem de bogat, iar notatia „realista" deosebit de exacta. Dar, in acelasi timp, lumea „celor care nu cuvinta" apare umanizata, fie prin procedeul comun al personificarii, adica al atribuirii de calitati omenesti unor elemente non-umane („florile soptira", „un saicim privi", „plopii si rasurile spun", „un lastun in frac apare." „ca sa tie o cuvantare, „broscoii... il insulta" etc.) fie - si aici Topirceanu reuseste o a-devarata performanta.- prin transpunerea, in lumea vegetalelor si a vietatilor din natura, a atmosferei de tristeti si nelinisti, de birfe si zvonuri, a targului moldovenesc de altadata, „locul unde nu s-a intimpiat nimic" aflat mereu in asteptarea unui eveniment, unui fapt senzational, iesit din comun. Prezenta eretelui „politai din nastere" care aresteaza pe cineva „pentru siguranta statului", explozia, „in surdina", a unei pastai de sulcina („sulfina" - „planta ierboasa comuna, din fam. Leguminosae, cu flori galbene, placut mirositoare"), „regretele" petuniilor, teama florii-soarelui „C-au sa-i cada in tarina / Dintii de mizerie" sint doar citeva exemple ale acestui transfer dinspre lumea umanului si a socialului spre aceea a vegetalului si animalului.
Asemenea slefuitorului de cristale care scoate din sticla fara valoare sclipiri si forme neasteptate, Topirceanu a trudit indelung asupra cuvintelor care, imbinate in versuri si strofe, lasa impresia Hhei lejeritati si spontaneitati deosebite. Pentru a ajunge aici, poetul a pus in joc intreaga sa maiestrie. Spre a i-o surprinde si intelege, trebuie sa urmam „cheia" de lectura pe care el insusi o sugereaza: „Cind imi citesti poemele si proza / Gindeste-te la geamul lui Spindza".
Nus exaBatranul Dan traieste in mijlocul naturii, intr-o pestera din munti,visand cu nostalgie la anii gloriosi ai tineretii,cand veghea la hotarele tarii. Intr-o zi,el aude cevorbesc doi stejsri despre navalirea tatarilor, care treceau tara tara prin foc si sabie. Nevenindu-I sa creada cele auzite, el vede prezenta amenintatoare a vulturilor si a uliilor, pasarile de prada care vestesc apropiere mortii.
Atunci, lunandu-si palosul. Ia hotararea de a porni la lupta.
P...ct daca asta e mi la zis un ppr:
Mariia_5214 întreabă: