Dincolo de cifre, rapoarte si statistici arunca un ochi prin orasul in care traiesti. Ti se pare ca nivelul real de trai e unul "decent"? Mie mi se pare ca majoritatea romanilor traiesc la limita saraciei. Daca sclavia pe un venit real ce se invarte in jurul a 1000 de lei, inghesuirea a 4-5 persoane in apartamente de 2 camere si imposibilitatea de a merge intr-o vacanta mai des de 1 data la 4 ani reprezinta pentru tine un trai decent atunci inseamna ca traim in lumi paralele.
Felul in care traim, mancam, invatam, muncim, ne distram si ne tratam dovedeste ca suntem un popor sarac. Si prost.
1. Aberezi. Da afara din sistem oamenii care iti par ca lucreaza pe nimic si apoi gaseste o solutie pentru a le plati somajul, desteptule! Nu stiu unde in Europa ai vazut tu ca se lucreaza in ritmul asta, pe salarii minime, in conditiile in care in tarile nordice norma este de 6ore/zi. Pentru restul tipurile de program de lucru exista munca in schimburi, lucru care nu ar ajuta cu nimic productia sau venitul angajatorului pentru ca ar avea tot acelasi nr de oameni, dar cu programe diferite. Inclusiv pentru Romania s-a propus norma de 6 ore/zi. Din nou, gandeste-te la situatia reala: cati oameni ar putea lucra 5-6 zile pe saptamana (pentru ca tu vorbesti de magazine!) de la 9 la 18? Nu ca nu ar exista, dar in general o fac pentru bani multi.
Romanii nu sunt productivi pentru ca nu sunt motivati si in general sunt supracalificati pentru posturile pe care le ocupa. Si pentru ca managamentul in institutiile de stat este prost. Pentru ca vorbim de lipsa productitivatii in sistemul de stat, in cel privat cine nu e productiv e dat afara!
2. Ba se produc produse de calitate! Si inca multe. Dar se duc la export, pentru ca de acolo vin banii. Romanii sunt saraci si cauta cele mai ieftine variante. Iar produsele de calitate sunt scumpe.
Ce ar trebui sa ramana in tara sunt produsele alimentare. Dar din nou, romanul nu si le permite pe alea de calitate si importa altele mai ieftine si implicit mai proaste. Plus ca aici exista acorduri intre tarile membre UE, acorduri pe care nu le poti incalca.
Problema e ca industria e la pamant si nimeni nu se deranjeaza sa o resusciteze.
Programul Rabla are ca scop imbunatatirea parcului auto. Ai idee ce inseamna un parc auto ceva mai bun? Inseamna mai putina poluare, mai putine accidente cauzate de defectiuni ale masinilor, inseamna dezvoltarea industriei constructoare de masini, inseamna locuri de munca atat pentru cei care lucreaza in fabrici cat si pentru cei care lucreaza in ateliere de reparatii (pentru ca o masina cu computer de bord nu mai poate fi reparata de nenea doru de la 4 cum era reparata o dacie 1310). Si insemna un nivel de trai mai bun.
Si din nou aberezi cand spui ca trebuie incurajat mersul cu transportul in comun. In primul rand ca asta e o gandire comunista: standardizarea si uniformizarea niveluli de trai. Apoi pentru ca la ora actuala tot ce inseamna regie de transport in comun reprezinta o gaura uriasa in bugetul statului, regiile sunt in general falimentare si in principiu sunt pregatite oricand sa disponibilizeze jumatate din personal. Mersul cu masina, pe langa faptul ca usureaza viata, presupune tranzactii financiare (piese de schimb, masini, benzina) care in fond pun in miscare economia. O tara in care nimeni nu consuma nu are nevoie nici sa produca si per total e la pamant. Te contrazici singur pe tema import-export.
Da, am putea legaliza prostitutia si drogurile, dar nu doar din ratiuni financiare. Ar fi groaznic sa traim ca popor din taxele obtinute din prostitutie si droguri!
Trăiesc în Occident pe moment, dar am trăit în România. Poate diferența e că aveam un nivel de trai puțin mai ridicat de medie, părinții mei știind să se descurce mai bine. Am fost în vacanță în fiecare an cât am stat în România. Mă face să mă simt prost faptul că poporul român e considerat prost deși mulți demonstrează contrariul, iar în același timp sunt alții nu au avut posibilitatea de a demonstra că sunt inteligenți.
1) De la 9 la 18 este un program relativ scurt. 5-6 ore? La școlile din Occident este minim 8 ore pe zi program, și cu doar două pauze, la 10:30 timp de 20 de minute și la 12:30 timp de 50-60 de minute . Și acest lucru fără a se ține cont de activitățile obligatorii. Mare parte din imigranți lucrează minim 12 ore pe zi.
Domeniul privat : acest lucru depinde de patron și de considerentele lui. Forța de muncă este de 8 ori mai ieftină decât în Occident, deși productivitatea este de doar 4 ori mai mică. Mai e nevoie de pretenții?
2. Ce? Mare parte din export constă în alimente și încălțăminte.
Mașinile sunt de domeniul trecutului. În Occident transportul în comun este foarte utilizat, și este de bună calitate. Vine la pachet cu metrouri moderne, tramvaie confortabile și faimoasele TGV.
Străzile ar trebui destinate camioanelor, mașinilor utilitare și transportului în comun. Traficul care se acumulează din cauza mașinilor este oribil, iar pentru eliberarea traficului se construiesc mai multe străzi care ar fi fost în altă situație inutile.
Ar trebui ca agricultura să fie mecanizată total, iar acest lucru cere mult combustibil pentru tractoare.
De asemenea petrolul are alte scopuri, nu e doar combustibil : produse farmaceutice, asfalt, materiale sintetice, plastic, pesticide pentru plante.
Cu salariile din România nu se poate consuma nimic altceva înafară de mâncare de proastă calitate, care constituie mare parte din cheltuieli.
Există multe bunuri de consum la care lumea ar putea avea acces mai ușor cu salarii mai mari : mâncare de calitate, tehnologie de ultimă generație, mobilă, medicamente mai bune, entertainment.
1. Complet fals ceea ce spui! La noi in magazine sunt armate de oameni care robotesc toata ziua, in Occident mult mai putini pe tura caci exista si acolo ture. Daca salariul se dubleaza ajunge la 400 de euro pe luna, la mare distanta de MINIMUL de 1000 de euro din vest. Sunt de 2 ani in Germania si m-am lamurit cum e cu " harnicia " germana, mi-a iesit pe nas sa-i vad pe toti ca vor sa fie doar manageri.
2. Aham! Sa producem si sa facem concurenta industriei germane sau agriculturii franceze? Visurile astea le aveam prin 2007, ca o sa vina vesticienii, o sa ne dea de lucru si o sa faca fabrici... Programul Rabla e clar o prostie fiindca nu avem industrie auto nationala, dam bani de la buget ca sa se cumpere produse germane, franceze, italiene. Sa incurajezi populatia sa mearga cu autobuzul inseamna " taierea crengii de sub picioare " dpdv financiar fiindca ar scadea incasarile de accize si impozite. Legalizarea prostitutiei si a drogurilor sunt probleme de mentalitate, cunosti foarte bine gandirea romanilor. Avem sanse sa se intample asta peste alti 25 de ani.
1. Ar fi mai bine și așa. Ar fi în jur de 500-600 de euro mai degrabă. La angajații din sectorul terțiar e vorba de o redistribuire a profiturilor, reorganizarea forței de muncă ar face ca angajații să aibă salarii mai echitabile, deși șomajul va exploda.
Totuși 600 de euro salariu lunar pe om înseamnă în jur de 1200 de euro pe familie. În România mare parte din ceea ce consumăm e mai ieftin decât în Occident, în afară de mâncarea care poate să coste în anumite cazuri oleacă mai mult. Prețurile la energie sunt cu mult mai mici decât cele din Vestul Europei.
2. Nu facem concurență cu ce au ei, încercăm să ne dezvoltăm industrii care la ei sunt sub-dezvoltate. Mobila ar putea fi o industrie foarte productivă. Avem destui specialiști în IT. Putem să începem să producem arme și să le ducem la export prin țări din Africa, care sunt în războaie civile, cererea de arme acolo depășește oferta.
Ar scădea pe termen lung veniturile din accizele și impozitele din industria auto-mobilă, nu brusc. Oamenii vor continua să folosească mașini.
Din păcate da. Trebuie să-i convingem că se pierd bani și nu putem controla traficul de droguri sau prostituția, care se întâmplă indiferent de ce măsuri luăm.
Drsss întreabă: