Uite acele fisiere nu le poti da copy/paste dar le poti deschide cu program asta http://get.adobe.com/reader/
(Evaluare_initiala_Geografie_barem_ cls_V) Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
Barem de evaluare si de notare
Disciplina Geografie
Clasa a V-a
Pagina 1 din 1
TEST DE EVALUARE INIłIALĂ
Anul scolar 2011-2012
Disciplina Geografie
Clasa a V-a
BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
MODEL
• Se punctează oricare alte formulări/ modalităŃi de rezolvare corectă a cerinŃelor.
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă
fracŃiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărŃirea punctajului total acordat
la 10.
PARTEA I (45 de puncte)
A. Se acordă câte 5 puncte pentru fiecare răspuns corect:
1. a; 2. b; 3. b; 4. b; 5. a; 6. b. Total 30 puncte
B. Se acordă câte 5 puncte pentru fiecare corespondenŃă/ asociere corectă (3x5p=15p).
Total 15 puncte
PARTEA a II-a (45 de puncte)
1. Se acordă câte 2 puncte pentru fiecare punct cardinal amplasat corect pe figură. Se acceptă si
denumirile: răsărit/orient, apus/occident, miazăzi, miazănoapte.
Total 8 puncte
2. a. Se acordă câte 2 puncte pentru fiecare stat vecin identificat corect:
A. Ucraina
B. Republica Moldova
C. Bulgaria
D. Serbia
E. Ungaria
Total 10 puncte
b. 1. CarpaŃii Meridionali
2. Podisul Dobrogei
3. Câmpia Română
4. Depresiunea (Colinară) a Transilvaniei
5. Podisul Moldovei
Total 10 puncte
3. Se acordă 17 puncte astfel:
a. numele localităŃii – 3p;
b. numele unităŃii de relief în care este situată localitatea – 3p;
c. numele râului care străbate localitatea sau care se află cel mai aproape de localitate – 3p;
d. două activităŃi economice practicate în localitate – 6p (3p+3p);
e. o sursă de poluare a mediului (naturii) din localitate – 2p.
Pentru răspuns incomplet se poate acorda punctaj intermediar 1-2p. Total 17 puncte
(Evaluare_initiala_Geografie_test _cls_V)
Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
Test de evaluare iniŃială – Disciplina Geografie
Clasa a V-a
Pagina 1 din 2
TEST DE EVALUARE INIłIALĂ
Anul scolar 2011-2012
Disciplina Geografie
Clasa a V-a
Numele si prenumele elevului: _______________________________________________
Data susŃinerii testului: _____________________
MODEL
• Pentru rezolvarea corectă a tuturor cerinŃelor din Partea I si din Partea a II-a se acordă 90 de
puncte. Din oficiu se acordă 10 puncte.
• Timpul efectiv de lucru este de 40 de minute.
PARTEA I (45 de puncte)
A. Încercuieste litera corespunzătoare răspunsului corect:
1. Soarele răsare în punctul cardinal:
a) est b) sud c) vest 5 puncte
2. Altitudinea maximă din MunŃii CarpaŃi se găseste în MunŃii:
a) Apuseni b) Făgăras c) Rodnei 5 puncte
3. Semnul convenŃional ● reprezintă o:
a) graniŃă b) localitate c) sosea 5 puncte
4. Capitala României este orasul:
a) Brasov b) Bucuresti c) Iasi 5 puncte
5. Râurile și lacurile sunt reprezentate pe hartă, cu culoarea:
a) albastru b) negru c) rosu 5 puncte
6. Fluviul Dunărea formează graniŃa (frontiera) României cu Bulgaria în partea de:
a) nord b) sud c) vest 5 puncte
B. Realizează corespondenŃa, prin săgeŃi, dintre formele de relief din coloana A si culorile
convenŃionale (de pe o hartă) din coloana B.
A B
câmpie galben
deal maro
munte mov
verde 15 puncte
PARTEA a II-a (45 de puncte)
1. Notează punctele cardinale pe figura alăturată. 8 puncte
Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
Test de evaluare iniŃială – Disciplina Geografie
Clasa a V-a
Pagina 2 din 2
2. Pe harta de mai jos sunt marcate, cu litere, Ńările (statele) vecine cu România si cu numere,
unităŃi de relief.
Scrie, pe spaŃiile libere:
a. numele Ńărilor (statelor) vecine marcate cu literele A, B, C, D si E.
A _______________________________________________________________________
B _______________________________________________________________________
C _______________________________________________________________________
D _______________________________________________________________________
E _______________________________________________________________________
10 puncte
b. numele unităŃilor de relief marcate cu numerele 1, 2, 3, 4 si 5.
1 _______________________________________________________________________
2 _______________________________________________________________________
3 _______________________________________________________________________
4 _______________________________________________________________________
5 _______________________________________________________________________
10 puncte
3. Precizează, pe spaŃiile libere, următoarele elemente ale orizontului local:
a. numele localităŃii: ______________________________________________________________
b. numele unităŃii de relief în care este situată localitatea: ________________________________
c. numele râului care străbate localitatea sau care se află cel mai aproape de localitate:
______________________________________________________________________________
d. două activităŃi economice practicate în localitate: _____________________________________
e. o sursă de poluare a mediului (naturii) din localitatea ta: ________________________________
17 puncte
(Precizari_evaluare_initiala_Geografie_cls_V)
Ministerul EducaŃiei, Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul NaŃional de Evaluare si Examinare
1
Notă introductivă pentru modelul de test de evaluare iniŃială la Geografie
Evaluarea iniŃială/ predictivă, la disciplina Geografie, se realizează la începutul unui program
de instruire (ciclu curricular, an scolar), în scopul stabilirii nivelului de pregătire al elevilor si al
premiselor atingerii obiectivelor educaŃionale propuse pentru etapa/ etapele următoare. Astfel, se
identifică nivelul achiziŃiilor elevilor în termeni de cunostinŃe, abilităŃi/ deprinderi si atitudini, în
vederea asigurării progresiei învăŃării si a cunoasterii, a formării competenŃelor propuse pentru
nivelul de învăŃământ respectiv. InformaŃiile obŃinute în urma realizării unei evaluări iniŃiale sprijină
proiectarea activităŃilor didactice ale profesorului din perspectiva adecvării acestora la posibilităŃile de
învăŃare ale elevilor si la contextul curricular sau a iniŃierii, dacă este cazul, a unor programe de
învăŃare remedială si de educaŃie diferenŃiată. Cunoasterea nivelului de competenŃă al fiecărui elev
are în vedere stabilirea unui parcurs individualizat al educării si formării acestuia, obŃinerea datelor
necesare măsurării progresului scolar realizat, fără a viza ierarhizarea elevilor, a profesorilor sau a
instituŃiilor de învăŃământ. Rezultatele nu se trec în catalog.
La disciplina Geografie, testul de evaluare iniŃială propus pentru clasa a V-a verifică
cunostinŃe, precum si atingerea unor obiective prevăzute în curriculumul de clasa a IV-a; pe
acestea se vor baza competenŃele ce urmează a fi formate prin curriculumul de clasa a V-a.
Modelul de test propus are o durată de 40 de minute si este structurat în două părŃi:
- partea I, care are alocate 45 de puncte si este alcătuită din itemi obiectivi;
- partea a II-a, care are alocate 45 de puncte si este alcătuită din itemi semiobiectivi si
subiectivi.
Matricea de specificaŃii este cea care face corelaŃia între obiectivele selectate pentru a fi
verificate din curriculumul de clasa a IV-a si conŃinuturile selectate.
Pentru modelul de test propus, au fost selectate, spre a fi verificate, trei obiective specifice
din curriculumul de clasa a IV-a, obiective care se continuă în clasa a V-a cu competenŃe ce
trebuie dobândite de elevi. CorespondenŃa obiective (clasa a IV-a) – competenŃe (clasa a V-a) este
următoarea:
- obiectivul 1. 3. din clasa a IV – competenŃa 4. 1. din clasa a V-a;
- obiectivul 1. 5. din clasa a IV – competenŃele 4. 2. si 4. 3. din clasa a V-a;
- obiectivul 1. 6. din clasa a IV – competenŃele 4. 2. si 4. 3. din clasa a V-a.
MATRICEA DE SPECIFICAłII PENTRU MODELUL DE TEST DE EVALUARE INIłIALĂ –
CLASA a V-a, LA GEOGRAFIE
Obiective (cu
continuitate în
competenŃe)
ConŃinuturi
1. 3. Să utilizeze
mijloace elementare
de orientare (puncte
cardinale, alte
repere observabile)
în spaŃiul apropiat,
al orizontului local si
al Ńării
1. 5. Să localizeze
corect elemente
ale spatiului
geografic (de la
localitate la
planeta), într-un
context dat
1. 6. Să coreleze
elemente din
realitate cu
reprezentarea
lor cartografică,
utilizând scara
de proporŃie si
legenda
Total
Elemente de geografie
a orizontului apropiat
si local
5p(A. 1); 8p(II. 1) 3p(II. 3); 3p(II. 3);
3p(II. 3); 6p(II. 3);
2p(II. 3)
15p(B)
45 p
(50%)
Elemente de geografie
a României: Limite si
vecini
5p(A. 6) 10p(II. a) 15p
(16, 7%)
Elemente de geografie
a României: Relieful,
clima, apele, vegetaŃia,
animalele si solurile
5p(A. 2); 10p(II. b)
5p(A. 5) 20 p
(22, 2%)
Elemente de geografie
a României: Locuitorii
si asezările omenesti
5p(A. 4) 5p(A. 3) 10 p
(11, 1%)
TOTAL 18 p (20%) 47 p (52, 2%) 25 p (27, 8%) 90 p