Varianta 5
Subiectul I ( 60 de puncte)
Citeşte cu atenţie textul dat:
„După dogoarea zilei, câmpul răsufla fierbinte şi caii năduşiseră, adunai spuma de pe şoldurile lor cu palma. Oamenii îi îndemnau stăruitor – uneori cu blândeţe, bătându-i încet pe bot, alteori cu vorbe aspre, din gât, croindu-i cu coada cazmalelor.
Ajunseră la prima moară, aşezată pe un grind pleşuv. Iazul din faţa ei era gol. Mânară înainte. Ziceau că apa a fost tăiată mai sus. O parte din ei – vreo şapte la număr – coborâră şi-o luară pe lângă cai. Cei din faţă simţiră că i-au pierdut şi grăbiră în trap până la un colţ al malului, de unde începea o pădure de plopi pe o limbă de pământ îngustă. Acolo Şuşteru suci în loc calul lui mărunt, flocos şi făcu numărătoarea. Mai era cu el jumătate din ceată, şi până în satul următor, după judecata lui, mai aveau de mers un ceas, dacă nu mai bine. „
( Fănuş Neagu, Dincolo de nisipuri )
Scrie, pe foaia de teză, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:
A.
1. Selectează din fragmentul de text dat două verbe care conţin diftongi diferiţi. 6p
2. Rescrie, din primul enunţ al textului, un cuvânt cu sens propriu de bază şi unul cu sens figurat. 6p
3. Indică valoarea morfologică a verbului a fi pentru fiecare din situaţiile: " a fost tăiată ",
„ mai era cu el jumătate din ceată", „ era gol". 6p
4. Stabileşte funcţia sintactică a cuvintelor din enunţul: " Iazul din faţa ei era gol". 6p
5. Transcrie din text două propoziţii aflate în raport de coordonare. 6p
B.
6. Selectează o imagine vizuală care conţine şi o figură de stil. 6p
7. Transcrie un fragment care arată felul în care se poartă oamnenii cu caii lor. 6p
8. Explică semnificaţia următorului fragment: " După dogoarea zilei, câmpul răsufla fierbinte şi caii năduşiseră, adunai spuma de pe şoldurile lor cu palma ". 6p
C.
Redactează un text, de 8-10 rânduri, îmbinând naraţiunea cu dialogul şi în care să imaginezi o continuarea a acţiunilor personajelor din textul " Dincolo de nisipuri" de Fănuş Neagu. 12p
Subiectul II ( 30 de puncte )
Scrie o compunere de 25- 30 de rânduri în care să demonstrezi apartenenţa baladei culte studiate de tine în acest semestru la genul epic.
În redactarea compunerii vei avea în vedere:
● să numeşti două dintre caracteristicile genului epic;
● să exemplifici aceste caracteristici pe baza textului ales;
● să evidenţiezi rolul procedeelor artistice şi modurilor de expunere în exprimarea ideilor;
● să prezinţi relaţia narator – personaj.
Varianta 5
Subiectul I ( 60 de puncte)
Citeşte cu atenţie textul dat:
„După dogoarea zilei, câmpul răsufla fierbinte şi caii năduşiseră, adunai spuma de pe şoldurile lor cu palma. Oamenii îi îndemnau stăruitor – uneori cu blândeţe, bătându-i încet pe bot, alteori cu vorbe aspre, din gât, croindu-i cu coada cazmalelor.
Ajunseră la prima moară, aşezată pe un grind pleşuv. Iazul din faţa ei era gol. Mânară înainte. Ziceau că apa a fost tăiată mai sus. O parte din ei – vreo şapte la număr – coborâră şi-o luară pe lângă cai. Cei din faţă simţiră că i-au pierdut şi grăbiră în trap până la un colţ al malului, de unde începea o pădure de plopi pe o limbă de pământ îngustă. Acolo Şuşteru suci în loc calul lui mărunt, flocos şi făcu numărătoarea. Mai era cu el jumătate din ceată, şi până în satul următor, după judecata lui, mai aveau de mers un ceas, dacă nu mai bine. „
( Fănuş Neagu, Dincolo de nisipuri )
Scrie, pe foaia de teză, răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos:
A.
1. Selectează din fragmentul de text dat două verbe care conţin diftongi diferiţi. 6p
2. Rescrie, din primul enunţ al textului, un cuvânt cu sens propriu de bază şi unul cu sens figurat. 6p
3. Indică valoarea morfologică a verbului a fi pentru fiecare din situaţiile: " a fost tăiată ",
„ mai era cu el jumătate din ceată", „ era gol". 6p
4. Stabileşte funcţia sintactică a cuvintelor din enunţul: " Iazul din faţa ei era gol". 6p
5. Transcrie din text două propoziţii aflate în raport de coordonare. 6p
B.
6. Selectează o imagine vizuală care conţine şi o figură de stil. 6p
7. Transcrie un fragment care arată felul în care se poartă oamnenii cu caii lor. 6p
8. Explică semnificaţia următorului fragment: " După dogoarea zilei, câmpul răsufla fierbinte şi caii năduşiseră, adunai spuma de pe şoldurile lor cu palma ". 6p
C.
Redactează un text, de 8-10 rânduri, îmbinând naraţiunea cu dialogul şi în care să imaginezi o continuarea a acţiunilor personajelor din textul " Dincolo de nisipuri" de Fănuş Neagu. 12p
Subiectul II ( 30 de puncte )
Scrie o compunere de 25- 30 de rânduri în care să demonstrezi apartenenţa baladei culte studiate de tine în acest semestru la genul epic.
În redactarea compunerii vei avea în vedere:
● să numeşti două dintre caracteristicile genului epic;
● să exemplifici aceste caracteristici pe baza textului ales;
● să evidenţiezi rolul procedeelor artistice şi modurilor de expunere în exprimarea ideilor;
● să prezinţi relaţia narator – personaj.
mi se pare destul de usoara
Adi1987 întreabă: