Raspuns pentru toate trei intrebarile:
Profesorul poate raspunde legal, fapta constituind infractiune, doar daca primeste mita pe notarile nereale favorabile.
In rest mai poate fi si sanctionat disciplinar, inclusiv cu desfacerea contractului de munca.
Păi mită nu am acceptat si cred că și dacă ar fi vreun părinte psihopat, nu ar avea cum să însceneze așa ceva. Deși nu ar avea nici de ce să însceneze deoarece notele sunt în final în interesul lor.
Dar faptul că am dat note mari și chiar faptul că le și știu nivelul elevilor mei, e un fapt real. Nu au acel nivel.
Trebuie sa stii ca in invatamantul superior clientii sunt studentii. Deci profesorii dau in mod curent note mai mari decat trebuie, pentru ca altfel "firma" lor ar ramane fara clienti.
De ex. in trecut in invatamantul superior olandez, studentii picau masiv inainte de a intra in anul II. Acum nu prea se mai practica, deoarece s-au schimbat conditiile de finantare a studiilor.
Nu poti da raspunde pentru ca o sa zici "cand l-am ascultat a stiut, aia e, nu conteaza ca acum n-a invatat si nu mai stie".
O iei asa.
Ptr orice eventualitate nu dai note mai mari la lucrari ca sa ramana scris. Dai la oral daca ai vrea unde nu se poate verifica, desi normal e sa dai cat trebuie ca sa invete ceva.
Poate in alt sistem poate pateai ceva daca faceai asta, dar in sistemul actual nu.
Pai baga erau licee unde nici unu n-a luat bacu si profii aia care i-au trecut nu au patit nimic.
Pai asa a fost in liceu la mine anul 1994-1995 clasa 11-a.
La fizica eram praf noi clasa. Profa de mate f servera ne-a prins ca nu stim cand prin trimestrul intai era o lectie la analiza care folosea fizica.
A zis "ia sa ii zic eu lu don prof..cum v-a trecut...". Si ala a zis "cand i-am ascultat au stiut". Si gata treaba. Niciodata nu dadea la lucrari note mai mari decat trebuia, dar avea grija sa ne dea subiecte sa le facem de nota mare, erau subiecte medii, dar le faceam ca ne lasa cu materiale aditonale pe langa.