1. Proba de aptitudini muzicale:
Proba de aptitudini muzicale constă în verificarea aptitudinilor interpretative şi a auzului muzical prin:
a) intonarea unui cântec dintr-un repertoriu de cântece învăţate în clasele I-VIII;
b) reproducerea unor scurte motive ritmico-melodice (2-4 măsuri), desprinse din cântece pentru copii.
Aptitudinile investigate sunt: auzul muzical, simţul ritmic, memoria muzicală, calităţile vocale.
2. Proba de aptitudini fizice:
Proba de aptitudini fizice constă în verificarea aptitudinilor fizice prin:
a) reproducerea, după model, a 2-3 exerciţii de influenţare selectivă a aparatului locomotor;
b) 3-4 elemente de gimnastică acrobatică din programul claselor V-VI, executate izolat;
c) alergare 600 m - fără cerinţă de timp (cu efort moderat).
Aptitudinile investigate sunt: memoria motrică şi coordonarea, starea funcţională a coloanei vertebrale, funcţia normală a sistemului cardiorespirator.
3. Proba de aptitudini artistice
Proba de aptitudini artistice constă în realizarea unei naturi statice cu două sau trei obiecte, tema plastică fiind propusă de comisie.
Aptitudinile investigate sunt: receptarea culorilor şi a proporţiilor dintre obiecte şi încadrarea echilibrată a formelor plastice într-un spaţiu.
4. Interviul
Interviul constă în:
a) recitarea a 2-3 strofe dintr-o poezie (la alegere);
b) lectură la prima vedere;
c) conversaţie cu comisia pe o temă dată de aceasta (se verifică capacitatea de înţelegere, de a aduce argumente, de a fi persuasiv şi receptiv în relaţia cu partenerul de discuţie).
Aptitudinile investigate sunt capacitatea de a comunica şi de a argumenta şi dicţia.
B. Pentru specializarea instructor pentru activităţi extraşcolare
1. Proba de aptitudini muzicale şi coordonare motrică verifică:
- auzul muzical;
- simţul ritmic;
- memoria muzicală;
- calităţile vocale;
- condiţiile generale fizico-estetice şi de mişcare.
Verificarea se face prin următoarele forme:
- intonarea a 1-2 cântece prezentate de candidat;
- reproducerea unor fragmente ritmico-melodice după modele date de comisie;
- realizarea unor exerciţii de mişcare la comanda profesorului.
Evaluarea se face de o comisie formată dintr-un profesor de muzică şi un profesor de educaţie fizică.
2. Proba de investigare a capacităţii de a comunica şi a dicţiei verifică:
- pronunţia;
- capacitatea de comunicare;
- capacitatea de a aduce argumente în susţinerea unor idei şi valenţele artistice privind interpretarea unui text.
Verificarea se face prin următoarele forme:
- recitarea a 1-2 strofe dintr-o poezie la alegerea candidaţilor;
- citirea unui text dialogat;
- interviu pe o temă la alegerea candidatului.
Evaluarea se face de o comisie formată dintr-un profesor de pedagogie şi un profesor de limba şi literatura română/limba şi literatura maternă.
C. Pentru specializarea mediator şcolar:
1. Proba de investigare a dicţiei verifică aptitudinile specifice prin una dintre următoarele forme:
- recitarea a 1-2 strofe dintr-o poezie la alegerea candidaţilor;
- citirea unui monolog/text dialogat.
Aptitudinile investigate sunt:
- comunicarea;
- pronunţia cuvintelor, în general, şi a cuvintelor cu aglomerări de consoane, în special;
- argumentarea în susţinerea unor idei;
- expresivitatea.
2. Proba de investigare a capacităţii de a comunica - interviul constă într-o conversaţie pe o temă dată, candidat- comisie (se verifică capacitatea de a înţelege şi de a aduce argumente, de a fi persuasiv şi receptiv în relaţia cu partenerul de discuţie). Aptitudinile investigate sunt comunicarea şi dicţia. Evaluarea se face de o comisie formată dintr-un profesor de pedagogie şi un profesor de limba şi literatura română/limba şi literatura maternă.
1. Rezultatul fiecărei probe se apreciază cu "admis" sau "respins".
2. Respingerea la o probă atrage obţinerea calificativului "respins" la probele de aptitudini.
3. La probele de aptitudini nu se admit contestaţii.
4. Comisia pentru fiecare probă de aptitudini este alcătuita din doi profesori de specialitate, un profesor de gimnaziu şi unul de liceu.
5. Pentru candidaţii la clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, comisia este alcătuită din doi profesori de specialitate, un profesor de gimnaziu şi unul de liceu, cunoscători ai limbii minorităţii respective.
Adi1987 întreabă: