Ex:… am făcut o greşeală / care nu se mai întoarce. Care greseala? Care nu se mai intoarce.
Atributiva este a 2-a propozitie (care nu se mai intoarce) introdusa prin pronumele relativ care.
Deci tot ce trebuie sa tii minte este ca atributiva tine locul unui atribut in propozitie si foarte important! determina un substantiv!
De exemplu:
"… am făcut o greşeală / care nu se mai întoarce."care greseala? – care nu se mai intoarce
II.REGENT:
1.substantive:
ex.:Turcii nu taie decât capetele / care se pleacă. Spunea poveşti / care fascinau pe oricine.
2.pronume:
Sunt aproape iertaţi aceia / care mărturisesc. Luaţi-o înainte voi, care cunoaşteţi drumul.
3.numeral:
ex.:I-am prins pe cei doi / care au furat.
III.CONECTIVE:
1.conjucţii subordonatoare: că, să, daca, de, ca să
ex.:Nu şi-a pus niciodată întrebarea / dacă fiecare lucru are un rost. A simţit nevoia / să-i mulţumească.
pronume relative: care, cine, ce, cît, ăl de, ceea ce
ex. : A început o poveste despre toate / câte s-au întâmplat. Îl uimeşte / ceea ce s-a îmtâmplat. Vine flăcăul / ăl de îl cunoşti.
3.adverbe relative: cum, unde, când.cum,cât (cu sau fără prepoziţie)
Ex.upă felul [în care vorbea] mi-am dat seama că minte. Păstrez în minte clipa / când am descoperit adevărul.
IV.TOPICĂ / PUNCTUAŢIE
1.AT stă de obicei după regentă.
Ex.:Spui vorbe /care mă dor.
2.AT poate fi intercalată în regentă
Ex.: Florile [al căror parfum îl simţi] sunt nişte frezii albe.
"Vântul [pe care îl lăsa în urmă] îndoia stejarii, frângându-i ca pe nişte nuiele."
Obs.: în regentă pot fi intercalate 2 sau mai multe AT (coordonate sau nu ):
Ex.: "Forţa vitală a acestor pământuri [cărora localnicii le spun "Baltă", / şi asupra cărora năvălesc ţăranii cu plugurile –] e de cea mai pură esenţă cosmică."
DeniiDenisa întreabă:
CordovanRaul întreabă: