Pana la un punct, consolele Xbox One si PlayStation 4 sunt foarte asemanatoare la nivel hardware, avand la baza acelasi procesor octo-core cu nuclee "Jaguar" x86-64 la 1. 6GHz, respectiv placa video DirectX 11 bazata pe microarhitectura Graphics CoreNext.
Prezentat inca din luna februarie, procesorul aflat la inima console PS4 este o adevarata bijuterie inginereasca, oferind in spatiul unei singure pastile de siliciu un CPU octo-core la 1. 6GHz si GPU Radeon cu 1156 procesoare de stream, ambele conectate cu ajutorul unui bus de 256 biti la o cantitate de 8GB memorie GDDR5, functionand la 5. 5GHz. Spre deosebire de arhitectura unui PC desktop, consola PS4 nu dispune de memorie RAM si memorie video partitionate separat, cele doua fiind substituite cu o arhitectura unificata in care componentele software si texturile necesare pentru generarea mediului 3D impart aceleasi resurse de memorie. Avantajele sunt ca memoria de sistem cu o latime de banda de 176GB/s este considerabil mai rapida decat memoria RAM a unui PC obisnuit, mai simplu de gestionat pentru programatorii software, iar costurile de productie sunt mai mici decat la o configuratie cu memorie RAM si video separata.
Xbox One dispune de acelasi CPU octo-core a 1. 6GHz, dar foloseste un GPU Radeon cu numai 768 procesoare de stream. Magistrala cu 8GB memorie de sistem unificata este formata cu chip-uri DDR3-2133Mhz organizate in configuratie quad-channel, pentru o latime de banda teoretica de 68.3GB/s. Daca la prima impresie magistrala de memorie folosita pentru consola Xbox One pare net inferioara celei alese pentru consola PlayStation 4, in realitate Microsoft are un as in maneca ce promite sa echilibreze situatia. Acesta este o cantitate de 32MB memorie cache de tip SRAM (Static RAM), capabila sa functioneze la o viteza de 102 GB/s. Poate nu la fel de rapida, dar cu latente incomparabil mai mici decat magistrala de memorie GDDR5 folosita de consola PS4, memoria cache este responsabila cu optimizarea transferurilor de date intre CPU/GPU si memoria de sistem. Potrivit Microsoft, cu ajutorul memoriei tampon latimea de banda efectiva pentru magistrala de memorie este ridicata la aproximativ 200 GB/s.
In tabara Microsoft, consola Xbox One foloseste un sistem de operare pe 64 biti, bazat pe un kernel Windows NT 6. x. Avand o arhitectura software foarte apropiata platformei Windows PC si facilitati de accelerare 3D prin API DirectX 11, consola Xbox One prezinta un mediu ceva mai atractiv pentru dezvoltatorii software, mai ales daca acestia doresc sa poata adapta jocuri pentru platforma PC la un cost redus.