Primele zece poziţii în exporturile României sunt ocupate de industria constructoare de maşini, de combustibili şi de construcţii de nave.
Principalul export al României, pe categorii de produse, sunt fişele de bujii şi seturile de cabluri auto, într-un Top 10 al vânzărilor externe dominat de construcţiile de maşini, cele de vapoare şi de carburanţi, arată datele detaliate ale Institutului Naţional de Statistică (INS).
România a luat pe cablurile auto nu mai puţin de 1, 35 miliarde de euro anul trecut, iar în primul trimestru din acest an s-au mai adăugat 369, 6 milioane de euro. Pe poziţia a cincea în topul exporturilor sunt maşinile de sub 1.500 de centimetri cubi (421, 6 milioane de euro), iar pe a şaptea - anvelopele pentru maşini (397, 9 milioane euro). Astfel, o bună parte din Top 10 al exporturilor României ţine de producţia maşinii Dacia.
Cel mai mare producător de cabluri auto este, în prezent, Sumitomo Electric Wiring Systems (SEWS), fabricantul japonez din Deva, care este furnizor pentru Renault. În ce priveşte anvelopele, producătorii Continental, cu fabrică la Timişoara, şi Michelin, cu fabrici la Zalău şi Floreşti, lucrează în parteneriat cu Dacia.
A doua industrie care contează în Top 10 Exporturi este cea constructoare de nave.
Pe locul al patrulea, în rândul exporturilor, vine tabla groasă de peste 15 milimetri, folosită în special în construcţia de nave. Totodată, cea mai vândută a opta marfă de către România în exterior sunt navele de transport pentru navigaţia maritimă. Potrivit unui raport ANCONAV, asociaţie care cuprinde toţi constructorii de nave interne, România ocupă al doilea loc în cadrul Comunităţii Europene, după Italia, în privinţa volumului comenzilor.
Anul trecut, exporturile de nave au totalizat 146.900 de tone, iar în construcţie erau 685.334 de tone. Vânzările exterioare au însumat 379, 6 milioane de euro, potrivit INS. Exporturile de tablă groasă, folosită în principal la construcţia de nave, au totalizat 444 de milioane de euro, principalul producător fiind Mittal Steel Galaţi.
Pe locurile doi şi trei în exporturi sunt benzina, respectiv motorina.
Ultimele două locuri din Top 10 Exporturi sunt ocupate de fierul vechi şi mobilă.
Structura exporturilor s-a schimbat radical în ultimii ani. Deşi, în 2004, pe primul loc se aflau tot cablurile auto, exportul de fier vechi era al treilea în top, nu penultimul, ca anul trecut.
De asemenea, au dispărut lohn-ul de încălţăminte (feţele de încălţăminte din piele ocupau locul al şaselea în 2004) şi lemnul de molid, care încheia topul acum patru ani. Schimbarea structurii exporturilor a sporit şi valoarea acestora. Astfel, din ultimul trimestru al anului trecut, valoarea exporturilor a avansat mai repede decât cea a importurilor. În primul semestru al acestui an, importurile de bunuri au crescut cu 15, 3% faţă de prima jumătate a anului trecut, până la 27, 54 miliarde de euro, în timp ce exporturile au avansat cu 18, 1%, până la 16, 75 miliarde de euro.
Deficitul balanţei comerciale a României a continuat însă să se adâncească în prima jumătate a acestui an, fiind mai mare cu 11, 3% faţă de acelaşi interval din 2007, în ciuda acestui avans mai rapid al exporturilor faţă de cel al importurilor pentru a şaptea lună consecutiv
_________________
EXPORTURILE ROMANIEI S-AU REDUS CU 9% IN NOIEMBRIE, IAR IMPORTURILE CU 17%
- 09 Ianuarie 2009
Valoarea totala a importurilor de bunuri ale Romaniei au scazut in noiembrie cu 17% raportat la perioada similara a anului precedent, in timp ce ritmul de reducere a exporturilor a fost de 9%, porivit datelor Institutului National de Statistica (INS).
Astfel, importurile Romaniei au insumat in noiembrie 4, 22 miliarde euro, iar exporturile 2, 54 miliarde euro, deficitul comercial al lunii fiind de 1, 68 miliarde euro, in scadere cu 26, 8% fata de aceeasi luna din 2007.
Datele Statisticii arata ca exporturile catre partenerii comerciali din UE au scazut cel mai mult in noiembrie 2008, cu 10, 6% fata de aceeasi luna din 2007, pana la 1, 815 miliarde euro, in timp ce exportul catre state extracomunitare a suferit mai putin, reducandu-se cu doar 4, 6%, la 720, 7 milioane euro.
La import, tendinta este similara, insa cu o amplitudine mult mai mare. Importurile din celelalte 26 de state membre ale UE s-au comprimat cu 19, 4% in noiembrie 2008 comparativ cu a 11-a luna din 2007, la 2, 937 miliarde euro, in timp ce importurile din afara UE au coborat cu 11, 1%, la 1, 278 miliarde euro.
http://www.newschannel.ro/stiri/exporturil...17-in-decembrie
MAI MULTE DATE LA ISN : Institutul National de Statistica
http://www.insse.ro/cms/rw/pages/index.ro.do
Bobo15 întreabă:
Rusupaul1991 întreabă: