Ce drepturi am in Uniunea Europeana in calitate de consumator?

Ce drepturi am in Uniunea Europeana in calitate de consumator?

Odata cu intrarea in Uniunea Europeana, capitolul de comert online s-a intregit cu mai multe drepturi si articole. Campania UE sustinuta de diverse spoturi TV are ca scop informarea asupra drepturilor consumatorilor.

 

”Sunt cetatean european si am drepturi”, asa concluzioneaza consumatorul in multe spoturi pe care le vedem la TV. Acesta face parte din campania UE, campanie care are ca scop informarea cu privire la drepturile consumatorilor. Subiectul este unul interesant si util, cu atat mai mult cu cat romanii in general au multe lacune la acest capitol al drepturilor.

 

E logic ca lucrurile sa stea asa din moment ce timp de peste 40 de ani pana si cuvantul ”drepturi” era unul dat disparut. Exista zece mari principii care se refera la protectia consumatorilor in statele membre UE:

 

1. Cumparati orice doriti, oriunde doriti

2. In cazul in care nu functioneaza, returnati-l

3. Standarde inalte pentru siguranta alimentelor si a bunurilor de consum

4. Informati-va asupra a ceea ce mancati

5. Contractele trebuie sa fie echitabile fata de consumatori

6. Uneori consumatorii se pot razgandi

7. Facilitarea posibilitatii de a compara preturile

8. Consumatorii nu trebuie sa fie indusi in eroare

9. Protectie in timpul vacantei

10. Despagubiri eficiente in cazul litigiilor transfrontaliere

 

Legea nr 365/2002 vizeaza comertul electronic si in cadrul acesteia Articolul 5 stabileste informatiile generale cu privire la datele pe care furnizorul de servicii este obligat sa le puna la dispozitie destinatarilor si autoritatilor publice cum ar fi numele sau denumirea furnizorului, domiciuliul sau sediul furnizorului de serviciu, codul de inregistrare fiscala etc.

 

Articolul 6 se refera la comunicarile comerciale. Alineatul (1) spune ca ”Efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica este interzisa, cu exceptia cazului in care destinatarul si-a exprimat in prealabil consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari.” Alineatele c si d se refera la oferte promotionale, reduceri, premii, cadouri si competitii care trebuie clar identificate, iar conditiile de participare sa fie usor accesibile si clar prezentate.

 

Reglementarile cu privire la consumatori prevad ca acestia au dreptul de a se razgandi si returna produsele achizitionate dintr-un magazin online in termen de 14 zile, iar in termen de 30 de zile pot renunta la comanda. In cazul acesta, banii trebuie returnati in 14 zile de la anularea comenzii. Referitor la livrarea si responsabilitatea asupra coletului, bunul comandat la distanta trebuie livrat in maxim 30 de zile.

 

In perioada 19-23 septembrie 2011 ANPC s-a lansat intr-o serie de controale prin care au fost verificate 196 de website-uri apartinand unor operatori economici care comercializeaza de la produse IT pana la produse textile. 148 dintre operatorii economici au fost ”prinsi” cu abateri de la prevederile legale. Astfel s-au aplicat 204 sanctiuni dintre care 83 dintre ele au constituit amenzi contraventionale. La 75% dintre site-uri existau nereguli in ceea ce priveste datele de contact care erau incomplete, ceea ce facea dificila contactarea comerciantului, numarul de inregistrare al firmei, neconcordante in ceea ce priveste adresa sediului social mentionat pe site si contractele incheiate cu consumatorii si sediul real.

 

Probleme au aparut la informarea completa si corecta asupra caracteristicilor esentiale ale produsului/serviciului, asupra drepturilor consumatorilor la achizitionarea online a produselor si serviciilor, afisarea corecta a pretului final, cu toate taxele incluse si a informatiilor privind modalitatea de plata, livrare, solutionare a reclamatiilor.

 

Ati intampinat pana acum probleme cu privire la comertul online?

 

Laptopnews.ro

14 răspunsuri:
| shadovv a răspuns:

Drepturi? Vorbiti nonsens...

| laptopnews explică (pentru shadovv):

Cum asa, shadovv? happy

| shadovv a răspuns (pentru laptopnews):

Starea mea sociala este un nonsens pentru ca nu exista asa ceva. Drepturile sunt doar norme umane impuse de majoritate (sau de cei care au destula putere politico-economica). Noi nu suntem limitati/favorizati de constitutie sau de apartenenta la o anumita uniune, societate, etc. Caracteristicile ce conditioneaza fiinta sunt pur metafizice si daca facem un pas mai departe putem sa le legam de epistemologie. Deci, putem spune, mai specific ca suntem limitati fizic. Legile pe care le ai enumerat tu sunt nonsens pentru ca sunt doar o adunatura de simboluri carora tu le dai un sens, dar esti in incapacitate de a le da si existenta...

| laptopnews explică (pentru shadovv):

Multumim pentru raspuns si explicatii!

| selenahermy a răspuns:

Prefer sa evit astfel ce conflicte, necumparand nimic niciodata de pe internet. Oricum, mersul pe jos face piciorul frumos, asa ca pentru cumparaturi, prefer sa apelez la magazine.

| laptopnews explică (pentru selenahermy):

Asta daca esti norocos si gasesti ceea ce iti doresti aproape de casa. Dar sunt si situatii in care esti nevoit sa comanzi de pe internet! Multumim pentru raspuns!

| AlecsRvaSpunePa a răspuns:

Da, am patit-o eu.Desi a fost si vina mea, dar se putea rezolva frumos, legal, fara cearta.
Facusem comanda online pentru un tricou personalizat, plata se facea ramburs. Ajunge domnul curier, imi da coletul sigilat, ma pune sa semnez si pleaca.Peste 20 de minute ma trezesc cu domnul curier la usa spunandu-mi ca mi-a dat alt colet. Okay, am inteles, tot omul mai greseste.Imi da coletul meu si pleaca din nou.Il deschid si constat ca tricoul era rupt la sub brat chiar pe linia cusaturii iar mesajul de pe tricou se dezlipea.Am sunat la firma cerandu-mi banii inapoi si mi s-a spus ca odata ce am semnat pentru primirea coletului nu se mai poate face nimic.In alte cuvinte, teapa! Bine, nu avea rost sa ma bat cu pumnii in piept pentru 37 RON, dar lipsa de omenie m-a lasat prost, cum s-ar zice.

| laptopnews explică (pentru AlecsRvaSpunePa):

Multumim pentru raspuns! Urat ce ai patit!

| georgehari a răspuns (pentru AlecsRvaSpunePa):

Regula este să desfaci coletul în fața curierului.

| AlecsRvaSpunePa a răspuns (pentru georgehari):

Corect, aici am gresit eu!

| georgehari a răspuns (pentru AlecsRvaSpunePa):

Apoi trebuia să completeze curierul un bon de retur, cu motivul refuzului acceptării coletului. Recunosc, nici eu nu deschid mereu, dar deschid întotdeauna cînd comand bilete la concerte.

| georgehari a răspuns:

O idee ar fi să cumpărați numai de pe site-uri certificate într-un fel sau altul. De exemplu, în România există Trusted.ro, care oferă Marca de încredere magazinelor online care îndeplinesc anumite standarde de calitate. Lista lor e la http://www.trusted.ro/magazine-atestate/.

| laptopnews explică (pentru georgehari):

Multumim pentru raspuns si link! happy

| Silviu9343 a răspuns:

Normal asa e sa desfaci coletul in fata curierului si sa verifici si actele de insotire a produselor/produsului.

Întrebări similare