Anul acesta am terminat a 8a, fiind una din persoanele care au dat examenul pe noul model. Le voi lua in ordine si iti voi spune cam pe ce se pune accentul, unde poti pierde puncte foarte usor si alte sfaturi / lectii invatate din greseli.
A) Romana.
Dificultate generala : 5 / 10.
E destul de simplu modelul de subiect, insa iti trebuie enorm de multa atentie. La S1 ( partea A ) ai 5 exercitii de intelegere a textului (1 × de extras ceva dintr-unul din texte - in general cuvinte -, 3 × grila, 1 × corect / incorect), unul cu tiparele textuale (primesti un fragment si trebuie sa spui daca tiparul textual e cel narativ, descriptiv, argumentativ etc) - ex 6 - S1 A, unul in care trebuie sa precizezi o asemanare intre cele doua texte - ex 7 - S1 A, unul de exprimare a opiniei - ex 8 - S1 A si, in final, ex 9 - A, acolo unde trebuie sa gasesti o opera literara asemanatoare unuia dintre cele doua texte (se va preciza care din ele). La S1 B este gramatica. La S2 poate fi orice (compunere narativa, caracterizare, scrisoare, nota de jurnal etc). Am dat 5 / 10 dificultatii fiindca ai nevoie de enorm de multa atentie, mai ales cand iti verifici lucrarea, in rest e sub nivel mediu modelul de subiecte.
Sfaturi : Cand verifici lucrarea, chiar daca te gandesti ca la X exercitiu nu ai cum sa gresesti, asa ca mai bine mai citesti o data compunerea, da-ti una peste cap si citeste si exercitiile alea simple, cu tot cu enunt. (iti spun asta fiindca aici am gresit eu - majoritatea punctelor scazute de aici vin - 0, 05 a fost de la literatura / redactare)
La ex 7 / 8 / 9 - S1 A trebuie sa valorifici textul / textele. La ex 7, cel mai bine incepi cu " Sunt de parere (sau alta varianta) ca asemanarea dintre cele doua texte este data de (sau altceva) ". Trebuie sa precizezi clar asemanarea, urmand ca mai apoi sa prezinti pe scurt fiecare dintre cele doua fragmente. Ideea e ca, presupunand ca cel ce corecteaza nu a citit fragmentele - desi clar a facut-o -, el sa poata sa inteleaga despre ce e vorba in cele doua texte si de ce au ele in comun acel lucru. (poate fi o tema comuna, un sentiment, termeni specifici unui domeniu etc) La 8 nu e complicat. In general, va trebui sa iti exprimi opinia in legatura cu ceva, motivand unul din cele doua fragmente. (" Sunt de parere ca (sau alta varianta) X / Nu consider ca (sau alta varianta) X.
In primul rand - spui primul argument -. Detaliezi argumentul si, eventual, valorifici textul. (poti face asta printr-un citat sau cu o secventa de tipul " De exemplu, protagonistul / protagonista textului Y. - sau : In textul W.").
In al doilea rand. (la fel ca mai sus).
Concluzie. (optional)
Partea rea, daca folosesti acest format, este ca ai nevoie sa incepi un rand nou de minim 3 / 4 ori, ceea ce iti consuma spatiu (da, poti scrie pe alta foaie continuarea, insa probabil vei incerca sa te incadrezi in spatiu, argumentele iesind seci). O varianta ar fi si sa nu mai folosesti in primul rand si in al doilea rand. Poti avea si o structura de tipul : Sunt / Nu sunt de parere ca X, fiindca - argument 1 -. Detaliezi si, daca ai cum, valorifici. De asemenea, - argument 2 -. Detaliezi si valorifici. (cel putin unul din argumente trebuie valorificat) Daca vrei, incepi rand nou pentru concluzie. (nu am scris-o, e optionala) - Trebuie sa precizezi clar argumentele si sa dai citat / sa spui ca " in textul 1 / 2 - cel ce trebuia valorificat -.".
Ex 9. Cel mai bine incepi cu " Sunt de parere (sau alta varianta) ca o opera literara asemanatoare fragmentului din W de E este - Titlu - (daca stii, poti spune si numele autorului. Daca nu, mai bine nu scrii. Nu se depuncteaza ca nu l-ai scris, asadar mai bine nu scrii nimic, decat sa gresesti. La fel la numele personajelor. Nu stii sigur 100%, te referi la X folosind cuvinte precum " protagonistul / protagonista, prietenul / prietena veche a X etc. - explici rolul personajului, insa nu ii dai un nume, ca sa nu gresesti"). Asemanarea dintre cele doua texte consta in faptul ca. (dai clar asemanarea). In cel suport - prezinti succint fragmentul / poemul -, in timp ce in al doilea - prezinti succint textul propus de tine - (din nou, imagineaza-ti ca cel ce corecteaza nu a auzit in viata sa de textele acelea). Asadar, deosebirea dintre cele doua este data de / consta in faptul ca. (precizezi o diferenta intre ele) ".
La S2, in caz ca vei primi rezumat, fa-l rezumat (nu o povestire uriasa de o pagina, mai lunga decat fragmentul dat de ei) si in niciun caz nu incepe cu " in textul X. ". Intri direct in rezumat, nu pune nicio introducere. La scrisoare / jurnal nu uita lucrurile specifice (data, "draga X / draga jurnalule" etc. Le stii tu). La compunerea narativa asigura-te ca ai secventele cerute de ei (secventa descriptiva, narativa etc) si orice altceva mai scrie in enunt / la acele "-". (de exemplu, actiunea sa aiba loc undeva anume sau sa se petreaca candva anume).
La gramatica e simplu, doar ca iti trebuie atentie.
Cam atat despre romana, presupun.
B) Matematica.
Dificultate : 3 / 10. (e simplu, doar ca trebuie sa vezi rapid solutiile si sa fii atent / atenta)
S1 / S2 sunt simple. 12 grile, fiecare din ele punctata cu cate 5 puncte din 100 (sau 0, 5 din 10). Enorm. Dar e destul de simplu, cu putina atentie reusesti.
S3 : 6 probeleme, fiecare a cate 5 puncte din 100 (sau 0, 5 din 10), rezolvarea trebuie sa fie completa.
Ex 1 - in general o problema foarte simpla. De exemplu, X parcurge in prima zi W% din drum si 89 de km, in a doua R% din ce a ramas si 57 de km si in ultima restul de 32 de km. La subpunctul A va trebui cel mai probabil sa demonstrezi ca una din variabile poate avea o anumita valoare. (de exemplu, sa afli daca e posibil ca in a doua zi el sa fi parcurs 205 km) si la B sa afli valoarea primei variabile (in acest caz, cati km are drumul). Poate fi si cu paginile unei carti, cu o anumita suma de bani cheltuita sau cum erau cele cu flori si vaze / elevi si banci. (aici te va intreba cel mai probabil daca e posibil ca bancile sa fie 24 de exemplu la subpunctul A si la B iti va cere sa afli numarul de elevi / de banci / de elevi si de banci)
La 2 vei avea o expresie, la A va trebui sa arati cel mai probabil ca E (x) = ceva, iar la B sa calculezi E (5) de exemplu - Sau, oricum, ceva asemanator -
La 3 vei avea o functie. La A cel mai probabil va trebui sa calculezi f ( ceva) + / - f (ceva) si sa arati ca e egal cu altceva. La B poate fie sa iti ceara sa demonstrezi ca un punct apartine graficului functiei, sa afli intersectia cu axele OX / OY, o arie, o distanta etc
Ex 4 / 5 sunt probleme de geometrie in plan si ex 6 de geometrie in spatiu.
Sfaturi :
Atentie la grila (serios, o grila gresita valoreaza cat o problema de la S3 gresita complet), daca nu stii ceva sigur nu te grabi sa completezi, asteapta.
La sfarsit verifica lucrarea integral, recitind enunturile si reluand, oral, rationamentul demonstratiilor.
La geometrie alege varianta pe care o vezi prima. Chiar daca iti va lua 10 pagini sa demonstrezi un lucru simplu, nu pierde 10 minute incercand sa gasesti ceva mai eficient. Da, ar fi dragut sa alegi ceva simplu si usor, insa o varianta complicata e mai buna decat mult timp pierdut degeaba. Cat timp isi face treaba e ok, nu exista punctaj pe eficienta sa, ci pe corectitudine.
Incearca sa lucrezi mult la algebra si la geometria in spatiu anul asta. La algebra ca sa iti aduci aminte si sa iti fie simplu sa rezolvi, iar la geometrie ca sa vezi mai usor o anumita distanta, sa te acomodezi cu faptul ca figurile sunt mai complexe etc. Si la cea in plan ar fi bine sa mai repeti.
Concluzie : Scuze pentru raspunsul lung. Nu ai mult de pregatit. Se puncteaza atentia mai mult, nu constintele. Trebuie doar sa repeti materia, sa exersezi pe tiparul exercitiilor 7 m 8 / 9 - S1 A / S2 si sa citesti mult la romana. La mate trebuie sa exersezi, sa inveti teoremele si formulele. E un examen mult sub nivel mediu, iei peste 8, 5 lejer, insa iti trebuie enorm de multa atentie si rabdare. Daca ai nevoie de ajutor sau daca ai orice alte intrebari imi poti trimite un mesaj in privat si te ajut cu cel mai mare drag. Multa bafta!
*Da, stiu ca nu sunt metide de invatat eficient, insa am incercat sa iti explic modelul subiectelor si ceea ce se cere la romana, ca sa nu afli pe pielea ta atunci cand se afiseaza baremele. Cum am mai spus, examenul e mult sub nivel mediu, nu ai de ce sa iti faci griji, iei punctaj mare lejer daca intelegi ce se cere la fiecare exercitiu si daca esti atent / atenta.
Adi1987 întreabă: