Li se predă la oră înainte semnificația lucrării.Sigur că multe este posibil să nu aibă o semnificație foarte filosofică. Poți include aici Cățeluș cu părul creț sau Somnoroase păsărele.
Dar ai poezii simboliste, ai Luceafărul și multe altele care au o semnificație ce nu poate fi contrazisă.Și e nevoie să ți le explice cineva, multe se inspiră din diverse mituri sau folosofii pe care copiii poate nu le știu, iar cu ocazia asta își extind universul culturii.
La orice materie trebuie să ți se explice lecțiile.La mate, fizică, biologie, info orice.Ce spui tu e ca și cum ai spune că nu ar trebui să se facă nimic la nimic dacă nu știe deja copilul despre ce e vorba.
Din pacate da, tot sistemul de invatamant e facut sa iti limiteze potențialul.
E o prostie. Sistemul de invatamant nu incurajeaza gandirea critica si creativitatea.
1. Isi da seama in text, si prin limbajul autorului ce a vrut sa spuna. Nu trebuie sa stai de vorba cu el ca sa stii.
2. Sunt depunctati dupa propriile opinii? Este vorba de cerinta. Daca ea spune sa-ti spui opinia este imposibil ca acel profesor sa te depuncteze. Decat daca ti-ai batut joc.
E un test al imaginatiei. Ce ti se pare gresit sa testezi oarecum inteligenta si creativitatea unui copil? Tehnica in sine, nu e deloc gresita si nu are absolut nicio legatura cu limitarea gandirii, chiar din contra. Problema nu apare din cauza tehnicii, problema apare din cauza factorului uman care este unul deloc inteligent. Problema e ca profesorii sunt de multe ori inapoiati si vor raspunsuri fixe, nu accepta varietatea, interpretarea copiilor si creativitatea lor. O sa iti dau un exemplu simplu : ajungi la liceu ca adolescent, inveti „Luceafarul" de Mihai Eminescu, si te intreaba profesoara care este tema poeziei, si ce vrea sa spuna poetul in lucrarea sa. Apoi, esti lovit de cel mai cretin raspuns posibil : conditia omului de geniu. Mi se pare mult mai rau la liceu si invatamantul superior. Se abereaza si se ofera niste informatii doar de dragul de a se vorbi, e o situatie rea.
Mai citeste odata. Ai dreptate, dar nu in totalitate. Nu e problema tehnica folosita, ci oamenii in general, oamenii care au autoritate ( in cazul asta, profesorii ). Care e statistica in care un om se naste inteligent? Nu prea mare. Care ar fi statistica in care un om inteligent ar lucra fix in domeniul invataturii? Si mai mic. E o discutie moarta oricum. Ceea ce spui tu este efectiv o caracterizare generala a lumii. Daca ai o alta idee de a face bani, ce nu implica scoala - facultate - job toata viata, 99% din oameni o sa te urasca si o sa iti sara in cap, deci nu se limiteaza doar la scoala gandirea unui om, este limitata peste tot atunci cand este inconjurat de oameni prosti.
Pentru ca asa e invatamantul din Romania, te invata numai prostii care nu te vor ajuta cu nimic
"De unde să știe un copil ce a vrut să spună cineva cu care nu a stat vreodată de vorbă despre lucrarea în cauză?"
Nu este necesar să fi stat de vorbă cu cineva pentru a înțelege ce vrea să spună. Ăsta este și scopul unei opere literare - să transmită un mesaj, o idee, o emoție, un sentiment al autorului. Dacă nu reușește să facă asta, la ce mai e bună? Dacă nu are niciun mesaj ori nu stârnește cititorului niciun sentiment, la ce mai e bună poezia respectivă?
În plus, tipul acesta de întrebări antrenează elevul să fie atent la simbolistica textului și să caute el însuși semnificația.
"Mai grav este că li se impune ce să scrie la test, prin lecțiile predate, iar dacă ei scriu ce părere au după mintea lor fragedă sunt depunctați drastic."
Majoritatea profesorilor te "depunctează drastic" doar dacă opinia ta este incredibilă de prost-gândită și lipsită de sens, astfel încât nu are absolut nicio valoare.
Este ca și cum cineva m-ar întreba ce înseamnă scena morții lui Edouard din "Contele de Monte-Cristo" și eu aș da-o pe extratereștii antici și vaccinuri. Ce punctaj să dai tu, ca profesor, pe o opinie ca asta?
Nu este o forma de limitare a gandirii.Aceasta intrebare ajuta foarte mult la logica si dezvoltarea gandirii, a vocabularului si a coerentei.La partea cu depunctarea pe teste si etc nici eu nu sunt de acord insa intrebarea in sine ii ajuta mult
Am stat multi ani in USA si le cunosc f bine sistemul.lor de predare a literaturii.Este complet opus fata de al nostru.Romanii sunt inca trubutari scolii sovietice si modelului stalinist de predare.Programa e total aiurea facuta iar copiii sunt obligati sa invete chestii de care nu au sa aiba niciun folos in viata lor viitoare. Cu asta am cam spus totul.
Da, pentru ca face ca o intrebare in care ti se cere opinia sa fie o intrebare cu un raspuns corect in experienta mea.
Da, practic proful iti cere parerea, insa tu trebuie sa ii sufli in ceafa ca sa nu te complici.
Asta e sistemul, nu ai ce face.Multi se plâng de lecțiile la romana că multe nu au logică(De exemplu poezia"Eu nu strivesc corola de minuni a lumii").Iar multi trebuie sa memoreze că în fraza X autorul a vrut să zică Y și să iei cuvânt cu cuvânt sa demonstrezi că asta a vrut să zică autorul.De asta tara asta e cum e. Oricum, după liceu nu o sa te mai lovesti de întrebări de genul asta
Înțeleg frustrarea ta. Este adevărat că uneori întrebările la școală pot părea restrictive și pot limita gândirea creativă a elevilor. Însă, învățarea despre interpretarea operei unui autor poate ajuta la dezvoltarea abilităților de analiză și înțelegere a textelor. Este important ca elevii să fie încurajați să-și exprime și să-și argumenteze propriile opinii, chiar dacă nu se pot pune în locul poetului. Educația ar trebui să ofere un echilibru între învățarea despre intenția autorului și încurajarea gândirii critice a elevilor.
anaadiaconu întreabă: