Normal ar fi la 4 fără 10. Dar la 4 fără 10 acul orar nu se află exact la 4.
Acele 10 minute care mai sînt pînă la 4, înseamnă a 6-a parte dintr-o oră, adică un arc (unghi) de 60 de grade.
Mergînd pe distanţa orară dintre trei şi patru, avem 360 : 12 =30 de grade. Iar 30 : 6 ( proporţia la nivelul acului minutar) = 5.
Adică pînă ce acul minutar va străbate 60 de grade, cel orar va străbate 5 grade.
Deci cam cu 5 grade înainte de ora 4, cele două ace vor fi unul în prelungirea celuilalt.
Eu ţi-am trasat modalitatea de a o face şi algoritmul de calcul. Încearcă să pui şi tu puţin capul la contribuţie.
Şi timpul meu costă bani!
Aproximativ la ora 3:49:49. Totusi cum se poate sa fie la ora 4 fara 10 si 54, 6 scunde? Oricum ar fi, nu este exact. Exact ar fi la 4:50:50, dar asta nu va exista niciodata.
Nu am inteles de ce "exact ar fi la 4:50:50"? Poate o sa imi explici. In ce priveste calculul prin care am ajuns eu la acel rezultat, el poate fi destul de exact. Si nu m-am folosit de asa-zisul algoritm propus de corolav. Uite cum am facut eu: Imagineaza-ti ca desfasuram cercul - cadranul ceasului. C este lungimea circumferintei. Acest C se imparte in 12 parti: 1, 2, 3, 4...12. Notam cu L lungimea unei diviziuni (L=C/12). Transformam problema intr-una de miscare rectilinie si uniforma, exact cum ar fi: Doua vehicule pleaca in acelasi moment si in aceeasi directie, unul din punctul A, celalalt din punctul B, primul cu viteza V1, iar al doilea cu viteza V2. Se pune intrebarea dupa cat timp intre cele doua vehicule va fi distanta D (o distanta data). Revenind la ale noastre, sa ne imaginam momentul 4 fara un sfert, pe lungimea cercului desfasurat. In acest moment, vehiculul 1 (minutarul) se afla exact pe 9 (fara aproximatie, ci exact). Vehiculul 2 (orarul) se afla intre 3 si 4, exact la punctul 3 si trei sferturi (la fel, fara aproximatie, ci exact). Sa retinem ca am notat cu L lungimea C/12, adica distanta intre 1 si 2 sau intre 2 si 3 s.a.m.d. si ca nu ne mai aflam pe cerc, ci pe o linie dreapta. Din acest moment (4 fara un sfert) pornesc cele doua "vehicule", minutarul si orarul, fiecare cu viteze diferite, dar in aceeasi directie, avand o distanta intre ele initiala de (5 si un sfert) L. Viteza minutarului este de 12 L/ ora, iar a orarului este de L/ ora (am luat L ca unitate de masura). De acum problema seamana exact cu cea de care vorbeam mai inainte. Se stiu vitezele celor doua vehicule, se stie distanta initiala dintre ele (5L si un sfert), ele pleaca in acelasi moment si in aceeasi directie, se pune intrebarea: dupa cat timp intre cele doua vehicule distanta va fi 6L (adica jumatate din circumferinta). Se noteaza cu "t" acest timp, se scriu relatiile corespunzatoare si gata problema, adica se afla "t".
Sabin dar tu ai spus (si secunde). Eu paranteza asta am luat-o in calcul, adica toate cele 3 limbute :p sa fie in continuarea una alteia. De asta spuneam ca 54, 6 secunde nu e corect, este o distanta de 1 L, dupa notatia ta, intre minutar si secundar. De asta am spus atunci ca nu e corect.
That was a misunderstanding. Inteleg unde a fost confuzia. Trebuia sa fiu mai clar. Numai cele doua (minutarul si orarul) trebuia sa fie in prelungire.
Daca nu era cu ceasul, ci era o problema de miscare rectilinie si uniforma, ai fi zis ca e simpla. Se dadeau in clasele primare probleme de genul: Doua masini, una in Bucuresti, alta in Ploiesti (60 km intre ele) pleaca in acelasi timp si in aceeasi directie, cea din Buc. cu 80 km/h si cea din Pl. cu 10 km/h; dupa cat timp se intalnesc? Cam asa ajunge si problema cu ceasul, daca o desfasori si o urmaresti pe orizontala.
Ne imaginam limbile in linie dreapta sau, asa cum de la si 20 (4 cum ar veni) mai sunt 10 min pana la si jumatate, tot astfel la fara 10, mai sunt 10 minute pana la fix
cristianapopen întreabă:
papucicu întreabă: