Obiectiv: Obiectivul jocului este de a devein cel mai bogat jucator prin cumpararea, inchirierea si vanzarea proprietatilor.
Echipament: Echipamentul este alcatuit dintr-o table, doua zaruri, pioni, 32 case si 12 hoteluri. Mai exista carti "Chance" si "Community Chest", carti "Tittle Deed" pentu fiecare proprietate si banii jocului.
Pregatire: Puneti tabla de joc pe o masa si aseaza cartie "Chance" si "Community Chest" cu fata in jos pe spatiul destinat lor, pe tabla de joc. Fiecare jucator isi alege un pion pentru a-l reprezenta in timpul calatoriei in jurul tablei de joc.
Fiecare jucator primeste $1500 astfel: 2 bancnote - $500, $100 si $50; 6 bancnote - $20; % bancnote - $10, $5 si $1. Toti banii ramasi si echipamentul ramas apartin bancii.
Bancherul: Selectati ca bancher un jucator care ar fi un bun vanzator la licitatie. Daca bancherul este de asemenea si jucator trebuie sa isi pastreze banii sai separat de cei ai bancii. Cand joaca mai mult de 5 persoane, un jucator v-a juca doar ca bancher si vanzator la licitatie.
Banca: In afara de banii bancii, banca mai detine caritle „Tittle Deed", casele si hotelurile ce urmeaza sa fie achizitionate si folosite de jucatori. Banca plateste salariile si bonusurile. Vine si liciteaza proprietati si inmaneaza cartile „Tittle Deed". Vine case si hoteluri jucatorilor si imprumuta bani cand este necesar, pe ipoteca.
Banca strange toate taxele, amenzile, chirile si rentele, si pretul tuturor proprietatilor pe care le vinde sau le liciteaza.
Banca nu da niciodata faliment. Daca ramane fara bani, ea poate emite bonuri de valoare (hartie scrisa de mana)
Jocul: Incepand cu bancherul, fiecare jucator la rand arunca cu zarurile. Jucatorul cu totalul cel mai mare incepe jocul. Puneti pionul pe coltul tablei marcat cu „GO", arunca zarurile si muta pionul in directia sagetii peste atatea spatii cat ai aruncat cu zarul. Dupa ce ti-ai terminat jocul, vine randul celui din stanga ta. Pionii raman pe spatiile ocupate si pleaca din spatiul urmator cand randul soseste din nou. Doi sau mai multi pioni pot sta in acelasi loc, in acelasi timp.
In conformitate cu locul pe care ajunge pionul tau, poti fi indreptatit sa cumperi o proprietate sau obligat sa platesti chirie, sa platesti taxe, sa tragi o carte „Chance" sau „Community Chest", sa mergi la puscarie, etc.
Daca arunci duble, muti pionul ca de obicei, suma celor 2 zaruri, beneficiezi de privilegiile sau obligatiile corespunzatoare locului pe care ajungi, apai arunci zarurile din nou. Daca arunci de 3 ori la rand dubla, iti vei muta pionul la inchisoare. „Jail" *(vezi Jail)
„GO": De fiecare daca cand pionul unui jucator ajunge pe, sau trece peste „GO", fie prin aruncarea zarului fie prin extragerea unei carti, banca ii plateste $200 salariu.
Cumpararea proprietatilor: De fiecare data cand ajungi pe o proprietate necumparata, poti sa o cumperi de la banca la pretul inscris. Primesti cartea „Title Deed" care dovedeste posesia asupra proprietatii. Aseaz-o cu fara in sus, in fata ta.
Daca nu doresti sa cumperi proprietatea, banca o va vinde prin licitatie celui care ofera cel mai mult. Acesta plateste bancii pretul cu care a licitat si primeste cartea „Title Deed" pentru proprietate. Fiecare jucator, inclusiv cel care a renuntat prima data sa o cumpare, poate licita. Licitatia poate incepe de la orice pret.
Plata chiriilor: Cand ajungi pe o proprietate detinuta de alt jucator, aceste primeste chirie din partea ta in conformitate cu lista de preturi de pe cartea „Title Deed" a acelei proprietati.
Daca proprietatea este ipotecata, chiria nu v-a fi platita. Cand o proprietate este ipotecata, cartea ei „Title Deed" este asezata cu fata in jos, in fata proprietarului.
Este avantajos sa detii toate cartile „Title Deed" de aceeasi culoare deoarece proprietarul poate cere chirie dubla pentru proprietatile neimbunatatite (fara case sau hoteluri) din acel grup. Aceasta regula se aplica proprietatilor neipotecate, chiar daca o alta proprietate din acel grup este ipotecata.
Este chiar mai avantajos sa ai case sau hoteluri pe proprietati deoarece astfel chiriile sunt mult mai mari decat pentru proprietatile neimbunatatite.
Proprietarul poate sa piarda chiria daca uita sa o ceara inainte ca jucatorul urmator sa arunce cu zarul.
„Chance" si „Community Chest": Cand ajungi pe una dintre acestea, ia prima carte din pachetul indicat, urmeaza indicatiile si aseaza cartea cu fata in jos sub celelalte carti din pachet.
Cartea „Get out of jail free" este tinuta pana este folosita apoi este pusa sub celelalte carti. Daca jucatorul care o extrage nu doreste sa o foloseasca, poate sa o vanda, oricand, oricarui jucator, la pretul hotarat de cei doi.
„Income Tax": Daca ajungi aici ai doua optiuni: poti sa iti estimezi taxa la $200 si sa platesti la banca, sau poti plati 10% din averea ta totala, bancii. Averea ta totala include banii cash, preturile proprietatilor tale ipotecate si neipotecate si costul tuturor cladirilor pe care le ai. Trebuie sa te decizi care optiune o vei alege inainte de a-ti calcula averea totala.
„Jail": Ajungi la inchisoare cand: (1) ajungi pe spatiul marcat „Go to jail" (2) extragi o carte marcata „Go to jail" sau (3) arunci dubla de trei ori succesiv.
Cand esti trimis la inchisoare nu primesti salariul de $200. Daca nu esti trimis la inchisoare ci doar, prin aruncarea zarurilor ajuni la „Jail" atunci esti doar in vizita, nu primesti nicio penalizare si vei muta cand iti va fi randul, in mod obisnuit.
Iesi de la inchisoare astfel: (1) aruncand duble in oricare din urmatoarele 3 taluri; daca reusesti asta vei muta imediat numarul indicat pe cele doua zaruri. Chiar daca ai aruncat duble, nu ai dreptul la inca o aruncare. (2) folosind cartea „Get out of jail free", daca o ai. (3)cumparand cartea „Get out of jail free" de la un alt jucator care o are. (4) platind o taxa de $50 inainte de a arunca zarurile, inainte de a arunca zarurile, in oricare din urmatoarele doua ture.
Daca nu arunci dubla in a treia tura, vei plati $50. Apoi iesi din inchisoare imediat si muti numarul de spatii indicat de cele doua zaruri.
Chiar daca esti in inchisoare, poti cumpara si vinde proprietati, cumpara si vinde case si hoteluri, si poti primi chirii.
„Free parking": Un jucator care ajunge in acest spatiu nu primeste bani, proprietati sau secompense de niciun fel. Este doar un spariu liber pentru odihna.
Casele: cand detii toate proprietatile dintr-un grup de culoare poti cumpara case de la banca si sa le ridici pe proprietatile tale. Daca cumperi o casa o poti pune pe oricare dintre cele trei proprietati. Urmatoarea casa pe care o cumperi trebuie sa o ridici pe alta proprietate din acest grup de culoare, sau alt grup de culoare complet pe care il detii.
Pretul pe care trebuie sa il platesti pentru fiecare casa este inscris pe cartea „Title Deed" a proprietatii pe care vrei sa ridici casa.
Proprietarul continua sa primeasca chirie dubla pentru proprietatile pe care nu a ridicat case, daca detine tot grupul de culoare.
Conform regulilor de mai sus, poti cumara si ridica, in orice moment, atatea case cat iti permite judecata si bugetul. Dar trebuie sa ridici case proportional; nu poti ridica mai mult de o casa pe o proprietate dintrun grup de culoare pana nu ai ridicat cate o casa pe fiecare proprietate din acel grup de culoare. Poti apoi incepe un al doilea rand de case, si asa mai departe, pana la o limita de patru case pe proprietate.
Construiesti proportional si trebuie de asemenea si sa „darami" proportional daca vinzi case inapoi bancii. (vezi „Vinzarea proprietatilor")
Hotelurile: Cand un jucator are patru case pe fiecare proprietate dintr-un grup de culoare complet, poate cumpara un hotel de la banca si sa il ridice pe oricare proprietate din acel grup de culoare. Returneaza cele patru case bancii si plateste pretul hotelului indicat pe cartea „Title Deed". Doar un hotel poate fi ridicat pe o proprietate.
Lipsa de case de vanzare: Cand banca nu mai are case de vanzare, jucatorii ce doresc sa cumpere o casa trebuie sa astepte ca alt jucator sa returneze sau sa vanda casele sale bancii, inainte de a cumpara. Daca este un numar limitat de case si hoteluri disponimibe si doi sau mai mult jucatori ce doresc sa cumpere mai mult decat are banca, casele sau hotelurile vor fi vandute prin licitatie celui care ofera cel mai mult.
Vanzarea proprietatilor: Proprietatile neimbunatatite, caile ferate si utilitatile (dar nu cladirile) pot fi vandute oricarui jucator ca o tranzactie privata pentru orice suma pe care proprietarul o poate primi. Nicio proprietate nu poate fi vanduta altui jucator daca pe ea sau pe alta proprietate din acel grup de culoare sunt construite cladiri. Orice cladire pozitionata astfel trebuie vanduta inapoi bancii inainte ca proprietarul sa poate vinde o proprietate din acel grup de culoare. Casele si hotelurile pot fi vandute inapoi bancii oricand, pentru jumate din pretul de achizitionare.
Toate casele dintr-un grup de culoare trebuie vandute una cate una, in ordine inversa decat au fost cumparate.
Toate hotelurile dintr-un grup de culoare pot fi vandute deodata, sau pot fi vandute „cate o casa pe rand", (fiecare hotel echivaleaza cu cinci case), in ordine inversa decat au fost cumparate.
Ipoteca: proprietatile neimbunatatite pot fi ipotecate prin banca in orice moment. Inainte de a fi ipotecata, toate cladirile de pe proprietatile din acel grup de culoare trebuie vandute inapoi bancii la jumatate pret. Valoarea ipotecii este inscrisa pe fiecare carte „Title Deed".
Chiria nu poate fi primita pentru proprietatile sau utilitatile amanetate, dar chirie poate fi primita pentru celelalte proprietati din acel grup de culoare. Pentru a ridica ipoteca, proprietarul trebuie sa plateasca inapoi bancii imprumutul plus 10% dobanda. Cand toate proprietatile dintr-un grup de culoare nu mai sunt ipotecate, proprietarul poate incepe sa cumpere inapoi case la pret intreg.
Jucatorul care pune ipoteca pe proprietati detine inca acele proprietati si niciun alt jucator nu si-o poate insusi prin plata imprumutului la banca.
Proprietarul isi poate vinde proprieatea ipotecata altui jucator la orice pret la care cei doi cad de acord. Daca esti noul proprietar poti sa ridici ipoteca prin plata imprumutului plus 10% dobanda bancii. Daca nu doresti sa ridici ipoteca atunci, trebuie sa platesti bancii 10% dobanda pe loc, iar cand vei ridica ipotea, vei plati valoarea imprumutului plus 10% dobanda aditionala.
Faliment: esti declarat falimentar daca datorezi mai mult decat poti plati fie unui alt jucator fie bancii. Daca datoria ta este catre un alt jucator trebuie sa dai acelui jucator tot ce detii si sa iesi din joc. In acest procedeu, daca detii case sau hoteluri, trebuie sa le returnezi bancii in schimbul banilor ( jumatate din valoarea platita pentru ele). Acesti bani sunt dati creditorului. Daca ai proprietati ipotecate, le dai si pe acestea creditorului, dar noul proprietar trebuie sa plateasca bancii pe loc 10% din valoarea proprietatii. Apoi, in talul viitor sa ridice ipoteca platind valoarea imprumutului. Daca in talul urmator nu plateste valoarea imprumutului va trebui sa plateasca din nou 10% din valoarea proprietatii, si tot asa, pana va plati valoarea ipotecii.
Daca esti dator bancii (din cauza taxelor si penalizarilor) mwai mult decat poti plati, chiar prin vinderea cladirilor sau ipotecarea proprietatilor, trebuie sa predai tot ce ai bancii. In acest caz, banca va vinde imediat prin licitatie toate proprietatile dar nu si cladirile. Un jucator falimentat trebuie sa se retraga imediat din joc. Ultimul jucator ramas in joc castiga.
Diverse: Banii pot fi orefiti ca imprumut unui jucator doar de catre banca si doar prin ipoteca proprietatilor. Niciun jucator nu poate da imprumut bani altui jucator.
Reguli oficiale ale jocului Monopoly
TELUL JOCULUI
Telul jocului Monopoly este de a deveni cel mai bogat jucator prin cumpararea, inchirierea si vanzarea proprietatilor imobiliare.
ECHIPAMENT
O tabla de joc, 2 zaruri, figurine, 32 casute si 12 hoteluri. Jocul are 16 carti de Noroc (Chance) si 16 carti ale Comunitatii (Community Chest), 28 de carti Titluri de Proprietate (cate una pentru fiecare proprietate) si banii jocului.
PREGATIRE
Asezati tabla de joc pe masa si cartile de Noroc si ale Comunitatii cu fata in jos in spatiile speciale. Fiecare jucator alege o figurina care sa il reprezinte in timpul "calatoriei" in jurul tablei.
Fiecarui jucator i se dau $1500 impartiti in felul urmator:
2 bancnote de $500, 2 bancnote de $100, 2 bancnote de $50, 6 bancnote de $20, 5 bancnote de $10, 5 bancnote de $5 si 5 bancnote de $1.
Toti banii ramasi si echipamentul stau in Banca.
BANCHERUL
Bancherul este selectat de ceilalti jucatori. Va trebui sa fie cineva care sa poata conduce si licitatiile. Poate participa la joc dar in cazul acesta fondurile sale ca jucator vor fi separate de cele ale Bancii.
Daca sunt mai mult de 5 jucatori Bancherul poate alege sa participe doar in aceasta calitate (nu sa fie si jucator).
BANCA
In afara de bani, Banca detine si Titlurile de Proprietate, casele si hotelurile inainte de a fi cumparate de jucatori. Plateste salarii si bonusuri. Vinde si scoate la licitatie proprietati si acorda cardurile respective cu Titlurile de Proprietate cumparate de un jucator, vinde casele si hotelurile si imprumuta bani pentru ipoteci. Colecteaza taxele, amenzile, imprumuturile si dobanda precum si sumele platite pentru toate proprietatile vandute si scoase la licitatie. Banca nu poate da faliment. In cazul in care Banca ramane fara bani, Bancherul poate emite bani, oricati sunt necesari, scriind pe orice bucata de hartie.
JOCUL
Incepand cu Bancherul, fiecare jucator arunca zarurile. Jucatorul cu cel mai mare scor incepe jocul.
Figurinele sunt asezate pe casuta marcata "GO" (Start) si, dupa aruncarea zarurilor, fiecare jucator muta atatea casute (in directia sagetii) cat indica zarurile.
Dupa ce un jucator si-a terminat randul, jocul continua spre stanga. Figurinele raman in spatiile ocupate si continua din punctul ultimei runde jucate. Doua sau mai multe figurine pot fi asezate in aceeasi casuta in acelasi timp.
In functie de casuta in care "aterizati", puteti cumpara imobiliare sau alte proprietati, veti fi obligati sa platiti chirie sau taxe, sa trageti o carte de Noroc sau a Comunitatii, sa mergeti la Inchisoare etc. Urmati instructiunile din fiecare casuta.
Daca aruncati zarurile si nimeriti o dubla, mutati figurina ca de obicei, urmati instructiunile din casuta pe care aterizati dar veti arunca din nou zarurile. Daca aruncati duble de trei ori consecutiv sunteti obligati sa mutati imediat in casuta marcata "Inchisoare".
GO (Start)
De fiecare data cand un jucator aterizeaza sau trece peste casuta Go (start), fie ca arunca zarurile sau primeste o carte cu aceasta instructiune, Bancherul ii plateste un salariu de $200.
Nota: daca jucatorul arunca zarurile si aterizeaza 2 spatii dupa, pe "Cufarul Comunitatii" sau 7 spatii dupa pe casuta "Noroc" si trage cartea "Du-te la Start", va colecta $200 pentru ca a trecut de Go (Start) o data si inca $200 pentru ca a ajuns acolo a doua oara, urmand instructiunile de pe carte.
CUMPARAREA PROPRIETATILOR
Cand un jucator aterizeaza pe o proprietate libera, o poate cumpara de la Banca pentru pretul afisat. Primeste Titlul de Proprietate si il plaseaza pe masa cu fata in sus, in dreptul sau. Daca jucatorul nu doreste sa cumpere proprietatea, Banca o va scoate la licitatie si o va vinde jucatorului care liciteaza cel mai mult.
Licitatia poate incepe la orice pret si il poate include si pe jucatorul care nu a vrut sa cumpere proprietatea la pretul afisat.
PLATA CHIRIEI
Cand un jucator aterizeaza pe o casuta care e proprietatea altui jucator, trebuie sa plateasca proprietarului chirie, afisata pe Titlul de Proprietate.
Daca proprietatea a fost ipotecata, proprietarul nu poate colecta chirie iar Titlul de Proprietate trebuie sa stea cu fata in jos in dreptul proprietarului.
Este un avantaj sa detii toate titlurile de proprietate de o culoare (Bordwalk si Park Place sau Connecticut, Vermont si Oriental) pentru ca poti sa incasezi chirie dubla pentru proprietatile respective. Regula se aplica in acest caz si proprietatilor ipotecate.
Este si mai avantajos sa ai case sau hoteluri pe proprietati pentru ca atunci chiriile sunt mai ridicate decat pentru proprietatile nedezvoltate.
Proprietarul nu poate colecta chiria daca uita sa o ceara inainte ca jucatorul urmator sa arunce zarul!
CARTILE DE NOROC SI COMUNITATE
Cand aterizezi pe oricare dintre aceste spatii, ia prima carte din pachet, urmeaza instructiunile si pune cartea pe fundul pachetului, cu fata in jos.
Cartea "Iesi din inchisoare" este pastrata pana cand este folosita. Daca jucatorul care o trage nu o foloseste, o poate vinde, oricand, unui alt jucator la un pret stabilit de amandoi, de comun acord.
TAXELE PE VENIT
Daca aterizezi aici ai doua optiuni: sa platesti Bancii $200 sau 10% din valoarea totala pe care o detii (banii cash, valoarea proprietatilor platite sau ipotecate si costul cladirilor se aduna pentru a calcula valoarea totala a unui jucator).
Trebuie sa hotarasti optiunea pe care o alegi inainte sa calculezi valoarea ta totala!
INCHISOAREA
Aterizezi in inchisoare cand:
(1) Arunci zarul si aterizezi in casuta marcata "Du-te la inchisoare"
(2) Tragi cartea "Du-te la inchisoare" sau
(3) Arunci trei duble una dupa alta.
Daca mergi la inchisoare nu mai iei $200 runda aceea.
Daca nu esti "trimis la inchisoare" ci aterizezi pe casuta marcata "Inchisoare" in cursul jocului, esti doar vizitator si nu primesti nici o penalizare iar jocul continua in mod normal.
Iesi din ichisoare daca:
(1) Arunci o dubla in urmatoarele 3 dati cand iti vine randul, caz in care muti atatea casute cate iti arata zarurile.
(2) Folosesti cartea "Iesi din inchisoare" (fie ca o ai fie ca o cumperi)
(3) Platesti o amenda de $50 inainte de a da cu zarul in urmatoarele doua dati cand iti vine randul. Daca nu arunci duble pana a treia oara cand iti vine randul, trebuie sa platesti amenda si dai cu zarul, continuand jocul in mod normal.
In timpul cat esti la inchisoare poti cumpara sau vinde proprietati, case sau hoteluri si colecta chirie.
PARCAREA GRATUITA
Un jucator care aterizeaza aici nu primeste bani, proprietati sau altceva. Este doar un loc de repaus "gratuit".
CASE
Poti cumpara case doar atunci cand detii toate proprietatile dintr-un grup de aceeasi culoare.
Cand cumperi o casa o asezi pe oricare din proprietati. Urmatoarea casa trebuie asezata pe o proprietate goala a oricarui grup de aceeasi culoare pe care il detii.
Pretul platit pentru fiecare casa este scris pe Titlul de Proprietate al proprietatii respective.
Poti cumpara oricand oricate case vrei, dar nu poti construi mai mult de o casa pe oricare proprietate de orice culoare pana cand nu ai construit cate o casa pe fiecare proprietate din grupul respectiv. Apoi poti incepe sa construiesti al doilea rand de case si asa mai departe, pana cand ai 4 case pe o proprietate. De exemplu nu poti construi 3 case pe o proprietate daca ai doar o singura casa pe o alta proprietate din acelasi grup.
Aceeasi regula se aplica si cand vinzi case (vezi mai jos).
HOTELURI
Cand un jucator are 4 case pe fiecare proprietate a unui grup de culoare complet, poate cumpara un hotel de la Banca si sa-l puna pe oricare proprietate din acel grup. Cele 4 case sunt inapoiate Bancii iar hotelul trebuie platit la pretul de pe Titlul de Proprietate. Nu poate fi construit decat un singur hotel pe o proprietate.
CAND NU MAI SUNT CASE SAU HOTELURI
Atunci cand Banca nu mai are case de vanzare, jucatorii trebuie sa astepte pana cand unul din ei inapoiaza sau vinde case la Banca. In cazul in care exista un numar limitat de case si hoteluri iar doi sau mai multi jucatori vor sa cumpere, Banca va scoate la licitatie casele sau hotelurile si le va vinde celui care plateste mai mult.
CUM VINZI PROPRIETATI
Proprietatile nedezvoltate, caile ferate si utilitatile (dar nu cladirile) pot fi vandute unui alt jucator intr-o tranzactie privata la un pret stabilit de comun acord. DAR o proprietate nu poate fi vanduta daca exista cladiri pe oricare din proprietatile acelui grup de culoare. Acele cladiri trebuie intai vandute inapoi Bancii inainte ca proprietarul sa poata vinde proprietatea.
Casele si hotelurile pot fi vandute inapoi Bancii oricand la jumatate din pretul platit pentru ele. Toate casele dintr-un grup de culoare pot fi vandute in acelasi timp sau una cate una (un hotel = 5 case), urmand inapoi pasii facuti la cumparare.
IPOTECA
Proprietatile nedezvoltate (fara case sau hoteluri) pot fi ipotecate, prin Banca, in orice moment, cu conditia ca toate cladirile de pe proprietatile de aceleasi culoare sa fie vandute inapoi Bancii la jumatate de pret. Valoarea ipotecii este tiparita pe Titlul de Proprietate.
Nu poate fi colectata chirie pe proprietatile sau utilitatile ipotecate.
Ca sa ridice ipoteca, proprietarul trebuie sa plateasca Bancii valoarea ipotecii plus 10% dobanda. Cand ipoteca este ridicata de pe toate proprietatile dintr-un grup de culoare, proprietarul poate incepe sa cumpere case la pretul intreg.
mai mult gasesti pe: http://www.hobbyromania.ro/reguli_joc_monopoly.html
Dai cu zaru si cate numere sunt pe ea mergi cu pionul tau si tot asa fundita pls
TELUL JOCULUI:Telul jocului Monopoly este de a deveni cel mai bogat jucator prin cumpararea, inchirierea si vanzarea proprietatilor imobiliare.
ECHIPAMENT:O tabla de joc, 2 zaruri, figurine, 32 casute si 12 hoteluri. Jocul are 16 carti de Noroc (Chance) si 16 carti ale Comunitatii (Community Chest), 28 de carti Titluri de Proprietate (cate una pentru fiecare proprietate) si banii jocului.
PREGATIRE:Asezati tabla de joc pe masa si cartile de Noroc si ale Comunitatii cu fata in jos in spatiile speciale. Fiecare jucator alege o figurina care sa il reprezinte in timpul "calatoriei" in jurul tablei.Fiecarui jucator i se dau $1500 impartiti in felul urmator: 2 bancnote de $500, 2 bancnote de $100, 2 bancnote de $50, 6 bancnote de $20, 5 bancnote de $10, 5bancnote de $5 si 5 bancnote de $1.Toti banii ramasi si echipamentul stau in Banca.
BANCHERUL:Bancherul este selectat de ceilalti jucatori. Va trebui sa fie cineva care sa poata conduce si licitatiile. Poate participa la joc dar in cazul acesta fondurile sale ca jucator vor fi separate de cele ale Bancii. Daca sunt mai mult de 5 jucatori Bancherul poate alege sa participe doar in aceasta calitate (nu sa fie si jucator).
BANCA:In afara de bani, Banca detine si Titlurile de Proprietate, casele si hotelurile inainte de a fi cumparate de jucatori. Plateste salarii si bonusuri. Vinde si scoate la licitatie proprietati si acorda cardurile respective cu Titlurile de Proprietate cumparate de un jucator, vinde casele si hotelurile si imprumuta bani pentru ipoteci. Colecteaza taxele, amenzile, imprumuturile si dobanda precum si sumele platite pentru toate proprietatile vandute si scoase la licitatie. Banca nu poate da faliment. In cazul in care Banca ramane fara bani, Bancherul poate emite bani, oricati sunt necesari, scriind pe orice bucata de hartie.
JOCUL:Incepand cu Bancherul, fiecare jucator arunca zarurile. Jucatorul cu cel mai mare scor incepe jocul. Figurinele sunt asezate pe casuta marcata "GO" (Start) si, dupa aruncarea zarurilor, fiecare jucator muta atatea casute (in directia sagetii) cat indica zarurile. Dupa ce un jucator si-a terminat randul, jocul continua spre stanga. Figurinele raman in spatiile ocupate si continua din punctul ultimei runde jucate. Doua sau mai multe figurine pot fi asezate in aceeasi casuta in acelasi timp.
In functie de casuta in care "aterizati", puteti cumpara imobiliare sau alte proprietati, veti fi obligati sa platiti chirie sau taxe, sa trageti o carte de Noroc sau a Comunitatii, sa mergeti la Inchisoare etc. Urmati instructiunile din fiecare casuta.
Daca aruncati zarurile si nimeriti o dubla, mutati figurina ca de obicei, urmati instructiunile din casuta pe care aterizati dar veti arunca din nou zarurile. Daca aruncati duble de trei ori consecutiv sunteti obligati sa mutati imediat in casuta marcata "Inchisoare".
GO (Start)e fiecare data cand un jucator aterizeaza sau trece peste casuta Go (start), fie ca arunca zarurile sau primeste o carte cu aceasta instructiune, Bancherul ii plateste un salariu de $200.
Nota: daca jucatorul arunca zarurile si aterizeaza 2 spatii dupa, pe "Cufarul Comunitatii" sau 7 spatii dupa pe casuta "Noroc" si trage cartea "Du-te la Start", va colecta $200 pentru ca a trecut de Go (Start) o data si inca $200 pentru ca a ajuns acolo a doua oara, urmand instructiunile de pe carte.
CUMPARAREA PROPRIETATILOR:Cand un jucator aterizeaza pe o proprietate libera, o poate cumpara de la Banca pentru pretul afisat. Primeste Titlul de Proprietate si il plaseaza pe masa cu fata in sus, in dreptul sau. Daca jucatorul nu doreste sa cumpere proprietatea, Banca o va scoate la licitatie si o va vinde jucatorului care liciteaza cel mai mult. Licitatia poate incepe la orice pret si il poate include si pe jucatorul care nu a vrut sa cumpere proprietatea la pretul afisat.
PLATA CHIRIEI:Cand un jucator aterizeaza pe o casuta care e proprietatea altui jucator, trebuie sa plateasca proprietarului chirie, afisata pe Titlul de Proprietate.
Daca proprietatea a fost ipotecata, proprietarul nu poate colecta chirie iar Titlul de Proprietate trebuie sa stea cu fata in jos in dreptul proprietarului.
Este un avantaj sa detii toate titlurile de proprietate de o culoare (Bordwalk si Park Place sau Connecticut, Vermont si Oriental) pentru ca poti sa incasezi chirie dubla pentru proprietatile respective. Regula se aplica in acest caz si proprietatilor ipotecate.
Este si mai avantajos sa ai case sau hoteluri pe proprietati pentru ca atunci chiriile sunt mai ridicate decat pentru proprietatile nedezvoltate.
Proprietarul nu poate colecta chiria daca uita sa o ceara inainte ca jucatorul urmator sa arunce zarul!
CARTILE DE NOROC SI COMUNITATE: Cand aterizezi pe oricare dintre aceste spatii, ia prima carte din pachet, urmeaza instructiunile si pune cartea pe fundul pachetului, cu fata in jos.Cartea "Iesi din inchisoare" este pastrata pana cand este folosita. Daca jucatorul care o trage nu o foloseste, o poate vinde, oricand, unui alt jucator la un pret stabilit de amandoi, de comun acord.
TAXELE PE VENITaca aterizezi aici ai doua optiuni: sa platesti Bancii $200 sau 10% din valoarea totala pe care o detii (banii cash, valoarea proprietatilor platite sau ipotecate si costul cladirilor se aduna pentru a calcula valoarea totala a unui jucator).
Trebuie sa hotarasti optiunea pe care o alegi inainte sa calculezi valoarea ta totala!
INCHISOAREA:
Aterizezi in inchisoare cand:
(1) Arunci zarul si aterizezi in casuta marcata "Du-te la inchisoare"
(2) Tragi cartea "Du-te la inchisoare" sau
(3) Arunci trei duble una dupa alta.
Daca mergi la inchisoare nu mai iei $200 runda aceea. Daca nu esti "trimis la inchisoare" ci aterizezi pe casuta marcata "Inchisoare" in cursul jocului, esti doar vizitator si nu primesti nici o penalizare iar jocul continua in mod normal.
Iesi din ichisoare daca:
(1) Arunci o dubla in urmatoarele 3 dati cand iti vine randul, caz in care muti atatea casute cate iti arata zarurile.
(2) Folosesti cartea "Iesi din inchisoare" (fie ca o ai fie ca o cumperi)
(3) Platesti o amenda de $50 inainte de a da cu zarul in urmatoarele doua dati cand iti vine randul. Daca nu arunci duble pana a treia oara cand iti vine randul, trebuie sa platesti amenda si dai cu zarul, continuand jocul in mod normal. In timpul cat esti la inchisoare poti cumpara sau vinde proprietati, case sau hoteluri si colecta chirie.
PARCAREA GRATUITA:Un jucator care aterizeaza aici nu primeste bani, proprietati sau altceva. Este doar un loc de repaus "gratuit".
CASEoti cumpara case doar atunci cand detii toate proprietatile dintr-un grup de aceeasi culoare. Cand cumperi o casa o asezi pe oricare din proprietati. Urmatoarea casa trebuie asezata pe o proprietate goala a oricarui grup de aceeasi culoare pe care il detii.
retul platit pentru fiecare casa este scris pe Titlul de Proprietate al proprietatii respective.
Poti cumpara oricand oricate case vrei, dar nu poti construi mai mult de o casa pe oricare proprietate de orice culoare pana cand nu ai construit cate o casa pe fiecare proprietate din grupul respectiv. Apoi poti incepe sa construiesti al doilea rand de case si asa mai departe, pana cand ai 4 case pe o proprietate. De exemplu nu poti construi 3 case pe o proprietate daca ai doar o singura casa pe o alta proprietate din acelasi grup. Aceeasi regula se aplica si cand vinzi case (vezi mai jos).
HOTELURI:Cand un jucator are 4 case pe fiecare proprietate a unui grup de culoare complet, poate cumpara un hotel de la Banca si sa-l puna pe oricare proprietate din acel grup. Cele 4 case sunt inapoiate Bancii iar hotelul trebuie platit la pretul de pe Titlul de Proprietate. Nu poate fi construit decat un singur hotel pe o proprietate.
CAND NU MAI SUNT CASE SAU HOTELURI:Atunci cand Banca nu mai are case de vanzare, jucatorii trebuie sa astepte pana cand unul din ei inapoiaza sau vinde case la Banca. In cazul in care exista un numar limitat de case si hoteluri iar doi sau mai multi jucatori vor sa cumpere, Banca va scoate la licitatie casele sau hotelurile si le va vinde celui care plateste mai mult.
CUM VINZI PROPRIETATIroprietatile nedezvoltate, caile ferate si utilitatile (dar nu cladirile) pot fi vandute unui alt jucator intr-o tranzactie privata la un pret stabilit de comun acord. DAR o proprietate nu poate fi vanduta daca exista cladiri pe oricare din proprietatile acelui grup de culoare. Acele cladiri trebuie intai vandute inapoi Bancii inainte ca proprietarul sa poata vinde proprietatea.
Casele si hotelurile pot fi vandute inapoi Bancii oricand la jumatate din pretul platit pentru ele. Toate casele dintr-un grup de culoare pot fi vandute in acelasi timp sau una cate una (un hotel = 5 case), urmand inapoi pasii facuti la cumparare.
IPOTECAroprietatile nedezvoltate (fara case sau hoteluri) pot fi ipotecate, prin Banca, in orice moment, cu conditia ca toate cladirile de pe proprietatile de aceleasi culoare sa fie vandute inapoi Bancii la jumatate de pret. Valoarea ipotecii este tiparita pe Titlul de Proprietate. Nu poate fi colectata chirie pe proprietatile sau utilitatile ipotecate.Ca sa ridice ipoteca, proprietarul trebuie sa plateasca Bancii valoarea ipotecii plus 10% dobanda. Cand ipoteca este ridicata de pe toate proprietatile dintr-un grup de culoare, proprietarul poate incepe sa cumpere case la pretul intreg.
Am si eu o intrebare
legata tot de Monopoly
atunci cand doresti sa iti asezi o casa pe proprietatea tea trebuie sa te afli neaparat pe aceea proprietate sau te poti afla pe ori care alta proprietate...
Astept raspunsuri...MS:*
Nu conteaza poti sa fii pe oricare propietate de ex
Esti pe Pantelimon iar tu vrei sa iti pui o casa pe Bdul Primaverii poti deci nu trebuie neaparat sa fii pe propietatea respectiva.