| Curiosul999 a întrebat:

Salut știe cineva cum se editau filmele in anii 70'? Adică de exemplu filmul "Nea Marin miliardar" cum sa edidat? Cum de a putut un actor să apară de 2 ori în film și unul langa altul (atunci când Nea Marin se întâlnește cu miliardarul ) este același actor sau sunt 2 actori asemănători?

Răspuns Câştigător
| NLS a răspuns:

Adica totul se baza pe:
1 ) taierea bucatilor de film, si alipirea lor in alta ordine (dar asta nu e in totalitate ce ai intrebat tu)

2) suprapunerea a doua bucati de film, mai exact a doua role diferite, prin inregistrarea pe o a 3-a rola.
Daca decorul ramanea perfect identic, si se filmau pe cele 2 role doar personaje diferite, pozitionate diferit, puteau apoi, prin inregistrarea/suprapunerea celor 2 role intr-una singura, sa creeze efectul de care ai intrebat.

Aparatele prin care se faceau aceste inregistrari si taierile si lipirile de precizie, erau numite "masini de editat", sau "mese de montaj".
Cea mai raspandita a fost Steenbeck, aparuta prin anii '30, dar folosita pana in anii '80, cand a aparut primul soft de editare video pe PC (AVID One).
Si chiar dupa acest termen, pentru ca la inceput era extrem de scump (in jur de 80-100.000 dolari)

https://www.youtube.com/watch?v=0V8k6qMpv7E

3) sau se foloseau dubluri. La ce calitate (rezolutie) aveau aparatele TV pe atunci, oricum nu se observa in detaliu fizionomia.

9 răspunsuri:
| NLS a răspuns:

S-au folosit și dubluri,
Dar existau și mașini de editat, "mecanice", cu care se puteau obține efecte de blending destul de ușor.

Se filma scena A, cu nea Marin în partea stânga.
Apoi, cu același decor, totul la locul lui, se filma scena B, același actor îmbrăcat altfel, în partea opusa, tot jocul scenic era sincronizat cu ce se filmase înainte.

Se filmau aceste scene ce constituia dublura pe 2 role diferite de film.
Apoi se introduceau în mașina de editat, care copia cele 2 role pe o a treia. Obtineau așadar în aceeași imagine și în același decor, 2 personaje diferite.
Tot mașina de copiat (sau de editat, cum mai era cunoscuta), era necesară pentru a adauga efecte speciale pe film: explozii, fum, flăcări, fulgere... Etc

Nu se puteau separa fundalurile prin metoda green screen, DAR erau filmate separat, în același decor.
Unele efecte erau desenate pe folii transparente, apoi adăugate peste film.

| LaSteauaCareaRasarit a răspuns:

Se lucra cu pelicula de film.

| Curiosul999 explică (pentru LaSteauaCareaRasarit):

WoW ce răspuns complex m-ai lămurit foarte foarte mult...

| LaSteauaCareaRasarit a răspuns (pentru Curiosul999):

E clar ca nu cu CGI la vremea respectiva.

| Curiosul999 explică (pentru LaSteauaCareaRasarit):

Ce înseamnă CGI?

| LaSteauaCareaRasarit a răspuns (pentru Curiosul999):

Computer Generated Image

| Curiosul999 explică (pentru LaSteauaCareaRasarit):

Ok mulțumesc

| Curiosul999 explică (pentru NLS):

Ok mulțumesc mult pentru sfaturi dar să știi că în Nea Marin miliardar nu s-au folosit dibluri...

| NLS a răspuns (pentru Curiosul999):

Nu, nu s-a folosit o dublura.
Daca s-ar fi folosit, ar fi trebuit sa apara in generic.

S-a folosit doar filmarea separata a actorului Amza Pelea in cele 2 ipostaze/scene diferite, pastrand decorul nemiscat si intact! (exact asa se poate proceda cu filmarea "clona" si astazi, nimic schimbat aici. numai ca astazi ai metode avansate de a selecta subiectul dintr-un cadru, si a-l importa in alt cadru).

apoi s-au suprapus cele 2 pelicule.

Asta se putea face prin 2 metode:

1) taiau filmul pe jumatate, pe lungime.
Nu cadru cu cadru, cum se procedeaza de obicei.

Acest lucru se facea intr-o masina de editat Steenbeck (sau ce avea studioul la vremea aceea, dar ceva sigur aveau, manual nu se mai lucra in anii '70 nicaieri), ca taietura sa iasa perfect.
Decorul fiind acelasi, nu se vedea nici o diferenta si nici o linie de taietura la mijlocul imaginii.


2) inregistrau cum am zis intr-un comentariu anterior, cele 2 ipostaze pe 2 role separate de film,
apoi cu o masina de editat, suprapuneau imaginile pe o a 3-a rola, prin inregistrare.

| NLS a răspuns (pentru Curiosul999):

Adica totul se baza pe:
1 ) taierea bucatilor de film, si alipirea lor in alta ordine (dar asta nu e in totalitate ce ai intrebat tu)

2) suprapunerea a doua bucati de film, mai exact a doua role diferite, prin inregistrarea pe o a 3-a rola.
Daca decorul ramanea perfect identic, si se filmau pe cele 2 role doar personaje diferite, pozitionate diferit, puteau apoi, prin inregistrarea/suprapunerea celor 2 role intr-una singura, sa creeze efectul de care ai intrebat.

Aparatele prin care se faceau aceste inregistrari si taierile si lipirile de precizie, erau numite "masini de editat", sau "mese de montaj".
Cea mai raspandita a fost Steenbeck, aparuta prin anii '30, dar folosita pana in anii '80, cand a aparut primul soft de editare video pe PC (AVID One).
Si chiar dupa acest termen, pentru ca la inceput era extrem de scump (in jur de 80-100.000 dolari)

https://www.youtube.com/watch?v=0V8k6qMpv7E

3) sau se foloseau dubluri. La ce calitate (rezolutie) aveau aparatele TV pe atunci, oricum nu se observa in detaliu fizionomia.