| AdeSkumpa a întrebat:

Cine stie unde pot gasi modele de teza la romana sem. 1 clasa a 5-a, in afara de didactic.ro?

Răspuns Câştigător
| Stancu_Partene_Rodica_1972 a răspuns:

Timpul efectiv de lucru este de 50 de minute.
 Din oficiu se acordă 10 puncte.
Subiectul I: Citeşte cu atenţie textul dat:
Și păsările se-nțeleg între ele. D-ta, spre pildă, auzi ciripind o rândunică, crezi că i-a venit, așa, un gust să facă gălăgie, în vreme ce dânsa dă povețe puișorilor ei: „Nu ieșiți la marginea cuibului!" „Nu strigați când nu sunt eu cu voi!" „Tst! pisica!" O vrabie ciripește pe gard. D-tale puțin îți pasă. Și ei, biata! i-a sărit inima din loc: „Uliul!" În nopțile cu lună asculți privighetoarea, — te încântă; ajungi să crezi că pentru tine își revarsă în gâlgâiri ploaia de mărgăritare. Nici nu bănuiești că-și plânge numai dragostea ei
Așa, mulțumită gaiței mele, am ascultat, deunăzi, o convorbire între un măcăleandru și-un scatiu. Să v-o spun.
„Cioc! cioc! cioc!" se aude de departe. Măcăleandrul zice:
— E ciocănitoarea!
— Ciocănitoarea, răspunse scatiul, ce-o fi ciocănind mereu?
— Caută veverița, îl desluși măcăleandrul.
— Veverița? De ce?
— Urâți îmi sunteți voi, scatiii, că nu știți nimic. Nu-i cunoști povestea? Să ți-o spun!
— Demult, m-asculți, scatiule? începu măcăleandrul, demult tare, la-nceput, pe când oamenii erau puțini de tot, și poamele și mai puține, veverița a dat, într-o bună zi, peste un pom ciudat, dăduse, frate, peste alun. Și și-a umplut scorbura de cu toamnă. Tocmai se bucura că dăduse norocul peste dânsa, când, într-o bună dimineață, se zgârie la un picior într-o coajă. Caută, — coajă de alună! De unde? că ea nici nu se atinsese încă de merindele strânse. Cercetează: un sfert de alune mâncate! S-a pus la pândă, să prindă pe hoț. S-a ghemuit în fundul scorburii, una cu copacul, și-a așteptat. Ce era? Ciocănitoarea, cum o vezi: sai ici, vâră-te colea, dă de scorbură, în scorbură de alune, și, cum e iscusită, Craț! iaca și miezul. Bun! Craț-craț-craț, s-a pus pe mâncat. În dimineața când o pândea veverița, a sosit tot așa zglobie, dar de-abia intră în scorbură, că veverița se repezi. Ciocănitoarea vroi s-o zbughească afară, dar veverița o prinsese de coadă! Dă-i în sus, dă-i în jos, lasă coada, ca șopârla, în laba veveriței, și pe ici ți-i drumul. Mai târziu, când i-a venit inima la loc și s-a văzut fără coadă, s-a întors la veveriță să se roage de dânsa. N-a mai intrat în scorbura ei și, smerită, a bătut cu ciocul: Cioc! cioc! cioc! Dar veverița își mutase culcușul! De atunci mereu ciocănește la fiecare copac, dar nici că dă de răspuns...
(Emil Gârleanu-CIOC! CIOC! CIOC!) Răspunde la următoarele cerinţe: A. 1. Desparte în silabe cuvintele: păsările, ciocănitoare, cuibului, precizeaza nr. de litere, nr. de sunete, nr. de vocale, nr. de consoane si nr. de silabe. 6 puncte 2. Gaseste in text 3 cuvinte monosilabice, 2 cuvinte bisilabice si 1 cuvant plurisilabic. 6 puncte 3. Transcrie din textul dat trei cuvinte derivate. 6 puncte 4. Realizează familia lexicală a cuvântului: a cânta. 6 puncte 5. Formeaza o propozitie exclamativă, o propozitie enuntiativă, afirmativă şi o propozitie devoltată negativă interogativă. 6 puncte 6. Identifică în text cinci cuvinte din câmpul lexical al păsărilor. 6 puncte B. 7. Trascrie un fragment care conţine monolog. 6 puncte 8. Numeşte două personaje care participă la acţiune 6 puncte 9. Redactează în maximum 5 rânduri un alt final textului dat 10 puncte
Subiectul al II-lea(20 puncte)
Scrie o compunere de 7-10 rânduri folosind trei cuvinte din textul de mai sus
Notă! Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei -1 p.; coerenţa textului – 2 p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia -3 p.; punctuaţia – 2 p.; aşezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea – 2p)

3 răspunsuri:
| CristianMarius a răspuns:

Se da textul.
Zapada, ploaia, si-au dat mana
Alaturi bat cu pasii uzi tarana
Tarana s-a umflat, s-a-nbolnavit
A-ncremenit si-a capatat pe fata
lucioase triste posghite de ghieata


1. Transcrie din text un cuvant cu triftong si doua cu diftong.


2. Scrie sinonime pentru, uzi, tarana, a-ncremenit, triste.
sau
din "Caprioara" sa scrii ideile principle, ce este naratiunea, dintr-un text sa scoti diftongii si hiatul, sa desparti in silabe, sa faci o reclama, sa scrii etapele actiunii, familia lexicala, sa scrii prefixele si sufixele de la un cuvant, sa scrii cate litere si cate sunete au unele cuvinte, sa scrii sinonime si antonime, sa analizezi sintactic si morfologic niste verbe, sa extragi din textul dat niste comparatii si niste personificari...

| Dragonfly6 a răspuns:

Se dă un text. Se mai dau între 5-15 întrebări legate de text : de căutat diftong, triftong, hiat, cred că se dau cuvinte de desparţit in silabe, să scrii câte litere şi sunete au diferite cuvinte, să scoţi ideea principală si dacă este poezie să scoţi figuri de stil. Poate mai dă de analizat nişte verbe, substantive sau alte părţi de vorbire. La ultimul subiect se dă o compunere de x rânduri sau y cuvinte despre un peisaj, tabloul din poezie (dacă primeşti poezie) sau rezumatul unei lectii de litaretură. Aşa se dau mai nou tezele ( la mine la şcoală cel puţin) : gramatică + literatură.

| Dragonfly6 a răspuns:

Îţi dau un sfat: scrie cât mai frumos şi corect şi fii creativ/ă. Se pune accent şi pe acestea.