*PERIOADA MODERNĂ:
a. SECOLUL AL XIX-LEA – ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA
*Perioada paşoptistă: Revista „Dacia literară"
- „Malul Siretului" de Vasile Alecsandri ( pastel)
sau
- „Alexandru Lăpuşneanul" de Costache Negruzzi (nuvelă comentariu + caracterizarea protagonistului
*Criticismul junimist. Junimea şi „Convorbiri literare" (eseu)
1. Titu Maiorescu (autor canonic) – studii critice la alegere
- „O cercetare critică asupra poeziei române de la l867"
sau
- „Eminescu şi poeziile lui"
sau
- „În contra direcţiei de astăzi în cultura română"
sau
- „Comediile d-lui I.L.Caragiale"
2. Ion Creangă (autor canonic)
- „Povestea lui Harap-Alb" (basm cult) – comentariu + caracterizarea personajului de basm cult
b. CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN SECOLUL AL XIX-lea ŞI ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA
* Romantismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
3. Mihai Eminescu – (autor canonic) – cel puţin două poezii
- „Revedere"
sau
- „Dorinţa"
sau
- „Floare albastră"
sau
- „Luceafărul"
sau
- „Odă (în metru antic)"
sau
- „Scrisorile"
* Realismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
4. Ioan Slavici (autor canonic)
- „Moara cu noroc" (nuvelă) – comentariu literar + caracterizarea personajului de nuvelă
DRAMATURGIA/ TEXTE DRAMATICE ÎN EPOCA MARILOR CLASICI
* Comedia realistă (definiţie, trăsături)
5. Ion Luca Caragiale (autor canonic)
- „O scrisoare pierdută" (comedie) – comentariu literar + caracterizarea unui personaj de comedie/ personaj dramatic (Zoe Trahanache/ Zaharia Trahanache/ Nae Caţavencu/ Agamemnon Dandanache/ Ghiţă Pristanda etc.)
* Simbolismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
6. George Bacovia (autor canonic)
- „Plumb"
sau
- „Lacustră"
sau
- „Decor"
sau
- „De iarnă"
sau
- „Nocturnă"
c. PERIOADA INTERBELICĂ
* Orientări tematice în romanul interbelic. Tipuri de roman (eseu-studiu de caz)
7. Liviu Rebreanu (autor canonic)
- „Ion" (roman realist-obiectiv) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic (Ion)
8. George Călinescu (autor canonic)
- „Enigma Otiliei" (roman realist-obiectiv) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic (Felix Sima/ Otilia Mărculescu etc.)
9. Camil Petrescu (autor canonic)
- „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" (roman subiectiv/ roman al experienţei) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic subiectiv (Ştefan Gheorghidiu)
sau
- „Patul lui Procust" (roman subiectiv/ roman al experienţei) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic subiectiv (George Demetru Ladima)
sau
Mircea Eliade – ATENŢIE! NU este scriitor canonic
- „Maitreyi" (roman subiectiv/ roman al experienţei) – – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic subiectiv (Allan, Maitreyi)
*Poezia interbelică modernă
10. Tudor Arghezi (autor canonic) – poet modern
- „Testament"– artă poetică – poezie modernă
sau
- „Flori de mucegai" – artă poetică – poezie modernă
11. Lucian Blaga (autor canonic) – poet modern
- „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii" – artă poetică – poezie modernă
sau
- „Lumina" – poezie modernă
sau
- „Gorunul" – poezie modernă
12. Ion Barbu (autor canonic) – poet modern
- „Riga Crypto şi lapona Enigel" – poezie epică, poezie modernă
sau
- „Din ceas dedus… („Joc secund")- artă poetică – poezie modernă
*CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN PERIOADA INTERBELICĂ
* Modernismul românesc (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
13. Eugen Lovinescu (autor canonic) – istoric şi critic literar, estetician şi prozator (iniţiatorul modernismului românesc)
- „Istoria literaturii române moderne", capitolul „Creaţia obiectivă: L.Rebreanu: Ion" sau alt studiu
* Tradiţionalismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
14. Mihail Sadoveanu (autor canonic)
- „Baltagul" (roman realist-obiectiv tradiţional) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic (Vitoria Lipan)
Vasile Voiculescu
- „În grădina Ghetsemani" – poezie tradiţională
sau
Ion Pillat
- „Aci sosi pe vremuri"– poezie tradiţională
d. PERIOADA POSTBELICĂ
*Romanul în perioada postbelică (eseu)
15. Marin Preda (autor canonic)
- „Moromeţii" (roman realist-obiectiv) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman postbelic (Ilie Moromete)
sau
- „Cel mai iubit dintre pământeni" (roman realist-subiectiv) - comentariu literar + caracterizarea personajului de roman postbelic (Victor Petrini)
*Poezia în perioada postbelică
* Neomodernismul (trăsături, reprezentanţi)
16. Nichita Stănescu (autor canonic)
- „Leoaică tânără, iubirea" – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Poveste sentimentală" – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Cântec" – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Lecţia despre cub" – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
- „Către Galateea" – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
17. Marin Sorescu (autor canonic)
- „Echerul" – poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Poveste" - poezie postbelică şi neomodernistă
* Postmodernismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
Mircea Cărtărescu
- „Georgica a IV-a" – poezie postbelică şi postmodernistă
sau
- „Ciocnirea" – poezie postbelică şi postmodernistă
sau
- „Levantul" – epopee postbelică
* Teatrul în perioada postbelică
17. Marin Sorescu (autor canonic)
- „Iona" (dramă postbelică/ text dramatic postbelic) – comentariu literar + caracterizarea protagonistului Iona
N.B.
Numerele din dreptul numelor indică totalul autorilor canonici (obligatorii) pentru ambele profiluri.
****************************************************************************
PROFILUL UMANIST are în plus următoarele teme
*FUNDAMENTE ALE CULTURII ROMÂNE
- Originile şi evoluţia limbii române (eseu)
*PERIOADA MODERNĂ:
a. Secolul al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea:
- România, între Occident şi Orient (eseu)
b. CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN SECOLUL AL XIX-lea ŞI ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA
*Prelungiri ale romantismului şi clasicismului
- „Rugăciune" de Octavian Goga
sau
- „De demult" de Octavian Goga
sau
- „Mânioasă" de George Coşbuc
sau
- „Moartea lui Fulger" de George Coşbuc
c. PERIOADA INTERBELICĂ:
CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN PERIOADA INTERBELICĂ
*Avangardismul – (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
- „Ora fântânilor" de Ion Vinea
* Identitate culturală în context european (eseu)
D. PERIOADA POSTBELICĂ
*Un roman scris după 1980:
- „Femeia în roşu" (apărut în decembrie 1990) de Mircea Nedelciu, Adriana Babeţi şi Mircea Mihăieş
sau
- „Zmeura de câmpie" de Mircea Nedelciu (apărut în 1984)
TEATRUL ÎN PERIOADA POSTBELICĂ
Opţional:
Teatrul absurd
Eugen Ionescu
- „Cântăreaţa cheală" – teatru absurd postbelic
- „Regele moare" – teatru absurd postbelic
Matei Vişniec
- „Caii la fereastră" – teatru absurd postbelic Funda
Bună!
DEPINDE şi de liceu/profil/specializare...
Vezi lista "originală"/minimală EDU la linkul :
http://www.google.ro/......http?/url
Vezi şi un exemplu de listă ( obligatorii/suplimentare ) în funcţie de liceu/profil/clasă la linkul :
http://www.netbuzz.ro/......-q-61.html
http://nicolaeiorga.wordpress.com/......sa-a-ix-a/
http://cnprsv.ro/......ANA_IX.pdf
http://bookspot.ro/......a-X-a.aspx
http://totusilectura.blogspot.ro/......limba.html
http://bookspot.ro/......-XI-a.aspx
http://bookspot.ro/post/2011/06/19/Lista-operelor.aspx
Poţi primi un text din ORICE autor ( nu doar cei canonici ) la categoria "texte literare la prima vedere"!
"NOTĂ: Conform programei şcolare în vigoare, examenul de bacalaureat nu implică studiul monografic al scriitorilor canonici, ci studierea a cel puţin unui text din opera acestora.
Textele literare la prima vedere pot aparţine atât autorilor canonici, cât şi altor autori studiaţi.
Pentru proba scrisă, elevii trebuie să studieze în mod aprofundat cel puţin numărul minim de texte prevăzute în programa şcolară, aparţinând autorilor canonici sau prozei narative, poeziei sau dramaturgiei româneşti, despre care să poată redacta un eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ, în care să aplice conceptele de istorie şi teorie literară (perioade, curente literare/culturale, elemente de analiză tematică, structurală şi stilistică) menţionate în prezenta programă.
Tematica studiilor de caz şi a dezbaterilor din programele şcolare, regăsită în programa de examen, poate fi valorificată în cadrul probelor orale şi scrise, prin solicitarea argumentării unor opinii sau judecăţi de valoare pe marginea acestora." - SURSA = Programa de la Română - vezi linkul :
http://www.ebacalaureat.ro/......a-751.html
"Pentru proba scrisă, elevii trebuie să studieze în mod aprofundat cel puţin numărul minim de texte prevăzute în programa şcolară, aparţinând autorilor canonici sau prozei narative, poeziei sau dramaturgiei româneşti, despre care să poată redacta un eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ"!
Deci, TREBUIE să ŞTI textele prevăzute în programa şcolară ( cls. 9-12 ) atât pentru autorii canonici, cât şi pentru ALŢI autori ai "prozei narative, poeziei sau dramaturgiei româneşti"!
Vezi şi programele şcolare în vigoare la linkul :
http://programe.ise.ro/......20IX-a.pdf
http://programe.ise.ro/......%20X-a.pdf
http://programe.ise.ro/......0XII-a.pdf
Vezi şi informaţiile de la linkul :
http://mariana-badea.ro/? p=945
Toate cele bune.
Andraaa_1742 întreabă:
sayre întreabă:
Gangsta4Life întreabă:
Yamx întreabă:
Curiosul999 întreabă: