"Cetăţenii români pot obţine pentru motive temeinice schimbarea pe cale administrativă a numelui de familie şi a prenumelui sau numai a unuia dintre acestea."---- vezi care sunt acele "motive temeinice"(din OG nr.41/2003): http://spcepcv.ro/schimbarea-numelui-de-familie-si-a-prenumelui/
Ce documente sunt necesare la schimbarea numelui?
Potrivit OG nr. 41/2003, schimbarea numelui pe cale administrativa se face pe baza de cerere, care se va depune la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor aflat in subordinea consiliului local al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucuresti, in a carui raza teritoriala isi are domiciliul solicitantul sau la primaria unitatii administrativ-teritoriale unde domiciliaza.
Cererea privind pe cetateanul roman cu domiciliul in strainatate se depune la primaria ultimului domiciliu avut in Romania, iar daca nu a avut vreodata domiciliul in Romania, la Primaria Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti.
La cerere vor fi anexate urmatoarele documente:
copii legalizate de pe certificatele de stare civila ale persoanei care solicita schimbarea numelui;
un exemplar al Monitorului Oficial al Romaniei, Partea a III-a, in care a fost publicat, potrivit art. 10, extrasul din cererea de schimbare a numelui, exemplar de la publicarea caruia sa nu fi trecut mai mult de un an;
consimtamantul, dat in forma autentica, al celuilalt sot, in cazul schimbarii numelui de familie comun purtat in timpul casatoriei;
copie de pe decizia de aprobare a autoritatii tutelare, in situatia in care parintii nu se inteleg cu privire la schimbarea numelui copiilor lor minori, precum si atunci cand cererea de schimbare a numelui este facuta, pentru minorii si persoanele puse sub interdictie judecatoreasca, de catre tutore;
certificatele de cazier judiciar si cazier fiscal ale solicitantului;
orice alte acte pe care solicitantul le considera necesare pentru motivarea cererii sale.
Cererea de schimbare a numelui se publica, in extras, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, prin grija si pe cheltuiala solicitantului. Vezi AICI cat costa sa publici acte in Monitorul Oficial.
Totusi, orice persoana interesata poate face opozitie la cererea de schimbare a numelui, in termen de 30 de zile de la publicarea in Monitor. Opozitia se face in scris, motivat si se depune la serviciul public in a carui raza de competenta teritoriala isi are domiciliul persoana care solicita schimbarea numelui pe cale administrativa.
Dupa depunerea cererii de schimbare a numelui impreuna cu actele necesare, serviciul public local trimite spre solutionare dosarul serviciul public judetean sau al municipiului Bucuresti. Apoi, in termen de 60 de zile de la primirea cererii, presedintele consiliului judetean sau primarul Capitalei aproba sau respinge cererea de schimbare a numelui.
Dispozitia prin care s-a admis schimbarea numelui se trimite, in copie, serviciului public la care a fost inregistrata cererea. Serviciul public va incunostinta de indata solicitantul, iar dupa depunerea de catre acesta a dovezii de plata a taxei extrajudiciare de timbru prevazute de lege, ii va elibera o copie de pe dispozitia de admitere a schimbarii numelui. Insa, daca in 90 de zile de la data luarii la cunostinta cel in cauza nu a depus dovada de plata a taxei extrajudiciare de timbru, serviciul public va restitui organului emitent copia de pe dispozitia de admitere a schimbarii numelui.
Dispozitia de schimbare a numelui produce efecte juridice de la data inscrierii mentiunii corespunzatoare pe marginea actului de nastere. De la aceasta data, solicitantul va purta numai numele dobandit prin dispozitia de schimbare a numelui.
Schimbarea numelui in cazul minorilor
Schimbarea numelui de familie al minorului se poate face odata cu schimbarea numelui de familie al parintilor sau separat, dar tot pentru motive temeinice.
In aceste cazuri, cererea de schimbare a numelui se va face de catre parinti sau, cu incuviintarea autoritatii tutelare, de catre tutore. Daca parintii nu se inteleg cu privire la schimbarea numelui, atunci va hotari autoritatea tutelara.
Cand cererea este facuta de unul dintre parinti, este necesar acordul celuilalt parinte, dat in forma autentica. "In cazul minorului care a implinit varsta de 14 ani, cererea va fi semnata si de acesta", se precizeaza in OG nr. 41/2003.
Pe de alta parte insa, legea nu cere acordul celuilalt parinte in cazul in care el este pus sub interdictie, ori este declarat judecatoreste disparut sau decazut din drepturile parintesti.
"In cazul in care parintii copilului sunt decedati, necunoscuti, pusi sub interdictie, declarati judecatoreste morti ori disparuti sau decazuti din drepturile parintesti si nu a fost instituita tutela, in cazul in care copilul a fost declarat abandonat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, precum si in cazul in care instanta judecatoreasca nu a hotarat incredintarea copilului unei familii sau unei persoane, in conditiile legii, cererea de schimbare a numelui minorului se face de catre serviciul public specializat pentru protectia copilului din subordinea consiliului judetean, ori, dupa caz, a consiliului local municipal, orasenesc, comunal sau al sectorului municipiului Bucuresti", se mai arata in actul normativ mentionat. Funda?
Sorynnn21 întreabă:
roby223 întreabă:
Catalin979 întreabă: