Unitate+ Monitor+Mouse+Tastatura.
Unitatea este compusa din alte componente, logic. Daca ti le insirui, cred ca nu vei intelege. Bafta!
In mare este format din unitatea centrala (placa de baza pe care sunt amplasate microprocesorul, cooler-ul; memoria ram, memoria rom, hard-disk-ul, placa video, placa audio, placa de sunet, placa de retea si alte componente), monitorul, tastatura si mouse-ul. Fara una din acestea ori calculatorul nu functioneaza, ori nu prea ai ce face cu el. Daca vrei sa afli mai multe http://www.ipedia.ro/calculatorul-si-componentele-lui-19/.
1.Hardware
Ansamblu de componente fizice care exzecuta o succesiune de operatii descrise printr-un program.
PARTI COMPONENTE
-Unitatea centrala
-Carcasa (contine sursa de alimentare);
-Placa de baza (contine circuite electronice, magistrale, sloturi ISA-16 biti PCI-32 biti, chipset-ul);
-Procesorul (circuit integrat care realizeaza operatii matematice si logice; se caracterizeaza prin magistrala interna – 16, 32, 64 biti si frecventa interna);
-Memorie - interna (inmagazineaza datele si instructiunile in vedereaprelucrarii; poate fi de tipul ROM-read only memory, RAM- random acces memory, CACHE-memorie tampon rapida);
-Memorie externa/de masa (constituita din FDD-discuri amovibile cu capacitati de 1, 44 Mb si diametru de 3, 5 toli, unitati ZIP-100 Mb, unitati LS 120-120 Mb, HDD- discuri fixe WINCHESTER 2, 1-10 Gb, CDROM – 640 Mb, DVD-17 Gb, banda magnetica ).
-Placi adaptoare (permite procesorului sa comunice cu echipamentele periferice si de stocare; prevazute cu porturi pentru conectarea dispozitivelor periferice )
Echipamente periferice
Dispozitive de introducerea datelor:
a. Tastatura (cea mai utilizata cale de comunicare om- calculator)uzual are 101-103 taste aranjate ca la masina de scris in standard american QWERTY alfabetice, numerice, simboluri-&,*,/,
functionale –F1-F12, ajutatoare –sageti, HOME-revenire la inceputul de linie sau pagina, END-revenire la sfarsit de rind pagina, PgUp-mutare cu o pagina in sus, PgDn-mutare cu o pag in jos, Insert-comuta in modul inserare-suprascriere, de control a introducerii testului – Enter-lanseaza in lucru o comanda, Esc- permite renuntarea la o comanda, Tab-permite comutarea intre ferestre, meniuri, obtiuni, Backspace-sterge caracterul din stanga cursorului, Del-sterge caracterul de pe cursor, pentru controlul tastaturii –Shift –permite alegerea caracterului scris pe tastatur sus-stanga sau a majusculelor, Capslock- permite comutarea majuscule minuscule, Ctrl, Alt-pentru diverse comenzi, pentru controlul computerului – Print Screen-permite copierea ecranului text la imprimanta, Pause- opreste executarea unui program, combinatii de taste- Ctrl+Alt+Del- reseteaza la cald computerul).
b. Mouse-ul (dispozitiv de introducere a datelor in mod grafic prin selectarea optiunilor de pe ecran cu ajutorul unui cursor grafic)
c. Scanner-ul (dispozitiv ce permite conversia documentelor text sau imagine tiparite in formatul digital accesibil computerului)
d. Creionul optic, joystick-ul –utilizate mai rar
Dispozitive de iesire a datelor:
a.Monitorul/dispay-ul (sistem ce permite afisarea sub forma de imagine generata prin puncte-pixeli a activitatii desfasurate; pot fi cu tub catodic, cu cristale lichide, TFT- cu film de tranzistori, cu plasma; au diagonala cuprinsa intre 10 toli si 21 toli; rezolutia grafica este data de adaptorul grafic la care este cuplat VGA=640x480, SVGA =800x600, 1024x768, 1280x1024 etc)
b. Imprimanta (permite tiparirea rezultatelor obtinute in urma operatiilor realizate cu calculatorul; poate fi matriceala-9-24 ace cu jet de cerneala, laser, asigura rezolutii intre 200-1200 de puncte pe inch patrat si viteze de 150 caractere/secunde si 24 pagini/min.
c. Modemul (permite comunicarea intre calculatoare prin intermediul liniei telefonice)
d. Plotterul (permite realizarea desenelor cu format mare; poate fi cu penita, cu jet de cerneala, termic)
e. Boxe (permite emiterea de sunete).
2.Software
Reprezinta totalitatea programelor disponibile intr-un sistem de calcul.
Cele mai reprezentative programe sunt :
-sistemul de operare (ansamblul de programe de control si serviciu care coordoneaza calculatorul in executarea sarcinilor sale si asista programele de aplicatii si utilizatorul; asigura interfata om-calculator printr-un limbaj de comanda)
-limbajele de programare (limbaj in care se scrie un program informatic; pot fi specifice procesorului-cod masina, limbaj de asamblare, independente de procesor-limbaje de nivel inalt- Pascal, C; limbajul permite conversia programului in cod masina direct utilizat de procesor prin metoda compilarii-executa conversia intregului program, sau interpretarii –executa conversia pas cu pas)
-programe utilizator (programe specifice domeniului de destinatie- Word, Excel, AutoCAD)
-programe utilitare (usureaza activitatile desfasurate pe computer-Norton Commander, Norton Utilities, XtreeGold)
Citeste mai mult: Din ce este alcatuit /format un calculator personal (Ce este un PC/calculator/computer)